nedeľa, 01 marec 2015 14:34

Velestúr

Človeku bez rozdielu veku či pohlavia je vlastná túžba po rozkoši. Tá v súčasnosti vo väčšine ľudí evokuje naplnenie sexuálneho aktu. Cesta k dosiahnutiu sexuálnej rozkoše je lemovaná desiatkami kníh či filmov, stovkami článkov a nespočetným množstvom zaručených rád na internete. Ak rovnako túžite po podobnej slasti, budete sklamaní. Velestúr je kniha zaoberajúca sa rozkošou v úplne inom zmysle.

Jozef Banáš sa v knihe zaoberá rozkošou v zmysle, v akom ju chápal Epikuros: „Najvyššou rozkošou v živote je stav bez bolesti a utrpenia.“ Ak sme sa nestotožnili s rozkošou sexuálnou, s rozkošou v epikurovskom ponímaní sa stotožní každý (pardon, masochisti asi nie). Román je tak naplnený túžbou po živote bez bolesti a utrpenia.

Náš život je cesta pádov a vzletov, len musia byť v rovnováhe.

V prológu samotný Banáš hovorí, že príbeh je príbehom Muža predstavujúceho tvorivého človeka, ktorý je pochybovačom i veriacim zároveň. Na tomto mieste treba spomenúť, že silným motívom pre knihu bol Banášov priateľ, (nemôžem si pomôcť, pre mňa kontroverzný) český spevák Daniel Landa. Hlavnou postavou je teda Muž s veľkým M, akýsi archetyp muža, vo svojom vnútri rozorvaný, túži po naplnení, snaží sa postarať o svoju rodinu. Zároveň najviac ubližuje práve svojim najdrahším. Pritom jeho Žena je tým, čo s ním tvorí celok.

Muž zápasí so svojimi démonmi, ktorých má každý muž nadostač. Uvedomuje si skazenosť, v akej sa ocitla spoločnosť, túži naprávať všetko zlé, chce byť pre ostatných autoritou, istotou, o ktorú sa môžu oprieť, vzhliadať k nej a merať ňou vlastnú úroveň. V Banášovom Mužovi tkvie silný pocit mesianizmu a zbytočne ho trápi. Kvôli svojim vysokým métam prichádza o svoj „nízky“ život.

„Chcem ľuďom otvárať oči, a tak trochu im mojimi piesňami ukazovať cestu. Aby sa odvážili nielen podskakovať, ale vyskočiť, vyletieť, pokiaľ možno rovno ku hviezdam. Aby sa nesnažili len si zlepšovať podmienky v tých svojich väzeniach, ale aby z nich vyšli.“

Je ženou, ktorá je sama slabá, ale posilní muža natoľko, že spolu dokážu zázraky.

Vykúpenie hľadá v tom, že sa neustále snaží prekonávať svoje vlastné limity, čo mu neraz spôsobuje fyzické utrpenie. Muž je lídrom rockovej kapely, automobilovým pretekárom, venuje sa bojovým umeniam, maratónu i horolezectvu. Vážení, to všetko v priebehu jedného roka!!! Púšťa sa do toho tvrdohlavo/bezhlavo (vyberte si), vydrží do hraničnej situácie, a potom prudko naráža. Nastúpi napríklad na zápas s majstrom Európy, beží maratón, lezie na Mount Blanc... Kniha je plná podobných vzplanutí, horenia a napokon krutých pádov. Neraz doslovných.

„Útechou mu bolo, že si ho Liečiteľ vypočul, a čím viac mu čistil žalúdok, tým viac sa mu uľavovalo. Dokonca si želal, aby mu dal riadne po papuli, aby mu vybil pár zubov, aby ho dotĺkol, ako ho bíjali na tréningoch boxu. Dychtil po treste, ktorý však neprichádzal. Za trest. ,Predpokladám, že teraz o tomto tvojom zlyhaní napíšeš pieseň. Tak ako zvyčajne. Urazíš manželku a potom sa ospravedlňuješ piesňou.´“

Neoddeliteľnou súčasťou Muža je postava Liečiteľa – možné alter ego Muža, svedomie, boh...? Ten si ho vyberie, aby mu na jeho ročnej ceste za rozkošou pomáhal. Jeho rady, napomenutia sú rámcované tajomnými runami z Kremnických vrchov, konkrétne z vrchu Velestúr. O vrchu Velestúr sa dosť dozviete zo samotnej knihy, takže nemusíte gúgliť. Je to rozhodne zaujímavé miesto. Každú runu z názvu vrchu liečiteľ vysvetľuje a ukazuje ňou správny smer. Najprv to pôsobilo tajuplne, neskôr ma to začínalo nudiť a v závere mi to dokázalo liezť na nervy. A nie, nešlo o to, že by ma dráždili a nahlodávali moje skazené vnútro.

Slová, často hlboké, sa absolútne míňajú účinku.

Jednotlivé myšlienky majú svoju vlastnú nesmiernu hĺbku a dotknú sa vášho vnútra, zarezonujú v ňom a možno vás aj k niečomu nakopnú. Ich donekonečna sa opakujúce parafrázy a podobenstvá však pôsobia presne opačne. Navyše, jeho argumenty si často protirečia. Sústavné opakovanie vytvorilo efekt, ako keď počúvate monotónny zvuk. Po chvíli ho úplne prestanete vnímať a slová, často hlboké, sa absolútne míňajú účinku. Nie raz si poviete: Kde som to len počul?

„A najmä spoznáte najdôležitejšieho človeka na svete.
Kto to je?
Vy sám. Ale kým sa ta vyberieme, musíte ešte prejsť dlhú cestu. Na tej vás bude sprevádzať vaša viera. Vedzte, že keď vykročíte odhodlane, keď siahnete na dno svojich síl, keď sa svojmu cieľu úplne odovzdáte a budete tomu veriť, prídu vám na pomoc eskadróny bohov a budete neporaziteľný. A runy vám v tom pomôžu.“

Nemám rada knihy, v ktorých je od začiatku jasný schematický postup. Navyše, ak ho v úvode sám autor načrtne cez indické príslovie – Všetko sa nakoniec na dobré obráti. Ak sa neobráti, ešte nie je koniec...

Ktovie, aké ambície chcel Banáš touto knihou naplniť, román pôsobí ako kompilácia obrovského množstva podobenstiev, pseudoteologických úvah, do ktorých si vyberá fragmenty z rôznych náboženstiev a voľne, podľa potreby, ich kombinuje. Nemohla som sa zbaviť pocitu, že Liečiteľ vypadol z niektorých kníh Paola Coelha. Ak Coelho prináša formu instantného náboženstva, tak Banáš sa snaží variť polievku z viacerých instantných polievok naraz. Často budete mať pocit, že vám jedna lyžica chutí, no druhá vás nechá na chuť zabudnúť.

• Meno autora: Jozef Banáš
  • Počet strán: 264
  • Žáner: filozofia