piatok, 06 február 2015 09:22

Tracyho tiger

Kto verí, uvidí. Kto neverí, nevidí, ale pochopí a otvoria sa mu oči... Alebo ako to vyzerá, keď sa metafora stane kľúčom k celej knihe.

Kráčame po ulici a sme zahĺbení vo vlastných myšlienkach. V hlave neustále počujeme ten hlas, ktorý akoby nepatril nám. Radí nám, komentuje všetko okolo, niekedy jednoducho nemá čo povedať a v hlave máme mĺkvo. Tak či onak, je to naša súčasť, ktorej keď sa bez slov prihovoríme, bez slov nás aj pochopí a nikdy nás nesúdi. Každý z nás má svojho tigra. A presne tak ho mal aj Thomas Tracy.

Každý z nás má svojho tigra.

Tracy je mladý 21-ročný chlapec, ktorý prichádza do New Yorku, aby pracoval ako nosič v skladoch na kávu. Má svoje ambície, svoje sny a od 15-tich rokov ho pri všetkom sprevádza jeho tiger. Vôbec nebolo jednoduché sa k nemu dostať, snažil sa o to už od útleho veku. V podstate je to ale čierny panter, no pre Tracyho to bude vždy tiger. Niekedy zaspí, vtedy sa napríklad nepodarí Tracymu prejsť pohovorom, lebo chce posunúť svoju kariéru na ochutnávača kávy. Niekedy so sebou nekomunikujú, no inokedy chápu jeden druhého a bez slov si celý život rozumejú. Dokonca aj vtedy, keď sa Tracy zaľúbi do Laury.

„,Zajtra?´ spýtal sa, hoci ani nevedel, čo sa pýta, no dúfal, že ona to vie.
,Áno,´ povedala Laura.
Tracyho tiger zamručal. Laurina tigrica sa pousmiala, zvesila hlavu a odbehla.“

William Saroyan v tejto útlej knižke rozvíja veľmi jednoduchý, no silný a krásne metaforický príbeh, z ktorého si každý z nás zoberie kúsok čohosi, čo v ňom ostane ešte veľmi dlho. Dejová línia je prostá, no v žiadnom prípade nie nepremyslená. Tu má každé slovo svoj význam, možno i niekoľko.

Tu má každé slovo svoj význam, možno i niekoľko.

Ich láska stroskotá hneď v začiatkoch, a tak sa Tracy aj so svojím tigrom vracajú späť do San Francisca. O šesť rokov neskôr ho ale osud opäť privedie do New Yorku. Všetko je zmenené, on sám sa zmenil. Tiger ho však ale stále sprevádza. Z cirkusu medzičasom ušiel čierny panter a všetci si myslia, že ide o Tracyho tigra, ktorý bol až doteraz neviditeľný pre všetkých ostatných.

„,Preboha, človeče,´ odpovedal vodič, ,nevidíte to zviera vedľa seba?´
,Akoby som ho nevidel?´ odvetil Tracy.
,Je to panter, ušiel z cirkusu,´ povedal vodič.
,Čo to trepete?´ povedal Tracy. ,On cirkus nevidel ani z rýchlika. A nie je to panter, ale tiger.´

Dostáva sa tak na psychiatrickú liečebňu, kde musí dokázať, že nie je blázon. Opäť stretáva Lauru. Spozná ho po rokoch, čo sa nevideli? Uznajú ho za blázna? Nie sme potom blázni aj my ostatní? Vynorí sa množstvo otázok, niektoré zostanú nezodpovedané a čitateľ sa s tým musí jednoducho zmieriť. Alebo sa s tým nezmieri a knihu otvorí ešte raz, ešte stokrát a možno nájde, čo hľadal a predtým nevidel.

„Vraví, že každý, kto je v Bellevue, v priebehu svojho života stratil lásku. Pre nich je láska čosi ako choroba a mnohí z nich umierajú. A máva to rýchly priebeh.“

Žiadna akcia sa nekoná, nikto nebude zabitý, ľudstvo nebude zachránené!

Ten, kto sa na knihu díva len ako na text, na príbeh, ktorý mu je podávaný cez slová a nevníma či sa dokonca nerád sústredí na ich možný obrátený zmysel, by mal siahnuť po niečom inom. Žiadna akcia sa nekoná, nikto nebude zabitý, ľudstvo nebude zachránené! Zachránené však budú duše poetickejšie, ktorým nerobí problém vidieť za slovami ich skrytý význam a ktorých čitateľské ego je pohladené pri každej metafore. Jedno slovo, tisíc možností!

Knižku otvoríte, začnete čítať a zatvoríte až na samom konci. Hravé ilustrácie, ktorými je text popretkávaný, vám ešte umocnia zážitok z celého čítania. Každá stránka je tak umeleckým dielom. Je veľmi jednoduché sa ku knihe vrátiť. Vždy tu nájdete čosi nové, čo ste si predtým ani nevšimli. Listujete odpredu, odzadu, pre mňa za mňa aj hore hlavou – pochopiť ju môžete tak, inokedy celkom inak! Niekedy je rozprávkou pre deti, inokedy zase ťažkou existenčnou filozofiou.

tiger1

• Meno autora: William Saroyan
  • Knihu vydalo: Artforum