utorok, 28 október 2014 10:28

Budúcnosť

Budúcnosť je desivá. Nevieme totiž, čo nás čaká a čo neminie, ale napriek tomu by sme nemali vešať hlavy a vzdávať sa. Richard Watson zozbieral 50 hypotéz, ktorými sa už teraz trápia múdre hlavy a ktoré môžu, ale aj nemusia prísť.

Máme radi, keď je náš život pevný, so stálymi opornými bodmi ako istota práce, milujúca rodina alebo dobré zdravie. Nevedomosť je to, čím sa často (a niekedy zbytočne) trápime a ktorá nám ukrajuje z našej duševnej pohody. Veď aj otvorené zajtrajšky, kedy nevieme, čo nám vojde do cesty a kde sa ocitneme, majú svoje čaro.

Publikácia Budúcnosť (50 myšlienok, ktoré by ste mali poznať) je akousi encyklopédiou toho, čo ešte len príde. Je rozdelená do desiatich celkov, ktoré nám prehľadne a normálnou ľudskou rečou objasňujú isté veci, ktoré už boli predpovedané a postupne sa napĺňajú alebo aj tie, ktoré znejú možno akoby boli pritiahnuté za vlasy, ale celkom vylúčené nie sú. Treba povedať, že autor Richard Watson si nevymýšľa, všetky myšlienky má podložené už existujúcimi faktami a takisto prezentuje aj odvážne idey vedcov alebo mysliteľov, o ktorých vieme, že jedného dňa tú konkrétnu vec vymyslia alebo sa už na tom pracuje.

Budúcnosť (50 myšlienok, ktoré by ste mali poznať) je akousi encyklopédiou toho, čo ešte len príde.

Každý už určite počul o svetovom probléme s pitnou vodou, ktorému sa nevyhneme alebo o populačnom boome, ktorý by mohol spôsobiť kolaps poľnohospodárstva a infraštruktúry miest a bývania. Tak isto sa už v kuloároch vedú vedecko-fantastické reči o čipoch, ktoré budeme mať zavedené do mozgov alebo o počítačoch, ktoré sa vďaka ľudskej DNA naučia rozmýšľať a cítiť. Tieto, ale aj ďalšie iné relevantné záležitosti sú veľmi prehľadne predstavené v knihe.

„Už existuje pojem ,kozmetická neurológia´ - je to vlastne plastická chirurgia mozgu, aby sme si mohli vybrať nový mozog či skôr rôzne doplnky na vytvorenie alebo rozšírenie konkrétnych mozgových funkcií. Zatiaľ to je utópia, ale ktosi niečo také povedal pred 50 rokmi aj o transplantácii tváre.“

Tak isto sa už v kuloároch vedú vedecko-fantastické reči o čipoch, ktoré budeme mať zavedené do mozgov alebo o počítačoch, ktoré sa vďaka ľudskej DNA naučia rozmýšľať a cítiť.

Každá z 50 kapitol rozpráva o jednom probléme alebo ak chcete – o jednej myšlienke. V úvode je načrtnutý problém, k dispozícii je dokonca aj časová os s udalosťami, ktoré sa už stali alebo o ktorých je pravdepodobné, že sa stanú. Tak isto sú ku každej kapitole priradené citáty rôznych ľudí a príklady toho, akoby to mohlo vyzerať, ktoré dokresľujú každú jednu situáciu, aby si čitateľ ten-ktorý jav vedel lepšie predstaviť. V jednotlivých kapitolách Watson čitateľa nestraší, len poukazuje na fakty a dalo by sa povedať, že aj upokojuje a prináša zaujímavé postrehy a myšlienky, že to napriek nepriaznivým vyhliadkam až tak strašne nevyzerá. Pri čítaní som si napríklad uvedomila, že nie globálne otepľovanie alebo klesanie pôrodnosti v rozvinutých krajinách je problémom našej planéty. To MY ľudia sme tým problémom. Pretože keď sa my vyparíme, Zem bude pekne krásne existovať ďalej a postupne sa regenerovať z našich brutálnych zásahov.

„,Smrť dáva nášmu životu zmysel. Dáva času hodnotu a dôležitosť. Čas by bol bezvýznamný, ak by sme ho mali priveľa.´ Ray Kurzwell, spisovateľ a vynálezca“

Watson čitateľa nestraší, len poukazuje na fakty a dalo by sa povedať, že aj upokojuje a prináša zaujímavé postrehy a myšlienky, že to napriek nepriaznivým vyhliadkam až tak strašne nevyzerá...

O niektorých veciach som už vedela a niektoré ma zas prekvapili a poučili, čím sa mi možno malým percentom rozšírila mozgová kapacita. V knihe Budúcnosť (50 myšlienok, ktoré by ste mali poznať) si prečítate o tom, ako to tu možno bude vyzerať o 10, 20 alebo 50 či 100 rokov a že nie všetko by sme mali vidieť pesimisticky. Na druhej strane z publikácie cítiť aj pomyselný vztýčený prst, ktorý poukazuje na to, že by sme v niektorých veciach mohli a aj vedeli ubrať. Dielo Richarda Watsona teda definitívne hodnotím ako prínos pre mňa a možno aj pre vás, ak sa rozhodnete začítať sa do budúcnosti, ktorá je síce otvorená, ale stále ju máme v rukách my... v spolupráci s našou materskou planétou, samozrejme.

„Zem nepotrebuje polárne ľadovce, dažďové pralesy, púšte ani presnú výšku hladiny mora. Tieto prvky životného prostredia sa vždy menili so zmenou geologických období a z istého hľadiska je arogantné a egocentrické predpokladať, že Zem nás potrebuje – aby sme ju zachránili. Bez nás by na tom bola pravdepodobne oveľa lepšie.“

18enfuwsagjl5jpgrobot-jobs-and-human

• Meno autora: Richard Watson
  • Počet strán: 208