streda, 05 august 2015 08:01

Anna

V minulosti zbierali ľudia známky, servítky, podpivníky. Dnes sa zaujímajú o smartfóny a tablety. Koho už len trápi nejaké životné prostredie? A čo to vlastne je?

Anna. Načúva, aj keď nerozumie. Hľadá odpovede na otázky, na ktoré nevedia odpovedať ani dospelí. Je hĺbavá, zvedavá, inteligentná. Témou, ktorá ju trápi a zaujíma, je globálne otepľovanie a s ním súvisiace klimatické zmeny.

„- Ja som optimistka, Jonas. A vieš prečo? Podľa mňa je nemorálne byť pesimistom.
- Nemorálne?
- Pesimizmus je iba iné slovo pre lenivosť. Môžem byť znepokojená, to je niečo celkom iné, ale pesimisti sa vzdali.“

Niekedy to má človek s bohatou fantáziou ťažké.

Niekedy to má človek s bohatou fantáziou ťažké. Ľudia, ani tí najbližší, jeho príbehom zrodeným v hlave neveria. Nasledujú návštevy psychológa, prípadne aj psychiatra. Aj v tejto knihe, ktorú nazval podľa hlavnej hrdinky, využíva Jostein Gaarder svoj obľúbený spôsob písania, keď sa čitateľovi prihovára prostredníctvom dvoch osôb. Aj hlavným hrdinkám v knihe zároveň. Výhodou pre čitateľa je, že každá z postáv sa k nám „ozýva“ iným typom písma. Čo však chúďa Anna? Kto je tá Nova, ktorá sa tak akosi prihovára aj jej? Hlas v hlave? Reálna bytosť? Niekto z budúcnosti? My ale vieme, že Anna žije tu a teraz, má 16 rokov a Nova je dievčaťom, ktoré má 16 v roku 2082. A zdá sa, že ich spája aj omnoho viac ako záujem o životné prostredie a ohrozené druhy na planéte. Sú v priamom príbuzenskom zväzku.

Má stiahnutú aplikáciu, ktorá jej oznamuje, aký ďalší druh živej prírody na Zemi práve v tejto chvíli zahynul.

Anna len s ľútosťou sleduje, akí sú ľudia voči svojmu prostrediu ľahostajní, koľko ohrozených zvierat a rastlín je na zemi už v našom období. Nova to však má ešte horšie. Má stiahnutú aplikáciu, ktorá jej oznamuje, aký ďalší druh živej prírody na Zemi práve v tejto chvíli zahynul. A telefón sa takmer neprestáva ozývať... Práve preto sa Nova dostane Anne do sna a ako jej pravnučka ju poverí dôležitou úlohou – zachrániť svet aspoň v takej podobe, ako ho poznáme dnes. Zachrániť jeho pestrosť a mnohorakosť. Aj tento sen patrí k tým, ktoré sa Anne prelínajú do skutočnosti, keď často sama nevie, čo sa jej snívalo a čo sa jej stalo. Preto ten psychiater...

„Vo sne nebolo také zvláštne, že bola vlastnou pravnučkou. Raz sa jej už prisnilo, že je Napoleon, a inokedy zasa, že je hus. Bol to však naozaj iba sen? Všetko, čo vo sne prežívala, jej pripadalo také blízke a skutočné, a nielen vo sne, ešte aj teraz, dlho potom, ako sa prebudila.

Na záchranu druhovej rozmanitosti sveta nie je Anna sama, pomáha jej priateľ Jonas. Ich vzťah je tak trochu idylický, ale vlastne prečo nie. On má 17 a z lásky k nej verí jej snom. Spoločne sa rozhodnú založiť krúžok zameriavajúci sa na informovanie ľudí o globálnom otepľovaní, nebezpečenstve absolútnej ťažby a ľudskej bezohľadnosti voči všetkému ostatnému, čo obýva tú istú planétu pod slnkom ako my. Na aký nápad Anna s Jonasom prídu, pričom chcú staviť na prirodzenú ľudskú hravosť a zvedavosť, to prezradí až kniha samotná. Ale možno by to naozaj mohlo fungovať...

Vážnu tému nastolil takým spôsobom, aby jej každý dokázal porozumieť.

„Zmeny klímy a problémy spojené s ohrozením biologickej diverzity priamo súvisia s ľudskou chamtivosťou. Chamtivosť však zvyčajne netrápi tých, čo sú chamtiví.“

Knižka Anna od Josteina Gaardera bola veľmi, veľmi milá. Vážnu tému v nej nastolil takým spôsobom, aby jej každý dokázal porozumieť. Veď Zem máme iba jednu a len táto jediná bude aj pre deti našich detí. A sloníčatá, mačiatka, pštrosy, tigre, lienky, bledule, borovice, palmy a ďalšie druhy. Viem si ju predstaviť napríklad ako odporúčané čítanie pre starších žiakov základných škôl či pre stredoškolákov v rámci výučby biológie a geografie. Zaujme však aj vtedy, ak po nej siahnete len tak – pretože vám svet okolo nás nie je ľahostajný.

• Meno autora: Jostein Gaarder
  • Národnosť: nórska
  • Knihu vydalo: Albatros media