štvrtok, 08 január 2015 12:14

90 minút v nebi

Príbehov o klinickej smrti je v poslednej dobe naozaj veľa a je len na nás, či im uveríme, alebo nie. Don Piper ju prežil tiež. Údajne 90 minút bol vyhlásený za mŕtveho a jeho zážitok bol taký silný, že sa o ňom rozhodol napísať knihu.

Na začiatok musím podotknúť, že ide o naozaj skutočný príbeh, o čom svedčia aj fotografie priložené ku knihe. Don Piper, baptistický pastor a autor tejto knihy, sa jedného dňa roku 1989 vracal z konferencie kňazov, keď jeho auto, v ktorom sedel, zdemoloval oproti idúci kamión rútiaci sa naňho veľkou rýchlosťou. Keď na miesto nehody dorazili záchranári a Donovi nenahmatali žiaden pulz, vyhlásili ho za mŕtveho. A vtedy sa to stalo. Don sa dostal na neuveriteľne nádherné miesto, pod ktorým si my predstavujeme nebo. Trvalo to presne 90 minút, a potom sa vrátil späť.

Don sa dostal na neuveriteľne nádherné miesto, pod ktorým si my predstavujeme nebo.

„V prvej chvíli vedomia som vnímal dve veci. Po prvé, že spievam – ale bolo to iné ako v nebi – počul som vlastný hlas, a potom som postrehol, že nespievam sám. Po druhé som zacítil, že mi niekto stisol ruku. Bol to silný, pôsobivý dotyk a prvý fyzický vnem pri návrate do pozemského života. Prešiel rok – viac ako rok, kým som pochopil, čo za ruka ma to zvierala.“

Občas sa nám dejú v životoch veci, ktoré si nevieme nijako vysvetliť. Napokon si možno nejaké to vysvetlenie predsa len nájdeme, no je otázne či správne, alebo nesprávne. V každom prípade, otázky týkajúce sa viery sú veľmi diskutabilné a je len na nás, čomu veríme, preto sa nebudem snažiť obhajovať pravdivosť Donovho príbehu. Tak či onak, Don opisuje svoj príbeh, zážitky a emócie veľmi dojemne a zdá sa, že aj naozaj úprimne. Opisuje tiež bolesť a hlboké depresie, ktoré sprevádzali jeho uzdravovanie, ale aj lásku a pochopenie, ktoré mu dávali jeho rodina a priatelia. Napokon tak z beznádeje nachádza nový zmysel života a prináša nádej do života iných.

Napokon tak z beznádeje nachádza nový zmysel života a prináša nádej do života iných.

„Musel som prísť na to, ako všetko zvládnuť. Som však živý a pokým tu budem, mám v úmysle slúžiť Ježišovi Kristovi. Ale už viem, čo bude nasledovať, čo ma čaká. A som pripravený kedykoľvek tento svet opustiť.“

Preto si myslím, že je kniha vhodná pre ľudí, ktorí hľadajú uistenie a útechu. No na druhej strane verím, že sa väčšiemu okruhu ľudí nemusí páčiť, pretože ľudia chcú dej a stále zaujímavejšie informácie a tých je v tejto knihe žalostne málo. Je síce pravda, že autor píše pútavo, jednoducho a navyše veľmi dojemne, ale len do konca prvej tretiny knihy. V zvyšku sa zaoberá už len vlastnými depresiami a duchovnými otázkami, ktoré môžu miestami pôsobiť priveľmi „pritiahnuté za vlasy“ či veľmi nudne a nezaujímavo. Teda, ak očakávate, že sa dozviete viac o nebi či posmrtnom živote, musím vás sklamať. Nedozviete sa oveľa viac, ako už zo spomínaného obsahu.

V každom prípade je kniha dobrým podnetom na popremýšľanie o zmysloch našich životov. Mali by sme si ich viac vážiť, pretože, ako pripomína autor, môžeme navždy a náhle stratiť to, čo každý deň považujeme za samozrejmosť a navždy nás to zmení.

„Ja som mal 38 rokov, keď ma pri nehode zabilo. Joyce mala presne toľko, keď jej diagnostikovali rakovinu. Ja som utrpenie prežil, Joyce nie. Ale viem jedno: pretože som zažil nebo, mohol som ju a jej milovaných pripraviť. A teraz pripravujem vás.“

• Meno autora: Don Piper
  • Knihu vydalo: Kumran
  • Počet strán: 176