pondelok, 09 marec 2015 21:35

(r)Evolúcia vedomia

Ak patríte do skupiny čitateľov, ktorí si vyberajú knižky podľa lákavého názvu, sklamem vás. Niežeby na vašom inštinktívnom výbere bolo niečo zlé. Nie, to vôbec nie. Ale inštinkt navodený dobre znejúcim názvom vás môže v niektorých prípadoch oklamať. O jednom vám niečo poviem.

Nie je tajomstvom, že v poslednej dobe sa s motivujúcimi knižkami roztrhlo vrece. Ľudia pokračujú v skúmaní ľudského života a možností, ako svoj život ovplyvniť vo všetkých jeho oblastiach. Toto učenie sa nesie už od dávna, pradávna, a preto sa niet čo čudovať, že všetko hodnotné, výpovedné už spísané bolo. Občas nájdeme autora, ktorý nám prinesie nové pohľady, poznatky. Autora, ktorý nás navedie na iné spôsoby zmýšľania. Občas.

Teraz sme prišli na to, že zle napísaná kniha je v skutku nebezpečná nielen pre oko a dušu, ale aj pre mozog.

Liana Safi Adarsha víta čitateľa ešte pred tým, ako sa zahĺbi do slov, ktoré chcela, aby vyzneli hlboko infantilným podpisom – venovaním. Význam slova infantilný si v tomto prípade preložte do slniečka, srdiečka a „cmuk“. Originálne - s týmto som sa u žiadneho autora ešte nestretla. Týmto však originálnosť knižky aj končí. Po zhodnotení autorkinho podpisu treba podotknúť, že chvalabohu.

„Za slobodu sa nedá bojovať – sloboda prosto je – v každom z nás. Len skutočné osobnosti majú odvahu ísť touto cestou, ostatným vyhovuje prispôsobovať sa väčšine.“

Ste zberateľom citátov? Na tom nie je nič zlé. Ak už všetky zbierky máte doma a nenapadlo vám hľadať pre tento účel na poličke so serióznymi knihami zaoberajúcimi sa psychológiou, mali by ste začať. Tam totiž zablúdila knižka, o ktorej vám teraz dávam určite veľmi pozitívny obraz. Obsiahle citáty od Osha, Budhu a podobných nájdete vo frekvencii: dva veľmi obsiahle citáty na jednu stranu.

Čítať múdrosti mysliteľa priamo od neho je príliš mainstream.

Ostatný priestor vypĺňa prekvapivo autorkin vlastný text. Po veľmi krátkom čase si čitateľ uvedomí, že v knihe vlastne len parafrázuje spomínané citáty a dookola niečo opakuje. Opakuje slová ako samota, pochopenie, súlad, energia, emócie, pocity. Mýli si psychologické definície týchto pojmov a ak by ste ich nepoznali, mohla by vás úplne zmiasť. Teraz sme prišli na to, že zle napísaná kniha je v skutku nebezpečná nielen pre oko a dušu, ale aj pre mozog. Ten si chráňte, spracúvava totiž vaše skúsenosti a vy nabudúce už budete vedieť, že dvakrát si prečítate prebal, obsah a prebehnete zopár prvých strán, než si kúpite zle napísané NIČ na 219. stranách.

„Myseľ je len nástroj. Bude si myslieť iba to, čo jej dovolíme. Všetko má len taký význam, aký tomu pripíšeme.“

Autorka sa obľubou u Osha veľmi netají, otvorene sa k nej priznáva, ale aj bez toho by ste pochopili, že vlastne len prerozprávala jeho celoživotné poznanie. Ďakujeme. Čítať múdrosti mysliteľa priamo od neho je príliš mainstream. Po celý čas je Liana Safi Adarsha veľmi otvorená a úprimná k čitateľovi. Dôkazom je veta: „Nemyslím si, že som oprávnená písať tieto riadky.“ Okrem iného týmto prejavila aj veľký kus sebareflexie a sebapoznania, ktorému v úvode prikladá toľkú dôležitosť.

Ak by ste chceli počúvať dookola to isté, pustíte si jedno zo slovenských komerčných rádií.

Nevravím, že myšlienky, ktoré sú v knihe obsiahnuté, nie sú pravdivé. Ale vy ich už poznáte. Ak by ste sa nimi chceli riadiť, už sa nimi riadite. Ak by ste chceli počúvať dookola to isté, pustíte si jedno zo slovenských komerčných rádií. Nemusíte vyhadzovať peniaze za knihu. A to je to, čo autorka chce. Dajte mi peniaze za to, čo som sa naučila z iných (skutočných) kníh a teraz vám to tu predostieram, pretože viem štylizovať vety a musím z niečoho platiť nájom.

Ak túžite po skutočnej motivačnej literatúre, ktorá s vami pohne a u ktorej vidíte samotný prínos autora, odporúčam vám Miluj svoj život od Louise L. Hayovej.

• Meno autora: Liana Safi Adarsha
  • Knihu vydalo: HladoHlas