streda, 13 máj 2015 09:27

Menej je viac: Minimalistické rodičovstvo

Nestíham, nemám na nič čas, nezvládam to, moja domácnosť je jeden veľký chaos... Mnoho z nás nosí v hlave takéto myšlienky, obzvlášť rodičia malých detí, pre ktorých je slovné spojenie ,voľný čas´ už iba historizmom.

Do epicentra vašich domovov prostredníctvom knihy Menej je viac vstúpia autorky Christine Koh a Asha Dornfest s jedinečným ubezpečením – máte všetky vedomosti, skúsenosti a schopnosti na to, aby ste svojim deťom zabezpečili šťastné detstvo. Prekáža vám v tom iba zápas s hojnosťou – v dnešnej dobe máme príliš veľa možností, vecí, povinností a pocitov viny, keď sa pokúšame urobiť úplne všetko", ale nedokážeme to vtesnať do dvadsiatich štyroch hodín. Ak ste sa hneď v tomto odseku našli, koncept minimalistického rodičovstva" by mohol byť tým pravým pre vás.

Nemusíte stihnúť všetko. Musíte stihnúť len to dôležité.

Menej je viac je kniha určená pre rodičov s deťmi vo veku od 0 do 12 rokov, pretože vtedy vyžadujú najviac starostlivosti, Avšak aj v prípade, že deti nemáte alebo sú už staršie, nájdete v nej mnoho dobrých tipov v rámci time manažmentu a organizácie svojej domácnosti. Christine a Asha sa v nej prihovárajú veľmi priateľsky a otvorene sa delia o skúsenosti z vlastného života.

„Obe sme zaneprázdnené matky: žonglujeme spoločne so štyrmi deťmi, dvomi manželmi, niekoľkými blogmi, podnikmi a pracovnými miestami, písaním, kariérami na sociálnych sieťach, bojujeme so stovkami emailov, služobnými cestami, dvomi domami v meste a psami. Vieme všetko o tom, čo je to byť vyhorený, z toho, čo na prvý pohľad vyzerá ako niečo skvelé – životy plné príležitostí v tomto rýchlo sa meniacom svete, ktorý nás ,núti´ robiť stále viac.“

V úvode je predstavený koncept minimalistického rodičovstva ako nastavenia mysle. Nasledujúce kapitoly sú venované týmto témam: time manažment, upratovanie, financie, čas na hranie, vyučovanie v škole a mimo školy, ako zjednodušiť školský rok, aktivity po škole, príprava jedla, oslavy a dovolenky, starostlivosť o seba. V jasnom členení vidím veľkú výhodu pre bezdetných čitateľov – kapitoly venované staroslivosti o deti jednoducho bez výčitiek preskočíte.

Hoci autorky žijú v inej krajine ako my a je tým ovplyvnený aj ich režim dňa, práca alebo vyučovanie ich detí, je dobré zachovať si otvorenú myseľ a napriek odlišnostiam urobiť malý experiment a pokúsiť sa zakomponovať aspoň niekoľko tipov, ktoré ponúkajú, do svojho života.

Štýl písania je veľmi svieži, ľahko čitateľný.

„Vaša schopnosť starať sa o ostatných je priamo úmerná vašej vlastnej vitalite a vášmu šťastiu. To neznamená, že pedikúra z vás urobí lepšieho rodiča, ale šťastný a dobre vyživovaný človek má viac čo dať každému.“

Jednotlivé kapitoly zväčša začínajú krátkymi cvičeniami alebo otázkami, ktoré majú čitateľovi pomôcť ujasniť si, čo vo svojom živote chce, čo očakáva a čo pre to skutočne robí. Ak má človek jasnú predstavu o svojich cieľoch, ľahšie sa mu za nimi bude kráčať. Ťažšou zložkou tejto cesty je pochopiť, že niekoľkých vecí, očakávaní, aktivít či dokonca ľudí sa budete musieť vzdať, pretože do vášho života prinášajú iba negatívne emócie a stres, zahlcujú priestor, ktorý by ste mohli venovať tomu, čo vám prinesie radosť. Knihu je vhodné čítať so zápisníkom v ruke, kde si zaznamenáte všetky dôležité zistenia počas skúmania seba i svojej rodiny.

Kniha je okrem hlavného textu popretkávaná cvičeniami, otázkami, tabuľkami, anekdotami zo života samotných autoriek, ale i zo života ich čitateliek a kolegov, odporúčaniami obľúbených kníh, webových stránok a aplikácií, ktoré vám možu pomôcť.

Knihu je vhodné čítať so zápisníkom v ruke, kde si zaznamenáte všetky dôležité zistenia.

„Mirabai je extrémne sentimentálna, takže presvedčiť ju, aby sa vzdala svojho majetku, si vyžiadalo veľa odporu a strachu. Obávala sa, že príde o všetky šťastné asociácie. Objekty a spomienky však nemusia byť nevyhnutne spojené. Preto robíme fotky jej obľúbených hračiek a zakladáme ich do digitálneho albumu.“

Štýl písania je veľmi svieži, ľahko čitateľný. Nazrieme do súkromia autoriek a tie na konkrétnych situáciách ilustrujú, ako to u nich doma funguje. Ak máte často pocit, že váš zoznam povinností je synonymom nekonečna a už sto rokov ste nemali ani jeden večer iba sami pre seba, táto kniha môže byť pre vás inšpiráciou a zároveň tabletkou nádeje. Aj malé zmeny môžu priniesť veľké výsledky. Ešte viac sa dozviete tu.

• Meno autora: Christine Koh, Asha Dornfest
  • Knihu vydalo: NOXI
  • Počet strán: 352