sobota, 25 júl 2015 21:48

Sila prítomného okamihu

(9 hlasov)

Každý jeden z nás sa snaží prežiť šťastný život. Čítame návody, hľadáme rady, a to šťastíčko je stále ako motýľ, ktorý nám neprestajne uniká. A síce univerzálnu radu „žijeme len raz, práve tu a práve teraz“ si všetci svorne pospevujeme, len málokto z nás sa ňou riadi.

Uznávam, že sú isté trendy v spoločnosti, ktoré sa masovo rozšíria až do takej miery, že sú „znásilnené“ a začne sa vytvárať druhá, opozitná vlna, ktorá daný trend odmieta. Boom ženskej literatúry, chia semienok, kokosového oleja či fotiek z ranného behu bol taký obrovský, až sa nám spriečil. O motivačnej literatúre by sme mohli povedať to isté. Nezdá sa vám to všetko rovnaké? Také bľabotanie o kvalitnom živote a po prečítaní knihy ste tam, kde ste boli i predtým? Áno aj, avšak Eckhart Tolle poňal svoje rozprávanie trošku inak.

Obálka na mňa pôsobila lacno, motto „sprievodca na ceste k duchovnému rastu“ a „táto kniha môže zmeniť vaše myslenie“ – tiež. Obsah však už ani náhodou. Sila prítomného okamihu je podľa mňa kniha, ktorá je magická. Kúpila som si ju v období, keď som bola nespokojná, po pár kapitolách som ju odložila a vrátila sa k nej až opäť o rok. V žiadnom prípade to nie je beletria, o ktorej sa tvrdí, že ju zhltnete za jedno popoludnie či je vhodná na dovolenku pri mori. Toto je naozaj kniha, ktorá si vás nájde, keď ju budete potrebovať. Jej posolstvá vám nevyšumia z hlavy a určite sa k jednotlivým stránkam budete opakovane vracať. Ja osobne som ju čítala s fixkou v ruke a vyznačovala si vety, ktoré ma zasiahli. Niekedy si ju len tak listujem a pripomínam si to, čo som si podčiarkla. Iste ste pochopili, že to nie je len kniha. Je to naozaj sprievodca na ceste k duchovnému rastu, ako sa píše na obale.

Žite v tomto prítomnom okamihu a venujte sa tomu, čo sa deje teraz.

To, čo autor knihy odporúča svojim čitateľom pre šťastný život, je praktizovanie sily prítomného okamihu. Poviete si, že je zbytočné ju čítať, keď to už viete. Poviete si, že je to ľahké a začnete sa tým teda riadiť. A keď to skúsite, nejde to. Prečo je pre nás tak neuveriteľne ťažké žiť pre prítomný okamih?

Koľko hodín denne zabijete premýšľaním o minulosti? Čo ste povedali, ako prebiehalo vaše rande, ako ste pokazili pracovný pohovor, ako zomrel váš kamarát – k čomu to vyúsťuje? Jednoznačne k smútku a k strate dostatočnej pozornosti v prítomnosti. Koľko hodín denne zabijete premýšľaním o budúcnosti? Čo si oblečiete a aké to tam asi bude? Čo povie frajer na ten darček a čo ak prídete o prácu? Ak bude zvyšok týždňa pršať, čo si obujete? K čomu to vyúsťuje? Jednoznačne k obavám, neistote a pochybnostiam. Už ste so mnou na rovnakej vlne? Pointa totiž spočíva v tom, že minulosť majte v srdci a verte v budúcnosť, no nedovoľte, aby pohltila všetok váš čas, pretože jedna už BOLA a druhá ešte len BUDE... možno. Jediné, čo máte isté, je súčasnosť. Prítomnosť. Namiesto spomínania a plánovania – žite. Žite v tomto prítomnom okamihu a venujte sa tomu, čo sa deje teraz. Ak prišiel váš muž včera opitý, dnes s tým už nič nespravíte. Ak vás zajtra chcú vyhodiť z práce, tak to aj urobia a vaše dnešné žalúdočné kŕče to nezmenia. Ak však v tomto momente budete najlepšia manželka a najlepšia zamestnankyňa, prítomnosť sa vám odvďačí a muž sa možno už neopije a z práce vás neprepustia. :-)

Myslenie je choroba a nešťastnými sa stávame práve vtedy, keď o všetkom zbytočne dopodrobna premýšľame.

