nedeľa, 24 január 2016 10:23

Ako sa naučiť kresliť za 30 dní

(11 hlasov)

V kníhkupectvách a na internete sú najnovším hitom maľovanky pre dospelých. Kto neskúsil kresliť alebo maľovať, nevie, že táto zdanlivo jednoduchá činnosť vie človeka nielen upokojiť, ale aj priviesť na iné myšlienky. Nájdete si aj vy v poznámkovom bloku po telefonáte čarbanice či rôzne kresby? Ak ste odpovedali kladne, verte, že kreslenie patrí aj do vášho života. Začnite kresliť, užite si zábavu a naučte sa aj niečo o sebe.

Niektorí ľudia považujú kreslenie za terapiu, pomocou ktorej sa dostanú do duševnej pohody po psychickom napätí. Ak nemáte čas navštevovať kurzy kreslenia, je tu knižný sprievodca, ktorý vás naučí kresliť doma. Američan Mark Kistler je pre mnohých ľudí známy ako úspešný lektor kreslenia a pomocou jednoduchých cvičení dokáže, že aj vy viete kresliť. A nielen jednoduché obrázky či geometrické tvary.

Kreslenie je schopnosť, ktorú sa môže naučiť každý.

Kreslenie musí baviť

Mark Kistler tvrdí, že kresliť vieme všetci. Vymyslel preto niekoľko jednoduchých pravidiel a cvičení, ktorých dodržiavanie a precvičovanie presvedčí aj vás, že ceruzka nie je vo vašich rukách omylom. Rovnako je presvedčený o tom, že kreslenie je schopnosť, ktorú sa môže naučiť každý.

Mark čitateľovi neustále pripomína, že si má kreslenie užívať. Je povzbudivé, ak si listujete vo svojom zošite a vidíte pokrok, ktorý ste za krátky čas dosiahli. Dôležitejšie však je, aby ste pri kreslení cítili radosť, uvoľnenie, istým spôsobom aj vzrušenie z toho, čo robíte, a čo vás baví.

Veľa obrázkov

A nielen vo vašom zošite. Kniha je plná kresieb a presných návodov, ako pri kreslení postupovať. Taktiež v jednotlivých kapitolách nájdete kresby Markovych študentov a ich práce, s ktorými sa viete porovnať a možno aj inšpirovať.

Autor vedie svojho žiaka krok za krokom k tomu, aby sa naučil kresliť. V krátkom úvode vysvetľuje svoju filozofiu učenia. Svoje cvičenia si overoval tridsať rokov, počas ktorých sa venuje lektorovaniu kreslenia. Knihu rozdelil do niekoľkých kapitol a v nich si postupne precvičíte kreslenie nielen geometrických tvarov, ale na základe týchto naučených (alebo pripomenutých) zručností sa pustíte aj do kreslenia zložitejších obrázkov, ako sú kvety, domy, ulice, stromy, tváre, oči či ruky.

Malý test na úvod

Všetko, čo potrebujete na začiatok, je veľký čistý zošit, obyčajné ceruzky, gumu na gumovanie a Markovu knihu. Vašou prvou úlohou bude nakresliť dom, lietadlo a šišku. Cieľom tejto zahrievacej úlohy však nie je znechutiť vás, práve naopak, ukázať to, že sa môžete zlepšiť. Táto prvá strana vám bude slúžiť na porovnanie s vašimi pokrokmi, ktoré postupne isto dosiahnete.

Vašou prvou úlohou bude nakresliť dom, lietadlo a šišku.

Pri tejto zdanlivo jednoduchej úlohe som zistila, že absolútne netuším, ako nakresliť lietadlo – zhora, zdola, zboku? Úplná katastrofa. O nič lepšie som sa necítila ani vtedy, keď som mala nakresliť kruh. Od kruhu to malo dosť ďaleko (tvárilo sa to skôr ako parabola) a priznám sa, nebola som z toho nadšená. Okrem toho som si uvedomila, že držanie ceruzky už nie je pre moje prsty také prirodzené ako niekedy. Myslíte si, že ste trpezlivý človek? Skúste si sadnúť s ceruzkou k čistému papieru a začnite kresliť. Tu nájdete odpoveď na moju otázku.

Funguje to?

Mark rozvrhol svoj program na 30 dní. To však iba v prípade, ak budete kresliť každý deň, minimálne pol hodiny. Čo je niekedy veľmi ťažko splniteľné aj preto, že na jednotlivé úlohy som často potrebovala viac ako spomínanú polhodinu alebo hodinu. Nič to však nemení na tom, že postupovať môžete vlastným tempom. Ako ja. Cvičné kreslenie domu, lietadla a koláčika som si urobila takmer pred mesiacom. Pomaly postupujem k ďalšej kapitole – kreslenie kocky. Knihu by si mali zaobstarať všetci, ktorí v detstve kreslili a chceli by sa k tomu opäť vrátiť, no akosi stratili schopnosť kresliť svet okolo seba v jednoduchých líniách.

Mark rozvrhol svoj program na 30 dní.

„Počas tridsiatich rokov, kedy kreslenie vyučujem, som zažil aj kritiku: ,Učíte študentov kopírovať kresby, ktoré ste už nakreslili. Kde je originalita? Je toto podľa vás kreativita?’ Počul som tento názor mnohokrát od tých, ktorí si nikdy neskúsili kresliť podľa mojej knihy, či videí. Moja odpoveď je stále rovnaká: ,Už ste niekedy skúsili kresliť so mnou?’ ,Nie.’ Opýtam sa ich: ,Ako ste sa učili písať písmená? Obkresľovali ste ich v prvej triede, aby ste sa ich naučili?’ ,Samozrejme, ako inak by sme sa ich učili?’ Toto je spôsob, ako sa učia deti písať, získavajú sebavedomie pri písaní písmen. Až potom sa učia písať slová, aby z nich vytvorili vety a napokon odseky, aby z nich vznikol príbeh.“

Hovoríte po anglicky?

Smutnou správou pre kresleniachtivých je to, že kniha zatiaľ nebola preložená do slovenčiny ani do češtiny (písané v 2016). Z toho dôvodu si ju užijú len tí, ktorých úroveň angličtiny je minimálne stredne pokročilá. Nie je to však zložitá angličtina, no istý stupeň jej ovládania sa vyžaduje.

• Meno autora: Mark Kistler
  • Knihu vydalo: Da Capo Press
  • Počet strán: 256