nedeľa, 10 január 2016 10:55

5102

Vydavateľstvo Absynt má moju úctu. Rozhodlo sa ísť neľahkou cestou. Zameriava sa na reportáže, na nie vždy jednoducho sa čítajúce texty. Ide však v každom prípade o výnimočné diela, ktoré si zaslúžia našu pozornosť.

Fedor Gál patril k osobnostiam Novembra 89. Bez ohľadu na to, ako sa situácia vyvinula neskôr a ako žijeme teraz, ideály tej doby boli jasné. Dnes nás obklopuje realita, ktorá má so snami a víziami len niekoľko spoločných prvkov. Gál stál spolu s mnohými ďalšími ľuďmi v popredí politických zmien a v jeho textoch sa odzrkadľuje aj skúsenosť toho obdobia. Nemusíte s ním vo všetkom súhlasiť, to vôbec nie. Ale môžete s ním diskutovať, polemizovať, filozofovať. Aj nesúhlas s inteligentným „protivníkom“ človeka obohacuje. Učíme sa totiž rôznymi spôsobmi a samostatné myslenie sa spolu so schopnosťou vyjadriť svoj názor na základe určitých argumentov považuje za jeden z najhodnotnejších spôsobov učenia.

Aj nesúhlas s inteligentným „protivníkom“ človeka obohacuje.

„Ako sa desaťročia po Druhej svetovej vojne začali otvárať a zverejňovať archívy, dozvedeli sme sa o neuveriteľných podobách ľudskej krutosti. Ukazovalo sa, že vraždenie a vyvražďovanie páchali aj takí, ktorí nemuseli. A nepotrebovali na to ani ideologické a štátom posvätené alibi. Stačila príležitosť.“

Knižka 5102 je výberom z esejí a komentárov, z glos Fedora Gála, ktoré píše pravidelne. Venuje sa napríklad téme imigrantov, vlastenectvu, agentom cudzích bezpečnostných síl, hrozbe vojny, medzikultúrnym a náboženským konfliktom. Píše o veciach, ktoré ho zaujímajú a trápia. Priznávam, nie na všetky načrtnuté témy mám ja osobne vytvorený vlastný názor. Mnohým veciam nerozumiem, do zákulisia politiky nevidím. Gál je na tomto poli ako doma a jeho názor a pohľad môžu čitateľovi pomôcť vyformovať si názor vlastný. Súhlasný, ale možno aj nesúhlasný.

Čo z toho, čo sa vo svete deje, sa deje naozaj tak, ako sa o tom dozvedáme?

Čo z toho, čo sa vo svete deje a čo je nám istým spôsobom interpretované, sa deje naozaj tak, ako sa o tom dozvedáme? Koľko informácií je úplne pravdivých, koľko prikrášlených či okresaných a koľko je úplne klamných? Dá sa dnes vôbec dozvedieť pravda? Internet zahltený faktami z každej možnej strany vôbec nie je zárukou, že budete informovaní správne. Dá sa to dnes vôbec ešte? Keď je na svete práve toľko právd, koľko je na ňom ľudí? – Aj takéto otázky sa vynárajú pri čítaní 5102.

Zdalo sa mi, že Gál sa aj prostredníctvom textov vybratých do tejto publikácie vyrovnáva s vlastnou minulosťou a minulosťou svojej rodiny. Nacizmus, Osvienčim, Izrael, mená ako Rudolf Vrba, Alfred Wetzler. Nachádza paralely medzi nenávisťou a prenasledovaním Židov v európskej histórii a dnes sa formujúcou nenávisťou voči imigrantom. Nenávisť je niekedy len strach v poriadne hrubom kabáte, otázka však znie: čo s tým urobíme? Postavíme sa svojmu strachu alebo necháme iných, nech o nás za nás rozhodnú?

Nenávisť je niekedy len strach v poriadne hrubom kabáte

„Svedomie sveta je prázdna floskula. Aj ono posolstvo o láske a súcite má zmysel iba vtedy, keď si ho berú za svoje jednotlivci. A tí, ktorým sa to podarilo a ktorí majú aj kus odvahy, by mali ísť dopredu – predovšetkým do čela politických a náboženských inštitúcií.“

Naturalistické, surové a preto pravdivé fotografie Andreja Bána sú rovnocennou súčasťou písaného textu. Surové v tom zmysle, že fotograf ich ničím neprikrášľuje, nič nepekné nezakrýva. V útlej knižke 5102 zameral svoj fotoobjektív na migrantov pokúšajúcich sa realizovať v zasľúbenej zemi – v Európe – svoj vysnívaný sen. Fotografie majú silnú výpovednú hodnotu, nad mnohými ustrniete na dlhší čas, pretože nastavujú obraz ľudskosti. Chvíľami však – neľudskosti.

Knihy majú aj svoju váhu a patričný rozmer, rovnako ako aj určitý povrch. Väčšina kníh je na dotyk hladká. Človek si to však vôbec neuvedomuje – kým nedrží v ruke drsnú knihu. Možno to k recenzii tak celkom nepatrí, ale kniha 5102 je zaujímavá aj na dotyk. Je totiž drsná a mne to prišlo fascinujúce. Povrchová nevšednosť bola bonusom k zaujímavému čítaniu vnútri. Fedor Gál píše tak, že človek sa nad jeho slovami chtiac-nechtiac zamyslí. Možno práve to nám v dnešnom svete chýba, viac rozmýšľať pred tým, ako čosi povieme. 5102 odporúčam aj preto najmä tým, ktorí sa chcú dozvedieť viac a ktorí sa neboja potrápiť mozgové závity aj premýšľaním nad nepríjemnými témami a vecami, ktoré jednotlivec nevyrieši.

• Meno autora: Fedor Gál, Andrej Bán
  • Knihu vydalo: Absynt
  • Počet strán: 136