„Akú časť života trávite čakaním? Dlhé čakanie je čakanie na budúcu dovolenku, lepšiu prácu, skutočne zmysluplný vzťah, úspech, zarábanie peňazí, dôležitosť, osvietenie či čakanie na to, kým vyrastú deti. Je to bežné, že ľudia strávia celý život čakaním na to, že začnú žiť. V podstate to znamená, že chcete budúcnosť a odmietate prítomnosť. Chcete to, čo nemáte a nechcete to, čo máte. Vyvolávate vnútorný konflikt medzi prítomnosťou, kde nechcete byť a budúcnosťou, kde byť chcete. Zhoršuje sa tým kvalita vášho života, lebo vás to pripravuje o prítomnosť.“

Kniha je členená na otázky a odpovede, takže vytvára pocit, že ste súčasťou nejakej prednášky, na ktorej je guru odpovedajúci na otázky ľudí, ktorí sú ako vy. Je to výborný mentorský spôsob, takže pointu nepochopíte cez príbeh, ale priamo formou otázka-odpoveď. Môžete sa teda tešiť na obohacujúci dialóg, ktorý je rozčlenený ešte zvláštnymi znakmi symbolizujúcimi čas na zamyslenie. Ja som sa nimi neriadila, pretože som intuitívne vedela, kedy chcem knihu zavrieť a nejakú myšlienku rozpitvať v podobe vnútorného monológu. Navyše je písaná naozaj hovorovým štýlom, takže žiadne zložité psychologické terminológie vás strašiť nebudú.

Možno by som mala knihu prečítanú i skôr, keby som si jednu kapitolu neprečítala dvakrát, konkrétne o vzťahoch. A odporúčam ju každému jednému z vás, najmä v dnešnej dobe, kedy sa dva z troch párov rozídu a ten tretí sa vzájomne podvádza. Vysvetlenie pojmu láska a sloboda v kontraste s majetníctvom a sebeckosťou je naozaj zaujímavé čítanie. Tajomstvo totiž spočíva v menšej miere organizovania vlastného života a života niekoho iného.

ukončím svoj boj a prijmem veci také, aké sú

Tak ako je pôrod bolestivý, no vzíde z neho nový život, autor tvrdí, že sa ľudia začnú zaujímať o duchovno a posúvajú sa na vyšší vývojový stupeň v období, keď ich niečo v živote veľmi ranilo, ba priam položilo. V skutku, inteligentný človek tento Tolle, aj keď po prečítaní nie som v žiadnom prípade expert na prežitie šťastného života, mnohé jeho slová mi doteraz rezonujú v hlave a často si dám v mysli facku, keď sa pozriem na seba z výšky a sledujem, ako reagujem na isté životné situácie.

Myslenie je choroba a nešťastnými sa stávame práve vtedy, keď o všetkom zbytočne dopodrobna premýšľame. Vtedy neúraduje naše srdce, ale naše ego. Ťažko povedať, ako ma kniha zmenila a či vôbec má silu zmeniť myseľ človeka. Prirovnala by som ju asi k rade od rodiča. Je správna, a ak by ste ju poslúchli, uľahčili by ste si život. Je však vždy len a len na vás, či sa nad ňou zamyslíte, pôjde jedným uchom dnu a druhým von, alebo ju začnete praktizovať.

„Sú cykly úspechu, kedy k vám veci prichádzajú a všetko sa vám darí a cykly neúspechu, keď veci upadajú a všetko sa vám rozpadá pod rukami a vy sa musíte vzdať, aby ste urobili miesto pre nové okolnosti, aby mohla nastať transformácia. Keď v tom momente lipnete na veciach a odmietate sa ich vzdať, znamená to, že sa bránite nasledovať prúd života a budete trpieť.“

V závere môžem zhodnotiť, že každá napísaná veta v knihe bola osožná, pravdivá a nápomocná. Okrem toho mala v sebe čaro upokojovať, pretože ma vždy presvedčila, nech ukončím svoj boj a prijmem veci také, aké sú. A toto je, vážení, rada nad zlato, ktorú mi odhalila Sila prítomného okamihu.

• Meno autora: Eckhart Tolle
  • Národnosť: nemecká
  • Knihu vydalo: Eastone Books