nedeľa, 28 február 2016 13:03

Helios

(8 hlasov)

Helios – od svedomia k vôli. Od vôle k akceptácii. Helios, grécky boh slnka, predstavuje duchovné osvietenie. Stane sa mladý filozof Peter Šebo slovenským Voltairom?

Ambície sú dôležité. Cieľavedomosť tiež. No na ceste k uznaniu nesmie chýbať ani vzťah k realite a trochu súdnosti. A štipôčka skromnosti. Peter Šebo vysoko rúbe. Jeho zbierka filozofických úvah a básní v angličtine má podľa neho mapovať vývoj autorovho myslenia a cítenia od prevažne existenciálne orientovanej, na sebapoznanie zameranej prvej časti, k vyzretejšej tvorbe druhej časti a témam individuálnej a spoločenskej zodpovednosti či praktického rozmeru sebapoznania s nádychom morálnej filozofie. Chápete? Nie veľmi, však? Tak si teda Helios rozoberme na drobné:

Zbierku vydal autor v roku 2014 vlastným nákladom. Stoštyridsaťštyri strán filozofických úvah, minireflexií, bonmotov, výrokov a veršov v angličtine v pevnej väzbe. Dá sa objednať v množstve slovenských internetových kníhkupectiev.

Svoje poznania formuje do slov a hlbokomyseľných výrokov.

Kniha je rozdelená do dvoch častí, ktoré majú spolu jedenásť kapitol, tieto mapujú „10. rokov duchovného rastu a intelektuálneho rozvoja autora. Neviem prečo je za desiatkou bodka, ale nechajme ju tam, autor je filozof, nie jazykovedec, tak ja, obyčajný človek z ľudu, predpokladám, že má nejaký hlbší význam.

V prvej časti knihy autor duchovne dozrieva, pomaly spoznáva sám seba, na základné kamene svojej fyzickej existencie prikladá morálne a humanistické zásady, obohatené získanými a osobne objavenými filozofickými tézami. Svoje poznania formuje do slov a hlbokomyseľných výrokov.

Napríklad:

„Ten takzvaný celoživotný optimizmus je len púhym výmyslom, kŕčom pretvárky a škaredým prejavom toho najnásilnejšieho sebapremáhania. Nik nedokáže byť neustále povznesený a s úsmevom blahorečiť životu. A ten kto dokáže, sa pretvaruje.“

Dovolím si tvrdiť, že rozoznám tézu od prázdnej slamy.

Hm. Som pokrytec. Ale môžu za to gény. Narodila som sa ako optimista, môj pohár je stále poloplný, nemôžem za to. Možno nájdem osvietenie v kapitole s poetickým názvom Kvapky rosy z mystikovej záhrady.

„Nenesieme takmer žiadne zásluhy na tom, že sme tými, ktorými sme. Tam, kde sa práve nachádzame, nás zaviali vetry, ktoré zasiali naši predkovia. A aj keď sa nám môžu zdať štipľavé, nič to nemení na skutočnosti, že sme unášaní tým správnym smerom.“

Nuž, je ťažké naladiť sa na autorovu myšlienkovú vlnu a filozofovať o pradedkových štipľavých vetroch. Mám o pár rokov viac ako autor, ale na toto som veru ešte mentálne nevyzrela. A to mám filozofiu, aj takú s miernym náznakom ezoteriky, celkom rada. V knižnici mám niekoľko kníh od Robina S. Sharmu, Marxa a Hegela, osem kníh od alebo o Churchillovi, mám aj starobylú Bhagavad Gítu a modernú Elisabeth Gilbertovú, aj Gándhího a Štefánika. A kopu iných som si v priebehu života a štúdia na filozofickej fakulte požičala z knižnice. Nevravím, že všetkému rozumiem, nestaviam sa na roveň Akvinského či Bacona, dovolím si však tvrdiť, že rozoznám tézu od prázdnej slamy.

Trúfa si zaoberať sa témami spoločenskej zodpovednosti či praktického rozmeru sebapoznania s nádychom morálnej filozofie.

Autor v druhej časti knihy dospieva a dozrieva a trúfa si zaoberať sa témami spoločenskej zodpovednosti či praktického rozmeru sebapoznania s nádychom morálnej filozofie. Nuž, podľa môjho skromného názoru, to ešte pár rôčkov potrvá. Nie som filozof, ako bežný čitateľ jeho diela by som mu však odporučila trochu si vycibriť jazyk a písomný prejav. Vnímam a kvitujem jeho širokú slovnú zásobu, myslím si však, že ak sa zbierka filozofických úvah vydáva s cieľom uvedenia na široký laický trh a do všeobecných kníhkupectiev, mala by aj hovoriť jazykom bežného človeka. Nebude to náhoda, že Pablo Coelho svojím jednoduchým, čistým jazykom oslovuje milióny čitateľov. Okrem pekných kresťanských a duchovných myšlienok ide aj o formu, akou ich podáva. Dovolím si dať autorovi a čitateľom tejto štipľavej recenzie domácu úlohu. Skúste nasledujúci citát prepísať do reči bežného Slováka. Príspevky vložte do diskusného políčka, naši redaktori ich s radosťou ohodnotia.

„U sebeckého, obety neschopného človeka sa vyšší morálny štandard dá presadiť výlučne len skrz jeho egocentrizmus – cez jeho záujmy a prospech z týchto záujmov plynúci.“

Zhrnutie: filozofia, duchovno a humnanizmus zažívajú v dvadsiatom prvom storočí renesanciu. Ľudia naozaj túžia po osvietení, poznaní a spoznávaní duchovna, človečenstva a zákonitostí dobroprajného vesmíru. Vydavatelia a kníhkupci radi vychádzajú tomuto trendu v ústrety a ponúkajú filozofickú a duchovnú literatúru od výmyslu sveta. Výhodou pre čitateľa je, že ponuka je prefiltrovaná skúsenosťami a trhovými úspechmi ponúkaných diel. Ak máte chuť na filozofiu, siahnite najprv po overených autoroch a dielach. Peter Šebo podľa mňa ešte nedozrel, lúče jeho Heliosu nesiahajú ďalej ako za jeho písací stôl, aj keď on si asi myslí opak.

• Meno autora: Peter Šebo
  • Knihu vydalo: Peter Šebo
  • Počet strán: 144