streda, 11 marec 2015 19:02

Nestrácajte vieru

Predstavte si, že za vami príde kňaz/rabín/ iný prostredník medzi vami a Bohom vo vašom náboženstve, nech je akékoľvek, a poprosí vás, aby ste na jeho poslednej rozlúčke predniesli pohrebnú reč. Čo odpoviete?

Mitch Albom túto výzvu prijal. Spočiatku ju bral ako láskavosť rabínovi, no na konci si uvedomil, že v skutočnosti rabín spravil láskavosť jemu. Splneniu tejto úlohy predchádzala Mitchova potreba rabína bližšie spoznať. Odpútať sa od jeho postavenia božieho hovorcu a vnímať ho ako bežného človeka.

Vedela som, že po dočítaní poslednej stránky budem o kúsok múdrejšia, o kúsok šťastnejšia a (s)pokojnejšia.

Albom v mojom osobnom rebríčku najobľúbenejších autorov zastáva jedno z popredných miest. Aj napriek tomu, že nie je predstaviteľom mnou preferovaného knižného žánru. Dostal ma knihou Päť stretnutí v nebi a v získavaní si mojich najhlbších sympatii pokračoval ďaľšími knihami, ku ktorým som sa pomaly, ale isto, niekedy veľmi náhodne, dostávala. Napriek tomu, že nevyznávam žiadne náboženstvo a jediná viera, ktorú v sebe nosím, je viera v samú seba, siahla som po Nestrácajte vieru. Vedela som totiž, že Mitchove knihy nenesú nálepku pre tých a pre tamtých. Mitch píše pre všetkých, nedáva nálepku svojim čitateľom a tak isto ani sám sebe. Vedela som, že z jeho knihy si automaticky môžem zobrať to, čo ja chcem. Vedela som, že po dočítaní poslednej stránky budem o kúsok múdrejšia, o kúsok šťastnejšia a (s)pokojnejšia.

Písanie knižky trvalo autorovi osem rokov. Presne taký dlhý čas venoval návštevám rabína - jeho spoznávaním. Napriek tomu, že ho poznal odmalička, nevedel o ňom nič. Ako malý chlapec utekal z kazateľnice, pretože svoje židovstvo nepotreboval prejavovať týmto spôsobom. V jednej časti knižky, v rozhovore medzi Mitchom a rabínom, dospeli títo dvaja muži k záveru, že boží hovorca je ako podomový predavač. Príde prvýkrát, druhýkrát a keď mu na tretíkrát nielen vynadajú, ale naňho aj naplujú – rabín sa pozrie do naplutých dlaní a povie „Asi prší, prídem neskôr.“. Toto je zároveň jeden z úsekov knihy, ktorý vraví o živote, v ktorom vôbec nemusí figurovať náboženstvo.

„No okrem toho, že som neočakával zvonček, určite som nebol pripravený na muža, čo prišiel otvoriť. Mal sandále s ponožkami, dlhé bermudy a na nich voľne spustenú košeľu na zapínanie s krátkymi rukávmi.“

Takého, ktorý pomôže moslimskej rodine bez toho, aby vyžadoval vieru v jeho Boha.

Spolu s Mitchom spoznávate rabína aj vy sami. Uvedomíte si, že sledujete život, pohľady a myšlienky ideálneho rabína. Takého, ktorému nezáleží na majetkoch a peniazoch. Takého, ktorý všetkých ľudí na zemi považuje za rovných. Takého, ktorý pomôže moslimskej rodine bez toho, aby vyžadoval vieru v jeho Boha. Nerobí rozdiely a sám sa neoddeľuje. Ak máte niečo proti náboženstvám a ak náhodou to niečo je vami vnímané ich pokrytectvo – budete si priať, aby každý predstaviteľ akejkoľvek cirkvi mal tieto vlastnosti.

Mitch v rabínovej blízkosti spoznal a dáva možnosť aby ste aj vy spoznali – zvláštneho pastora. Zvláštny je vďaka svojej minulosti. Henry v mladosti a aj po nej porušil všetkých 10 prikázaní a strávil niekoľko rokov v base. Drogy, vykrádanie či vraždu spoznal zblízka. Vo svojich hriešnych časoch (ako o nich hovorí) žil v tej najväčšej hojnosti, pokiaľ máme na mysli materiálnu stránku. Dnes, kedy pociťuje povinnosť pomáhať presne takým istým ľuďom, akým bol on, žije v biede, v kostole bez kúrenia či iných výdobytkov a káže bezdomovcom, narkomanom či iným s ťažkým životným osudom, za ktorý si môžu oni sami, že ešte stále majú nádej.

„Do neba sa nemožno prepracovať. Zakaždým, keď to človek skúsi a odôvodňuje to svojou prácou, diskvalifikuje sám seba.“

Ani od svojho zubára nevyžadujete, aby mal pokazený chrup.

Spomenula som si na výrok jednej psychologičky, ktorá začínala svoju kariéru na liečebnom oddelení pre narkomanov. Na jednom zo sedení ju pacient atakoval slovami „Ako mi môžete pomôcť, keď ste si neprešli tým, čo ja.“. Psychologička odpovedala pohotovo „Ani od svojho zubára nevyžadujete, aby mal pokazený chrup.“. Všetkým ľuďom, ktorí sa k svojej liečbe stavajú ako spomínaný pacient, prajem, aby stretli niekoho, ako je Henry. On by ich zachránil tak, ako zachránil sám seba.

Mitch Albom je výborným spisovateľom aj preto, prečo sa ním stal Ernest Hemingway. Obaja mali prednosť, ktorou je pôsobenie v tlači, novinách. Obaja jednoducho sprostredkujú to, čo je naozaj dôležité. Jednoducho však vôbec neznamená bez duše. V Albomových knihách je toľko hĺbky, koľko potrebujete na vyplnenie prázdnych miest, o ktorých ste pred čítaním jeho kníh ani nemuseli tušiť, že vo vás existujú.

• Meno autora: Mitch Albom
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 216