utorok, 02 jún 2015 09:52

Malá princezná

Malá princezná prichádza na zem a snaží sa pochopiť každého človeka, ktorého stretne. Rozprávač-spisovateľ zachytáva príbeh, ktorý mu vyrozprávala v zaseknutom výťahu a nastavuje nám tak zrkadlo, aby sme si nahliadli rovno do duše.

Tak trochu rozprávka, tak trochu filozofické zamyslenie sa nad hodnotami ľudí, nad vzťahmi medzi rodičmi a deťmi i nad aktuálnymi problémami spoločnosti. Všetko previazané bledomodrou stužkou, ktorú v tomto prípade predstavujú čarovné pestrofarebné ilustrácie. Graficky je kniha spracovaná nápadito, ale i s citom – text zostáva tou najdôležitejšou zložkou knihy a ilustrácie sú len povestnou čerešničkou.

Príbeh je napísaný tak jednoducho, aby bol dobrodružným čítaním pre deti, no zaujme i dospelých.

„Tma. Svetlo! A potom...? Najhoršie bolo to ticho, ktoré nastalo. V maminom brušku ustavične počula upokojujúci tlkot jej srdca – a odrazu nič! Bolo jej do plaču, ale nedokázala zo seba vydať ani hlások. Nechcela otvoriť oči, lebo sa veľmi bála. Cítila, že sa ocitla v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. Rozhodla sa, že sa poponáhľa domov.“

O čom rozpráva Malá princezná

Spisovateľ z deviateho poschodia sa na ceste dolu stretáva s tehotnou susedou idúcou na vyšetrenie. Na ceste domov sa však vo výťahu zasekne, a hoci doň nastupoval sám, zrazu je tam s ním asi šesťročné dievčatko. Tak sa začína stretnutie s predčasne stratenou Malou princeznou, ktorá hľadá svoju mamu. Pamätá si túto adresu, nie však poschodie, preto postupne prechádzala všetkými bytmi a stretla sa tam s najrôznejšími obyvateľmi.

„Bolo mi jasné, že deti, ktoré sa práve narodia, nemajú ani potuchy o priestore a čase, v ktorom žijeme, a preto v ich predstavách je možné vlastne úplne všetko.“

Je i o tom, ako sa snažíme vyrovnať so smútkom nesprávnymi spôsobmi...

Malá princezná opisuje zážitky so starou pani Učiteľkou na invalidnom vozíku, mladou Novinárkou, pani Perfektnou, krásnou študentkou Dadou, Trojmamou, pani Sklamanou, pani Záhradníkovou, Vešticou i samotným Spisovateľom. Každá táto postava si so sebou nesie batôžtek „nerestí našej doby". Kniha rozpráva o osamelosti, zaneprázdnenosti, perfekcionizme, o kríze hodnôt, o emocionálnom prejedaní, o povrchnosti, o tom, ako nám pomedzi prsty uniká to podstatné i o tom, ako sa snažíme vyrovnať so smútkom nesprávnymi spôsobmi, ktoré nám v konečnom dôsledku iba ubližujú.

Novodobý Malý princ?

Príbeh ako taký ma veľmi zaujal, má silu každého z nás prinútiť zamyslieť sa nad sebou, nad svojimi blízkymi i vzdialenejšími ľuďmi, nad tým, čo je spoločnosťou oceňované a či je to správne. Je napísaný tak jednoducho, aby bol dobrodružným čítaním pre deti, a zároveň sa venuje témam, ktoré zaujmú dospelých. Toto však nie je jediná črta, ktorou kniha pripomína Malého princa. Autor sa totiž k obdivu Exupéryho diela otvorene priznáva už v úvode knihy, kde prirovnáva tehotnú mamičku ku kresbe veľhada prehĺtajúceho slona. Neskôr sa dozvedáme adresu, kde Malá princezná býva – Planétová 612, vchod B. A ešte neskôr príde rad aj na baobab a krabičku pre ovečku. Samotné návštevy jednotlivých bytov sa podobajú návštevám rozličných planét a pri každej takejto podobnosti som ostala tak trochu v rozpakoch.

Autorský štýl je vycibrený a posolstvá knihy sú dostatočne silné i bez toho, aby odkazovali na celosvetovo zbožňovanú knihu.

„Musím povedať, že na samotu som bol zvyknutý a vychádzal som s ňou celkom dobre. Možno preto, že ja vychádzam dobre predovšetkým sám so sebou. Totiž, ak je človek rozhádaný s vlastným JA, nemôže sa čudovať, že nenávidí susedu, po ktorej ostávajú vo výtahu ocikané kúty (teda po jej nevychovanom teriérovi).“

Autorský štýl je vycibrený a posolstvá knihy sú dostatočne silné i bez toho, aby odkazovali na celosvetovo zbožňovanú knihu. Je ťažké ustrážiť hranicu, dokedy je adorovanie iného autora ešte milé a pre všetkých prijateľné, a kedy už pôsobí trochu zvláštne a môže vyvolať negatívne reakcie. Pre mňa bola Malá princezná dostatočne silnou postavou sama o sebe, i keby bývala na Obchodnej 55.

• Meno autora: Ján Uličiansky
  • Knihu vydalo: Dixit
  • Počet strán: 88