piatok, 05 apríl 2013 16:56

Celestínske proroctvo

Máme v dnešnom uponáhľanom materialistickom svete čas zamyslieť sa nad našou existenciou? Rozmýšľame niekedy nad tým, aký to má zmysel, že dennodenne prežívame, brodíme sa problémami a neustálymi konfliktmi? Položíme si aspoň občas najzákladnejšiu otázku, ktorú často potlačíme do úzadia? Prečo sme vlastne tu? Americký spisovateľ James Redfield týmto myšlienkovo unikátnym dielom obohatí ľudí, dychtiacich po poznaní a aj tých, ktorým zmysel života akosi stále uniká pomedzi prsty.

Celestínske proroctvo vypovedá o starodávnom Rukopise nájdenom v Peru. Ten obsahuje deväť nahliadnutí, ktoré predpovedajú globálnu transformáciu ľudskej spoločnosti a pozdvihnutie nášho vedomia na vyššiu úroveň. Hlavný hrdina sa v snahe objaviť pravý zmysel života vypraví do Peru a vďaka postupnému uvedomovaniu si zhôd okolností (o čom rozpráva prvé nahliadnutie) sa stretáva v správny čas so správnymi ľuďmi, ktorí ho majú v jeho duchovnom vývoji posunúť ďalej.

V románe autor prepája poznatky z filozofie, vedy, etiky, náboženstva, psychológie a napriek tomu, že náboženstvo a veda sa často bijú, tu koexistujú v prekvapivej harmónii. Obzvlášť myšlienkovo hodnotné sú kapitoly, ktoré opisujú, ,,ako sa ľudia vo vzťahoch snažia ovládnuť jeden druhého, privlastniť si energiu toho druhého, čím vzťah degeneruje do obvyklého boja o moc.“ To je v našom bežnom živote preukazované vnucovaním našich postojov iným, presadzovaním vlastného ega, čo prerastá do vyčerpávajúcich konfliktov o dokázanie si našej mocenskej pozície.

Po filozofii a psychológii tu má výrazné slovo náboženstvo. Ak máte predsudky voči náboženskej literatúre, treba podotknúť, že Redfieldov román nie je žiadnou konzervatívnou príručkou s tradičným, kŕčovitým poddávaním sa cirkevným autoritám. Celestínske proroctvo poukazuje na to, ako sa cirkevní hodnostári (tí predpojatí) desia vplyvu Rukopisu, pretože nie sú schopní odbúrať náboženské stereotypy a prijať celkovú zmenu v duchovnej i kultúrnej oblasti. V tomto smere román okrem záplavy existenciálnych myšlienok disponuje aj napätím a dobrodružstvom, hlavne keď je hlavný hrdina nútený ukrývať sa pred vládou a cirkvou.

Základná látka vesmíru v podstate vyzerá ako druh čistej energie, ktorá sa dá tvarovať ľudskou vôľou a očakávaním takým spôsobom, že je to v rozpore s našim starým mechanickým modelom vesmíru – akoby naše očakávania spôsobovali, že naša energia prúdi do okolitého sveta a ovplyvňuje iné energetické systémy.“

Hoci Redfield vynáša na povrch lásku, vzťahy, porozumenie, tak ako náboženstvá, tieto klišéovité frázy osviežuje moderným, exotickým jazykom východných filozofií. Tým sa dielo pre súčasného čitateľa stáva omnoho atraktívnejším. Už po prvých stránkach by sa s ním mal stotožniť každý, pretože nie je určené pre konkrétnu, nebodaj intelektuálnu či náboženskú skupinu. Redfield rozpráva o problémoch, ktoré sú súčasťou života každého jedného z nás. Všetci zápasíme s našimi nedostatkami, s tým, aby sme v sociálnom prostredí vedeli akceptovať iných ľudí, a aby sme sa naučili kontrolovať svoje emócie. Ak sa budeme riadiť našou intuíciou, ak budeme hľadať odpovede na to, prečo sa nám dejú niektoré veci alebo ak konečne pochopíme, že žiadna situácia alebo udalosť nie je náhodná, môžeme so svojím životom urobiť zázraky.

• Meno autora: James Redfield
  • Knihu vydalo: Pragma
  • Počet strán: 264