štvrtok, 25 jún 2015 13:02

Jak se stát skutečným lídrem

Dajú sa čítaním knihy nadobudnúť vodcovské schopnosti? Zvýšiť emocionálna inteligencia? Môže vás inšpirovať natoľko, že sa stanete skutočným lídrom?

Autor, na základe svojho rozsiahleho výskumu, zistil, že najlepší lídri sa od bežných vedúcich pracovníkov líšia v emocionálnej inteligencii a nie vo výške IQ, ako to väčšina z nás predpokladá. Skutočný líder teda nemusí disponovať iba nadpriemerným intelektom, ale mal by mať aj špecifické schopnosti v komunikácii a celkovej interakcii so svojimi podriadenými. Tieto schopnosti, ako i základné poznatky o emocionálnej inteligencii vo vedení iných, opísal vo svojej knihe.

Emocionálna inteligencia je pre vodcovstvo dôležitejšia ako výška IQ.

„Představte si, kde byste seděli a četli tento článek za patnáct let v případě, že byste vedli ideální život. Jakými lidmi byste byli obklopeni? Jak by vypadalo vaše okolí a jak byste se v něm cítili? Jaký by byl váš typický den či týden? Při představách takového života se nenechte omezovat reálností – popusťte uzdu fantazii a nezapomeňte do obrazu dosadit také sebe.“

Jak se stát skutečným lídrem je súborom článkov, kapitol z inej Golemanovej knihy (Pozornosť: skrytá cesta k dokonalosti) a zrhnul tiež niekoľko myšlienok z jeho blogov. Táto skutočnosť ma dlho od čítania odrádzala, na prvý pohľad to pôsobí tak, že autor si nedal na texte veľmi záležať, ale jednoducho pozliepal predošlé práce a vydal ich knižne, lebo takto sa mu do vrecka dostanú ďalšie peniažky.

„Dosaženou změnu udržíme stručně řečeno cvičením. Důvodem je opět mozek. K přerušení starých nervových spojů je nezbytné příslušnou činnost znovu a znovu opakovat.“

Keď už konečne nájdete konkrétny tip, tak vám môže pripadať zvláštny alebo nepraktický.

Žial, tento negatívny pocit ma neopúšťal počas celého čítania. V jednotlivých kapitolách sa venuje témam, ako napríklad: čo robí lídra skutočným lídrom, stručný prehľad typov riadiacej práce vychádzajúcej z emocionálnych schopností, ako činnosť neurónov ovplyvňuje výkon, pozornosť a jej vplyv na efektívne riadenie práce či etický rozmer vodcovstva. Najviac ma zaujala kapitola o pozornosti, hoci v každej sa dá nájsť niečo poučné, dokonca i aplikovateľné do bežného života. Teda aspoň čierne na bielom, v novučkej knihe, to teoreticky vyzerá dobre. Keď sa však na jednotlivé odporúčania pozriete z blízka, budete mať pocit, že ste o nich čítali už niekde inde a skvelý inovatívny prístup, ktorý vám bol sľúbený v úvode, sa nedostavuje...

„Důsledky pro leadership si můžeme ilustrovat na klasické studii životního úspěchu, dlouhodobém projektu pobíhajícím v Dunedinu na Novém Zélandu, v němž byla u více než tisíce chlapců a děvčat pečlivě testována kognitivní kontrola a znovu přešetřena v době, kdy byli třicátníky. Výsledek byl ohromující: schopnost soustředit se na jednu věc a nevšímt si rušivých vlivů v děvtství byla silnejším předpovědním faktorem finančního úspěchu v dospělosti než IQ nebo ekonomický standard rodiny, v níž účastníci vyrůstali.“

Dajú sa čítaním knihy nadobudnúť vodcovské schopnosti?

Napriek tomu, že ide o odborné články, sú ľahko zrozumiteľné a navyše obsahujú veľké množstvo príkladov – hypotetických, ale i zo života samotného autora. Nepodarilo sa mu však vyhnúť „klasickému problému motivačnej literatúry“ - na jednej strane môžete mať pocit, že čítate sami o sebe a môže vo vás aj vzniknúť nadšenie, že už každú chvíľu sa dozviete, čo sa s vašim problémom alebo vašou osobnosťou ako takou dá urobíť a ako sa vám zázračne zmení život, ale... akosi sa topíte v slovných omáčkach a keď už konečne príde konkrétny tip, tak vám môže pripadať zvláštny alebo nepraktický. Veď koľkí z vás budú súhlasne prikyvovať hlavou pri autorovom názore, že s agresívnym šéfom vám pomôže meditácia? Pričom meditovať nemá on, ale vy...

Ak radi čítate motivačnú literatúru s dávkou psychológie, môže vás Daniel Goleman niečomu naučiť. Ak by to však mala byť vaša prvá skúsenosť s týmto žánrom, siahnite radšej po niečom pútavejšom a praktickejšom.

• Meno autora: Daniel Goleman
  • Knihu vydalo: Metafora
  • Počet strán: 174