pondelok, 17 november 2014 10:12

Rázcestia zamyslenia

Život sa vám komplikuje a každé bremeno je ťažšie a ťažšie. Ušetrite si vrásky, zastavte a zamyslite sa. S knihou, ktorú napísal sám autor slávnej Chatrče.

S touto knihou, ktorú vďaka ideálnej veľkosti môžete mať vždy pri sebe, budete môcť každý deň v roku premýšľať o veciach, ktorým bežne nestíhate venovať pozornosť. Ponúka totiž typickú „chtrčovskú“ filozofiu, ktorá vás (v dobrom) prinúti zastať, urobiť si bylinkový čaj a popremýšľať o veciach s chladnou hlavou.

„Chvíľu len tak stáli vedľa seba a každý z nich sa díval na to miesto inými očami. Jeden súcitne, druhý rozpačito a trochu zdesene.“

Dostáva druhú šancu, vracia sa na zem, ale len cez oči iných ľudí a ocitá sa pred zaujímavou ponukou – môže uzdraviť jedného človeka.

Ak by sme v knihe chceli nájsť príbeh...

...tak sa to dá. Kniha ponúka putovanie Antonyho po nadprirodzenom svete. Tony bol boháč s tučným kontom, ktorý mal všetko, ale aj tak mu vždy niečo chýbalo. V dôsledku krvácania do mozgu sa dostáva do kómy a prenesie sa do krajiny, kde stretáva bytosti z iného sveta. Dostáva druhú šancu, vracia sa na zem, ale len cez oči iných ľudí a ocitá sa pred zaujímavou ponukou – môže uzdraviť jedného človeka. Koho si vyberie? Dá sa použiť tento dar na seba? A koho by ste si vybrali vy, hmm?

Kašlite na príbeh a žite svoj vlastný

Presne to od nás totiž autor knihy chce. Cez príbeh si uvedomíme, že v každom z nás drieme Tony – ženieme sa, ale za čím? Myslíme, ale na koho? Robíme rozhodnutia, ale sú správne? Každý, kto občas pochybuje o sebe, o svojom živote, ale aj ten, kto hľadá samého seba – tí všetci si v knihe nájdu pár viet na zamyslenie sa a prehodnotenie životných cieľov, prípadne impulz na obrat o stoosemdesiat stupňov.

Robíme rozhodnutia, ale sú správne?

„Toto bude dobré, pomyslel si. Boh má nápad. Je to vôbec možné? Ak vie všetko, ako môže mať ,nápad´?“

Ja som knihu nečítala deň po dni, ale zhltla som ju naraz. Niektoré pasáže ma však nútili zamyslieť sa už len preto, lebo mi hneď nebolo jasné, čo odo mňa autor chce. Jeden deň totiž bolo putovanie Tonyho, aj komentár k nemu jasné ako facka, no len čo som prešla na ďalší deň, už som si pripadala ako dyslektik, ktorý si musí riadky trikrát prečítať, aby to raz pochopil. Nevnímam to však ako negatívum knihy, pretože nie každý deň má človek chuť a čas na komplikované filozofické úvahy o živote-neživote či živote po živote.

Rázcestia zamyslenia môžete brať ako pomôcku v ťažkých časoch, ale aj ako oddych po namáhavom dni. Otázky o smrti sú tu vysvetlené v rovine kresťanskej, no nie je to žiadne vymývanie mozgov či snaha o nájdenie zablúdených ovečiek. Oceňujem aj tematické členenie mesiacov, kde nájdete napríklad mesiac rozoberania, konfrontácie či môj obľúbený mesiac možností (to je máj, keby ste to chceli rýchlo nájsť).

Na čítaní tejto knihy je krásne to, že máme možnosť ju v prípade potreby zavrieť, nechcenú pasáž preskočiť alebo sa k nejakej vrátiť aj stokrát.

Obyčajný človek hodnotí...

Nemôžem knihu hodnotiť z pozície čitateľa, len z pozície občas prepracovaného, občas nahnevaného a občas bezdôvodne šťastného človeka. Lebo toto čítanie je tak zložito jednoduché. Vysvetlím: na začiatku si myslíte, že čo odo mňa ten pán autor vlastne chce či si mám zopakovať ontológiu, ktorú som zmeškala na filozofii alebo čo a nakoniec zistím, že chce odo mňa len aby som poďakovala za zdravie, život, ktorý mám a zamyslela sa napríklad nad tým, či robím dosť pre druhých a či sú moje problémy naozaj také katastrofálne, že nimi musím zaťažovať aj neznámu tetu na zastávke autobusu.

„Ďakujem všetkým vám, čo ochotne slúžite práve na tomto území a držíte nás za ruku, keď strácame pevnú pôdu pod nohami; zamestnanci v hospicoch, zdravotnícky personál, záchranári, kňazi, duchovní, poradcovia a priatelia... ďakujem vám!“

Prosto sa nad knihou zamyslite do takej miery, do akej sa v daný deň cítite. Na čítaní tejto knihy je krásne to, že máme možnosť ju v prípade potreby zavrieť, nechcenú pasáž preskočiť alebo sa k nejakej vrátiť aj stokrát. Rázcestia zamyslenia sú jednoducho cestou k sebe samému.

wmyoungwmyoung2

• Meno autora: William Paul Young
  • Národnosť: kanadská