utorok, 28 apríl 2015 12:26

Usilovné ženy pracujú, bystré stúpajú nahor

(9 hlasov)

Zatiaľ čo muži sa vyznačujú rozhodnosťou a akčnosťou, ženy sú zväčša trpezlivé a skromné. A tak, ako vedia roky čakať na svojho princa, čakajú i na kariérny postup. Táto kniha vás prebudí zo zimného spánku, dámy, pretože byť usilovnou, nestačí!

Väčšina z nás určite eviduje motivačné knihy súvisiace s kariérnym postupom od Kiyosakiho. Nie je však jediný na svete, ktorý tejto problematike rozumie a môže vám odovzdať cenné skúsenosti. Mne sa dostala do rúk kniha od Nemky Barbary Schneiderovej, ktorá bola špeciálne určená ženám. Knihu napísala v duchu motta, ktorým sa riadi – Ženy podporujú ženy. Človek, ktorý napíše takýto typ literatúry, zaručene za sebou musí mať bohatú prax, inak dielo nebude pôsobiť hodnoverne. Nebojte sa, Barbara pôsobila na pozícii manažérky osemnásť rokov a v súčasnosti sa okrem vlastnej firmy venuje i koučingu. Už osem rokov organizuje pre ženy v Hamburgu Women´s Business Day – Deň kariéry pre ženy, takže autorka nielen vie, o čom píše, ale je evidentné, že jej úspech žien skutočne leží na srdci.

Už samotný názov napovedá, že usilovnosť je potrebná pri práci, no na to, aby ste sa dostali na vyššiu kariérnu priečku, budete potrebovať viac. Presne o tomto autorka píše, o takzvanom syndróme Šípkovej Ruženky, ktorá je šikovná a pracovitá ako včelička v úli. Denne pracuje, všetko urobí na 120 % a v kútiku duše čaká, že si ju nadriadený všimne a povýši ju. Bohužiaľ, nestane sa to. Mračíte sa, dámy? Autorka vám na otázku „prečo“ ponúka protiotázku: Zobrali by ste zo stajne svojho najlepšieho ťažného koňa, ktorý všetko oddrie a dali ho inam? Určite nie...

Muži sú typickí chválenkári a aj neúspech vedia podať ako kamienok na svojej ceste do neba

„Napredovanie v kariére je maratón, nie šprint. Nik nepovedal, že to ide rýchlo. Bleskové kariéry sú zriedkavé aj medzi mužmi. Potrebujete výdrž, a preto je dobré zaradiť pravidelné prestávky na nádych. Pohlaďte samu seba. Investujte po namáhavom výkone či ťažkom období vedome do oddychu a natankovania nových síl.“

Nie aby ste to pochopili nesprávne. „Makať“, samozrejme, treba. Musíte to však okoreniť mnohými inými faktormi, ktoré sa môžete naučiť z mužského sveta. Autorka často bilancuje dva svety. Porovnáva vlastnosti mužov, ktorí si vždy obujú topánky o jedno číslo väčšie, zabojujú o pozíciu a postupne, keď už sú tam, do nej dorastajú. Ženy také nie sú, a ak cítia, že by istú prácu nevykonávali naplno, ani sa o ňu nepokúsia. Tiež je obrovský rozdiel v prezentovaní seba samého. Zatiaľ čo muži sú typickí chválenkári a aj neúspech vedia podať ako kamienok na svojej ceste do neba, ženy nevenujú sebaprezentácii dostatok času. A práve sebaprezentácii – self-marketingu – je venovaná podstatná časť knihy. Vybudovanie profesionálneho self-marketingu je nevyhnutnosť, ktorú však ženy obchádzajú a tu ho nájdete rozpracovaný v desaťbodovom programe. Nestačí si však odfajknúť všetky kroky, dôležité je zžiť sa s nimi. Áno, musíte sa trochu zmeniť. Zabudnúť na obraz skromnej ženy a otvorene diskutovať o svojich požiadavkách.

