utorok, 17 február 2015 15:52

Skúška životom

Všetci sme rozprávačmi príbehov - vytvárame príbehy, ktoré dávajú nášmu životu zmysel. Nestačí ho však rozpovedať. Musí tu byť niekto, kto si nás vypočuje. Stephen Grosz väčšinu života strávil počúvaním iných, teraz vám predkladá zbierku tých najzaujímavejších príbehov, ktoré tvoria mozaiku zvanú svet.

Skúška životom je o obyčajných ľuďoch ako ste vy či ja. Ženách, manželkách, otcoch, právnikoch, robotníkoch. Je o našej túžbe hovoriť, chápať a byť pochopení. Je tiež o počúvaní jeden druhého nie pomocou slov, ale vďaka medzerám medzi nimi.

nikdy som nedokázala veriť psychiatrom

Napriek tomu, že som vďaka knihám preskúmala už mnoho svetov, práve ľudia sú tí, ktorí ma nikdy neprestanú fascinovať. Málokto dokáže pochopiť moju záľubu v psychológii. Chcem vedieť, ako ľudia myslia, snažím sa pochopiť ich, zistiť ich pohnútky. Napriek tomu som nikdy nedokázala veriť psychiatrom. Vždy si pomyslím, že pod tým pláštikom miloty a priateľstva sa ukrýva len nútený záujem, peniaze a práca. V Groszovom prípade sa tak nestalo. Dokázal si ma získať a vpustiť do svojho života. Konečne som v nejakom psychoanalytikovi videla viac ako len chlapa sediaceho pri pokusných králikoch, videla som v ňom muža so skutočným záujmom a obavami, či jeho vlastné problémy nepresúva na pacientov. Rozpráva o láske, zmenách, ľuďoch, ktorých milujeme a klameme im do očí a jeho ústami sú práve jeho pacienti.

Groszove príbehy sú jednoduché, elegantné a také úprimné, že by mohol rozprávať o vašich susedoch, starých rodičoch alebo dokonca o vás samých.

Zo začiatku ma desilo, že Stephen Grosz v snahe zachovať lekárske tajomstvo, pomenoval niektoré postavy ako slečna A, profesor B, pani C. Bála som sa, že by ich príbehy na mňa nemuseli mať ten správny vplyv. Predsa len, meno v nás vzbudzuje dôveru. Predstavíte si pod ním tvár, postavu, niekoho, do koho môžete vložiť život, ale nestalo sa tak. Groszove príbehy sú jednoduché, elegantné a také úprimné, že by mohol rozprávať o vašich susedoch, starých rodičoch alebo dokonca o vás samých.

„,Chcem sa zmeniť, ale nie ak to znamená podstúpiť zmenu,´ povedal mi raz pacient v čistej nevinnosti. Keďže mojou prácou je pomáhať ľuďom zmeniť sa, táto kniha je o zmene. A keďže zmena a strata sú hlboko prepojené - neexistuje zmena bez straty - práve strata sa neustále v tejto knihe objavuje ako jej ústredný motív.“

Nie je určená pre tých, ktorí chcú pri čítaní uniknúť z reality. Je tu pre tých, ktorí sa naopak snažia viac pochopiť a vziať osud do vlastných rúk.

Napriek tomu, ako sa táto kniha prezentuje, nepodáva žiadnu reálnu pomoc. Neodhalí vám vaše skryté ja. V podstate nám odhaľuje to, čo už všetci dávno vieme. Že za našim konaním sa skrýva niečo viac. Možno niečo nevypovedané z detstva, hlboko zaryté slová, naše vlastné prehrešky... Trochu mi prekážalo, že niektoré z príbehov ostali nedopovedané a autor necháva koniec na každom z nás. Naopak som veľmi ocenila fakt, že posledné vety boli venované budúcnosti a stretnutiam po rokoch.

Skúška životom nie je určená pre tých, ktorí chcú pri čítaní uniknúť z reality. Je tu pre tých, ktorí sa naopak snažia viac pochopiť a vziať osud do vlastných rúk, pretože určite ste si už niekedy kládli otázku: „Prečo to stále robím?“ Možno to nie je práve vhodná kniha na nedeľňajšie posedenie pri káve, ale ak patríte k tým, ktorí sa radi zamýšľajú a objavujú nevypovedané, Skúška životom vás viac ako len zaujme...

• Meno autora: Stephen Grosz
  • Knihu vydalo: CPress
  • Počet strán: 240