piatok, 05 júl 2013 19:18

Encyklopédia snehu

(8 hlasov)

Čo majú láska a snehová vločka spoločné? Obe sú rovnako krehké, jemné a vyžadujú si opatrné zaobchádzanie. Majú nekonečne veľa podôb, no každá z nich je unikátna. Nikde na svete sa nenájdu dve totožné kópie.

Encyklopédia snehu je skutočnou encyklopédiou so všetkým, čo k tomu patrí. Neobsahuje jeden súvislý príbeh, ale množstvo abecedne zoradených hesiel. Niektoré z nich sú citáciami iných diel známych autorov. Stretávame sa tu tak okrem iného aj s Ibsenom, Flaubertom a Londonom. Iné heslá sú výpoveďou ľudí, zväčša žien, ktoré sa museli v živote s niečím popasovať. S anorexiou, zlými rodinnými vzťahmi, so zneužívaním...

„Túžila som po pozornosti, a keď mi ju nedávali rodičia, našla som si niekoho iného. Mala som pätnásť rokov, keď som našla osobu, ktorá chápala moje slzy a bolesť a hrkútavým hlasom vravela: Poď ku mne, bábika, nech ti oblížem rany... Samozrejme, bola to Libby. Keď som ju videla prvýkrát v nemocnici, kde sa liečila na anorexiu a bulímiu, vážila 32 kíl, dostávala umelú výživu a chodila na skupinovú terapiu a artterapiu.“

Dojem náučného diela umocňujú aj odkazy na iné heslá z knihy, množstvo poznámok pod čiarou alebo odporúčaná literatúra k danej problematike. Pýtate sa, čo je toto za knihu, veď vy ste predsa chceli dych vyrážajúci rovnorodý dej? No, práve ten tu nenájdete. Ale zato nám autorka ponúkla zbierku príbehov, ktorých úplnú podstatu pochopí iba ten, kto sa vie na svet pozerať aj inak ako očami.

Zjednocujúcim činiteľom všetkých príbehov je, samozrejme, sneh – symbol lásky, nežného a ľahko pominuteľného citu. A to je asi všetko, čo má kniha jednotné. Pod jednou väzbou tu nájdeme poéziu, prózu i drámu z divadelných dosiek. Niektoré príbehy majú päť riadkov, iné desať strán. Niektoré nám nepovedia nič, iné chytia za srdce, a tak skoro ho nepustia.

Kniha je opradená tajomnom, obsahuje množstvo otáznikov. Sama som mala problém sa v nej spočiatku zorientovať, zistiť, čo je skutočnosť a čo len klam. Bez vsunutého predhovoru a doslovu by som bola stratená, a preto ich odporúčam prečítať i vám. Rovnako ako aj krátky novinový ústrižok, ktorý sa rozprestiera hneď na obálke knihy. Píše sa tam, že autorkino auto sa po letnej búrke našlo opustené. V jeho útrobách bol položený rukopis Encyklopédie snehu, na ktorom Mianová spolupracovala s doposiaľ neznámym švajčiarskym alchymistom.

„Polícia hľadá ďalšie stopy v nezvyčajnom dokumente, ktorý na základe historických i fantastických príhod rozpráva o veľmi zvláštnom vzťahu dvoch ľudí. Prípadné informácie o mieste pobytu Mianovej, bývalej kuchárky, šoférky turistického autobusu, súkromnej detektívky v západnej časti štátu New York a absolventky University of East Anglia v Anglicku oznámte policajnému oddeleniu v Buffale, telefónne číslo (716) 694 600.“

Na Encyklopédii snehu oceňujem i to, že sa jednotlivé heslá nemusia čítať jedno za druhým. Môžeme v knihe listovať, hľadať ochutnávky alebo ju mať rozčítanú aj pol roka, pretože žiadne heslá nie sú úzko obsahovo späté.

V diele sa buď úplne stratíte, alebo v ňom nájdete samých seba. Je ťažké určiť cieľovú skupinu čitateľov, ku ktorým by malo poputovať. Ak radi experimentujete, skúšate nové a doposiaľ nepoznané, mali by ste siahnuť po tejto knihe. Je neobyčajná, krehká a pozostáva z množstva malých snehových vločiek, ktoré keď sa spoja, vytvoria jeden pevný a neoblomný snehový závej.

• Meno autora: Sarah Emily Mianová
  • Počet strán: 203
  • Dátum vydania: sobota, 01 január 2005