utorok, 22 september 2015 20:23

Ježiš pred súdom

Má dnes náboženská viera mladému človeku stále čo ponúknuť? Považujete ju aj vy za prežitok doby a niečo, čo by malo byť vystavené niekde v polici v múzeu alebo visieť vzadu v skrini na vešiaku? David Limbaugh podrobil Ježiša a jeho učenie krížovému výsluchu, ako to robia advokáti v súdnej sieni.

Aj keď nie je téma náboženstva a kresťanskej viery našou každodennou témou pri rozhovoroch, aj dnes má miesto v našich životoch. Móde, novým trendom, či najnovšie zdravému životnému štýlu sa venujeme každodenne, starostlivosti o naše vnútro, však už zriedkavejšie. Nezáleží, či si ho nazveme duchom, dušou, karmou – spoločné totiž ostáva, že je často z našej strany riadne zanedbávané.

Začal žiť bez Boha, podľa vlastných pravidiel.

Hľadanie cesty

Kniha prináša príbeh advokáta, ktorý rozpráva svoj životný príbeh. Ako malý chlapec veril v niečo božské, čo umožnilo vtákom lietať a rybám plávať. Taká tá nevinná a jednoduchá viera dieťaťa v Boha. Čím bol však David starší, tým viac ho začali „pravidlá“ života, ktoré mu kázala viera, viac a viac spútavať. To ho ako mladého chlapca od viery odradilo. Začal žiť bez Boha, podľa vlastných pravidiel. Až po istých udalostiach sa už ako právnik začal pýtať sám seba: „Má Boh v dnešnej dobe čo ponúknuť človeku v 21. storočí?“ Keďže chcel na túto a ďalšie otázky nájsť relevantné a uspokojivé odpovede, musel sa začať vzdelávať. Prihlásil sa preto na štúdium Biblie, do večernej školy, aby mu pastori, kňazi, ale najmä rozhovory s inými ľuďmi hľadajúcimi uspokojivú cestu životom, pomohli porozumieť myšlienkam a odkazom, ktoré sú v Biblii zapísané. Aj vďaka tomu dospel k záveru a odpovedi na svoju otázku, či je aj dnes viera v Boha aktuálna a použiteľná.

Je dnes viera v Boha stále aktuálna?

Odpovede aj na vaše otázky

Príbeh o hľadaní a znovunájdení viery v Boha. Ku knihe ma viedla najmä zvedavosť, pretože sama mám niekoľko otázok, na ktoré by som rada od Boha dostala priame odpovede. Napríklad (a myslím, že na odpoveď sú tiež zvedaví viacerí z vás): „Prečo je na svete toľko vojen a zla, keď Boh je dobrotivý..., tak ako píše Biblia?“ alebo „Prečo je na svete chudoba a trpia aj malé deti?“ Obdobná otázka môže znieť: „Prečo Boh dopúšťa prírodné katastrofy?“ a podobné si nekladiem iba ja či David. Autor posadil Boha na súdnu lavicu a podrobil ho krížovému výsluchu, aby zistil, či má jeho učenie stále zmysel, ako pred dvetisíc rokmi.

„Nemyslím si, že je niečo zlé na tom, ak sa vo veriacich vyskytne zdravý element pochybností. Tieto pochybnosti ma nútili študovať, viac premýšľať a prechádzať si dôkazy dôkladnejšie. V skutočnosti musím priznať, že som kresťanstvu neuveril vyčerpaním všetkých pochybností alebo pochopením celého Božieho plánu. Stále som mal nevyriešené otázky ohľadom zla, bolesti a utrpenia vo svete.“

David prezentuje svoj posun vo viere cez hojné citáty z Biblie, nie však ako vedec, ktorý sa na vec pozerá pragmaticky ani ako kňaz, ale ako človek, ktorý má o vieru záujem cez rozpravy a diskusie. A to aj často čitateľovi pripomína. Nesnaží sa nikoho presvedčiť, iba ponúka svoju cestu k Bohu, cestu ako samotný cieľ hľadania.

Nie pre každého...

Pre tých, čo hľadajú pevný bod vo svojich životoch.

A teraz nemyslím vieru, ale príbeh. Kniha vás buď zaujme, alebo ju oblúkom hodíte do kúta. Otázky náboženskej viery a hľadanie odpovedí na ne vôbec nie je jednoduché. V dobe, keď sa inštitúcie a spoločnosť obracia chrbtom kresťanskému učeniu a všemožne dokazuje jeho neúplnosť a nepotrebnosť, nepravdivosť, staromódnosť a skostnatenosť. Mnohí veriaci nevedia skeptikom alebo ateistom odpovedať na základné otázky a učenie viery, čo takisto prispieva k jej úpadku a nepopularite, či odmietaní. To nahráva do karát neveriacim, ktorí aj týmto argumentujú za nepotrebnosť a prežitok tisícročných kresťanských dogiem. Knihu by som odporúčala tým, ktorí rovnako ako autor znovu hľadajú pevný bod vo svojich životoch, alebo aj tým, ktorí vierou pohŕdajú, ale sú zvedaví a otvorení sa o viere rozprávať a argumentovať.

Kniha spadá do oblasti filozofie. Čo znamená, že občas čítate riadky slimačím tempom, aby váš mozog pomaly vnímal, čo čítate. Nie je preto možné, aby ste knihu prelúskali za jeden či dva dni, ak chcete vnímať text plnohodnotne. Je preto potrebné si na knihu urobiť čas, obklopiť sa tichom, prípadne aj papierom a perom, aby ste si mohli zapisovať vlastné postrehy, nápady či otázky.

„Samozrejme, čudoval som sa, ako mohol Boh vždy existovať. Keď som nad tým rozmýšľal, rozbolela ma hlava, ale veril som tomu, pretože to bolo jediné, čo dávalo nejaký zmysel. Neskôr som sa dozvedel, že na rozdiel od tvrdení humanistov, ateistov a antiteistov existuje obrovský rozdiel  medzi myšlienkou, že vesmír vždy existoval, alebo vznikol z ničoho a myšlienkou, že ho vytvoril Boh, nezapríčinená príčina, ktorý vždy existovala.“

• Meno autora: David Limbaugh
  • Knihu vydalo: Príroda
  • Počet strán: 368