pondelok, 19 január 2015 15:39

Nevybavená záležitosť

(5 hlasov)

Je sama. Víta svoju samotu. Jej samota, jej dom, jej spomienky. Konečne. Do spomienok vlastných sa však nečakane priplichtí cudzí osud. A ona začne pátrať.

Nevybavená záležitosť Jany Juráňovej je clivý, citlivý ponor do ženskej duše. Každodenné žitie pretkané spomienkami. Navonok jednoduchý príbeh – nepríbeh, v ktorom sa osamelá žena rozhodne, napriek nečakanej manželovej smrti, presťahovať sa do ešte spoločne kúpeného domčúrika, je hlbokým vnútorným monológom.

„Neviem sa zmieriť s tým, že k druhej polovici života patrí aj to, že sa naše rady preriedia, ak teda druhá polovica znamená po päťdesiatke. A ja som sa už preklopila do obdobia života, keď mŕtvi a mŕtve, na ktorých mi záležalo, tvoria pomaly, ale iste dlhší rad než živí.“

Hladkajúca kniha, v ktorej som si každú vetu prečítala dvakrát. Každú vetu!

Hladkajúca kniha, v ktorej som si každú vetu prečítala dvakrát. Každú vetu! Každé slovo v nej má svoju váhu, nič nie je navyše. Mám rada Janu Juráňovú. Lebo život ide ďalej, aj keď ho preruší smrť. To síce vieme, no až niektoré podania reality majú schopnosť dať tej realite váhu, akosi ju zreálniť. Nie však priviesť nás k smútku či plaču. To nie. Skôr nám podávajú pomocnú ruku pri zamyslení sa nad každodennými bežnými maličkosťami, z ktorých, ani sa nenazdáme, bude na konci vyskladaný celý náš život. Život nie je o bombastických nákupoch, burácajúcej láske, z ktorej sa podlamujú kolená, neskutočných kariérnych úspechoch. To sa podarí iba raz, či párkrát. Život, to sú drobné biele perly na ženskom krku. Drobné, nenápadné, ľahučké, no spolu vytvárajú nádherný celok. Jedinečný.

Prázdny dom evokuje samotu, nie však osamelosť. Ona nie je osamelá. Má svoje spomienky. Svoje rituály. Svoje sny. Svoje konanie. Až do chvíle, kedy na povale objaví starý kufor. V ňom nájde olejomaľbu ženy v masívnom ráme. Tá neznáma ženská tvár sa stáva jej spoločníčkou. Ona a ešte čierna mačka s tromi labkami, ktorá prichádza i odchádza podľa svojho vlastného uváženia. Nikomu nepatrí, len sebe. Tak ako ona.

až niektoré podania reality majú schopnosť dať tej realite váhu, akosi ju zreálniť

„Zakúšam tu ticho a nový druh samoty. Nie je to nepríjemné. Som sama so sebou a so všetkými, ktorých som stratila. Nie sú nástojčiví, nikam sa neponáhľajú. Môžem na nich myslieť, cítiť ich, nie sú požadovační. Sú tu, aj tu nie sú.“

Predstava budúcej samoty možno niekoho desí, ja sa však na ňu teším. Ľudí je jednoducho priveľa, čo na tom, že ich mám rada. Seba a svoju vnútornú samotu mám radšej. Robiť si, čo chcem. Nikomu sa neprispôsobovať. Nehlivieť, ale nevyhnutné práce v dome/byte i v duši realizovať na základe svojho vlastného vnútorného kalendára. Tak ako ona. Popri tom snívať, spomínať, čítať, písať, spať.
Okrem portrétu ženy nájde v starom kufri aj jej denníky a korešpondenciu. Ticho v dome naruší nehlučné rozprávanie Edity, ženy z obrazu a pred jej očami sa odvíja príbeh cudzinky, ktorá sa jej stala tak trochu blízkou. Pred ňou i pred nami sa rozpletajú Editine životné osudy. Niečo vieme, niečo si domyslíme. Ona, majiteľka domu a celkom nečakane i majiteľka zvláštnej pozostalosti ženy z obrazu, je zrazu postavená pred rozhodnutie, ktoré si nepýtala.

„Moja Mačka si toho dnes v noci vypočuje viac než dosť. Možno jej niečo aj zatajím, aby som ju celkom nevydesila.“

Zrazu je postavená pred rozhodnutie, ktoré si nepýtala...

Nevybavená záležitosť je útlou knižkou, jej veľkosť však nepramení v počte strán. Má celkom jednoducho váhu. Tak ako ju má i život. Občas veselý, občas smutný. I táto kniha je taká. Jej smútok však nie je plačlivý a smiať sa nebudete do popuku, skôr len tak, vo svojom vnútri. Je to však nádherná knižka, ak sa nebojíte samoty. A možno i vtedy, ak sa jej bojíte, lebo byť sám neznamená byť osamelý.

• Meno autora: Jana Juráňová
  • Knihu vydalo: Aspekt
  • Počet strán: 152