utorok, 05 júl 2016 13:28

Sila zvyku

Môj postoj bol v prvej chvíli jasný – ďalšia motivačná kniha? Ďakujem, neprosím. Moje skúsenosti sú totiž jednoznačné, v deväťdesiatichdeviatich prípadoch zo sto ide len o akési nezmyselné pseudorady bez výpovednej hodnoty. Bolo to tentokrát inak?

Železná košeľa, dobrý sluha, zlý pán, jednoducho – zvyk. Ťažko by ste hľadali pádne argumenty, ak by ste sa snažili dokázať, že zvyky nás nijako neovplyvňujú. Urobme si spoločne krátky test. Akú zmrzlinu si kupujete? Vždy citrónovú, lebo je osviežujúca? Vanilkovú striedate s čokoládovou, lebo je to overená klasika? Alebo si zakaždým dáte inú príchuť, pretože nechcete byt predvídateľní, hoci napokon ide opäť iba o zvyk neustále skúšať nové chute? V tomto prípade ide o neškodnú preferenciu, ale Charles Duhigg nás vo svojej knihe chce presvedčiť, že zvyky ovplyvňujú omnoho dôležitejšie oblasti nášho života.

Podľa autora je všetko výsledok jednoduchej zvykovej slučky.

Obezita, hazardné hráčstvo, alkoholizmus, tovar, po ktorom siahneme v obchode, aj keď ho nepotrebujeme, pesničky, ktoré sa nám páčia, hoci netušíme prečo... To všetko je podľa autora výsledok jednoduchej zvykovej slučky. Tá je v knihe mnohokrát zrozumiteľne vysvetlená a ilustrovaná grafmi a obrázkami, takže o jej existencii nikto z čitateľov nebude pochybovať. Hoci sú v knihe prítomné spomínané výskumy (a sem tam sa objaví i odborný termín), rýchlo pochopíme, že zvyky menia štruktúru mozgu, aby sme mnohé veci mohli vykonávať automaticky, a tak nám viac energie ostane na dôležitejšie rozhodnutia v nových a náročných situáciách.

„Vedci tvrdia, že zvyky vznikajú, lebo mozog sa nepretržite usiluje vyhnúť plytvaniu energiou. Má na to vlastné nástroje, a tak každú pravidelnú činnosť bude chcieť premeniť na návyk, aby si myseľ mohla častejšie odpočinúť.“

Pozitívnym posolstvom je i to, že ak zmeníme čo i len jednu oblasť svojho života, začne sa nám lepšie dariť vo všetkých ostatných.

Duhigg píše pútavé príbehy o úspechoch združenia Anonymných alkoholikov, o práci marketingového riaditeľa, ktorý chce predať zubnú pastu, či o trénerovi, ktorého tím sa dostane s posledného miesta na prvé. To všetko znie krásne a pekne to ilustruje spôsob, akým sa menia zlozvyky na dobré zvyky. Pozitívnym posolstvom je i to, že ak zmeníme čo i len jednu oblasť svojho života (napríklad sa začneme zdravo stravovať), začne sa nám lepšie dariť vo všetkých ostatných.

Aj vy ste sa namotali? Túžite všetko prerobiť do ideálnej podoby a začať konečne žiť tak, ako si prajete? Prestať byť otrokom reklamy a vône rýchleho občerstvenia? Podobne som premýšľala už v tretine prvej kapitoly. V takejto knihe samozrejme hľadáme návod na to, ako to urobiť. Otázka 'ako' však nebude ešte dlho zodpovedaná.

„Ale zvyky sa nerozvíjajú vedome. Výskumy dokázali, že ľudia sa väčšinou neplánujú pravidelne stravovať v rýchlom občerstvení. Ale stáva sa, že čo sme predtým robili raz za mesiac, zrazu robíme každý týždeň alebo aj dvakrát týždenne, lebo z podnetov a odmien sa postupne stane zvyk.“

Príklady striedajú iné príklady. Už sme zašli do firmy, do nemocnice, do domácnosti hazardnej hráčky. Ale autor ešte stále nemá dosť. Od zvykov jednotlivcov sa dostávame cez zvyky úspešných organizácií až k zvykom spoločenstiev. A potom, keď ste si už obhrýzli všetky nechty a od zvedavosti sa vám zväčšili oči, prichádza na scénu niekoľkostranový doslov, kde sa Duhigg veľavýznamne rochní v predstave, že ste v knihe hľadali riešenia a odpovede. Sám konštatuje, že ste ich asi nenašli, a že ste asi čakali niečo konkrétnejšie. Preto na niekoľkých stranách kumuluje všetky poznatky a vťahuje vás do zvykovej slučky o čosi konkrétnejšie.

Príklady striedajú iné príklady.

„Vďaka predchádzajúcej osnove som zistil, že pre mňa je podnetom konkrétny čas – zhruba pol štvrtej. Vedel som, že správanie sa skladá z návštevy bufetu, kúpy zákuska a krátkeho rozhovoru s kolegami. A viacerými pokusmi som si overil, že netúžim po samom zákusku, ale skôr po chvíľkovom rozptýlení a spoločnosti druhých.“

Táto kniha má potenciál zaujať dva typy ľudí. Prvá skupina bude hľadať riešenia, spôsoby, ako sa zmeniť, ako dať zbohom všetkým tým zvykom, ktoré nás zvierajú. Ak k nej patríte i vy, nalistujte si koniec knihy a prehltnite pilulku so zrozumiteľným návodom. Je tu však aj druhá skupina ľudí – tí, ktorí sa radi šprtajú v ľudskom mozgu, premýšľajú o tom, ako funguje a radi počúvajú príbehy iných ľudí. Na svojom živote v zásade nič meniť nechcú, ide im iba o bádanie a tvorbu vlastných teórií. A ak ste aj vy jedným z nich, Sila zvyku je pre vás ako stvorená!

• Meno autora: Charles Duhigg
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 272