„Zdravá sebakritika nemá nič spoločné s ustavičnými pochybnosťami o sebe samej. Je zdravé a dobré byť otvorená kritike, sem-tam spochybňovať svoje riadiace schopnosti a rozhodnutia. Naopak, nie je zdravé večne o sebe pochybovať. Prečo majú ženy tendenciu k sebakritike? Príliš tučná s veľkosťou 38/40?“

Formálne spracovanie knihy bolo výborné. Množstvo odsekov pôsobilo prehľadne, zároveň sú využívané marginálie, teda na boku každej strany je hrubým písmom hlavná myšlienka, napr. Buďte prieberčivá – pri partnerovi i firme. Tiež sú kapitoly obohatené farebnými obdĺžnikmi s názvom Tip z praxe: Čo pomáha ženám uspieť, kde významné ženské riaditeľky poskytujú svoje rady. A aby toho nebolo málo, nájdete tu i špeciálne miesto pre objasňujúce otázky a mužské či ženské citáty o kariére. Takto si predstavujem efektívny, motivačný text.

Musíte sa trochu zmeniť. Zabudnúť na obraz skromnej ženy a otvorene diskutovať o svojich požiadavkách!

Usilovné ženy pracujú, bystré stúpajú nahor nie je v žiadnom prípade kniha pre feministky či nechutne emancipované ženy, ktoré by všetkých mužov odstrelili na Mars. Je však pre ženy, ktorých ambície siahajú ďalej, ako skončiť školu a mať štyri bábätká. Ak sa niekto venuje koučingu a prednáškam, vie, akou rečou má s ľuďmi hovoriť. Nemusíte sa preto obávať zložitej biznisovej terminológie, všetko je ľudské a zrozumiteľné. Páčilo sa mi porovnávanie mužov a žien, nesmierne pútavé bolo čítanie o tom, že na to, aby ste dosiahli kariérny postup, sa musíte pre firmu zodrať. A tu je najväčší kameň úrazu. To, že je žien vo vedúcich pozíciách tak málo, nie je preto, že by boli hlúpe, ale ony si uvedomujú, akú obetu musí človek priniesť práci, pokiaľ sa chce dostať na špičku ľadovca. A napriek tomu, že sú ochotné pracovať a pracovať tvrdo, ani v súčasnom 21. storočí nie sú ochotné vymeniť špičku ľadovca za rodinu.

Ak sa pustíte do čítania, čaká vás skvelé korčuľovanie medzi mužmi a ženami a medzi ich rozdielnym reagovaním na situácie. Neraz sa i zasmejete, ako som to urobila ja, pri poznámke jedného z mužov, ktorá znela, že ženy by mali menej riešiť svoje kilá a viac výšku svojho platu. Možno sa i rozhneváte, ako keď jeden z mužov hromžil, že ženy by chceli nahradiť mužov, ale len tých s aktovkou, značkovým oblekom a vysokým postavením. Už sa nebijú za pozície, kde sa chlap „namaká“ ako smetiar či baník, tam vraj rovnoprávnosť v práci neplatí. A ja vravím, čože by nie?! Ženy chcú byť policajtky, hasičky, dokonca som videla i niekoľko vodičiek autobusov.

Je však pre ženy, ktorých ambície siahajú ďalej, ako skončiť školu a mať štyri bábätká.

Čo mi osobne prekážalo bolo niekedy prílišné teoretizovanie a opakovanie. To, že je neporovnateľne menej žien vo vysokých funkciách a muži im zatvárajú dvere, pretože je to mužský svet, som čítala toľkokrát, až som si začala vravieť, a čo teraz? V duchu som sa modlila, aby nepokračovala až k samotnému záveru horekovaním nad tým, že muži majú brány otvorené a ženy si ich musia vyraziť. Možno bol zámer naštartovať ženy k činu, no niekedy to pôsobilo, akoby už autorka nemala čo povedať.

Zhodneme sa, že univerzálny recept na ženskú kariéru neexistuje a prečítaním aj sto takýchto kníh, sa nič nezmení, ak sa nezmení váš postoj, vyjadrovanie a odhodlanie. Mne však poskytla iný pohľad na nepríjemnú diskusiu ohľadom vášho platu a zaraďujem ju medzi jednu z osožných publikácií. No nie každá z nás má gény na to, aby riadila obrovský koncern a je preto na vás, aby ste sa správne rozhodli. Naďalej platí, že radšej byť spokojná a úspešná matka ako frustrovaná a zničená manažérka. Vyberajte rozumne svoju životnú cestu, no nedovoľte si byť prehnane skromná, pretože ženy sú rovnako perfektné manažérky ako muži.

• Meno autora: Barbara Schneiderová
  • Národnosť: nemecká
  • Knihu vydalo: Motýľ