nedeľa, 12 október 2014 18:14

Neznesiteľná ľahkosť bytia

(5 hlasov)

Láska nie je osudová a večná. Napriek významu, ktorý jej prikladáme, je prchavá a náhodná. Je to len nekonečný reťazec náhod, ktorých dôsledky nás poznačia do konca života. Našťastie len jedného. Je preto neznesiteľne ľahké oddať sa túžbam a láske s vedomím, že máme len jeden pokus - omyl.

Neznesiteľná ľahkosť bytia je neznesiteľná kniha. Je o láske, no pritom to vôbec nie je ľúbostná literatúra. Je o filozofovaní, no pritom to vôbec nie je filozofická literatúra. Je z obdobia komunizmu, no pritom vôbec nie je o komunizme. Je zo života, no pritom máte pocit, že sa netýka života okolo vás. Máte pocit, že je o živote úplne cudzích ľudí. Tých ľudí, ktorých nepoznáte. Tých ľudí, ktorí sa vás nedotýkajú. Tých ľudí, s ktorými sa neprelínate. Keď ju začnete čítať, budete si pripadať ako na prednáške o filozofii.

Kto je Milan Kundera a koho zaujíma jeho filozofická analýza života? A koho vôbec zaujíma, čo si on myslí o láske a ako ju dokáže neznesiteľne ťažko analyzovať? Po pár riadkoch chcete knihu odložiť a aj to urobíte. Možno prejde pár hodín, možno aj pár dní, kým sa k nej vrátite. Ale vrátite sa. Pretože Neznesiteľná ľahkosť bytia je neznesiteľná kniha.

Nie je to vôbec ľúbostný román, no pritom je to jedna z najzaľúbenejších kníh vôbec.

Nie je to vôbec ľúbostný román, no pritom je to jedna z najzaľúbenejších kníh vôbec. Nie je to vôbec filozofický román, no obsahuje tie najhlbšie myšlienky. Nie je to vôbec kniha o komunizme, no podáva úplne prostý obraz komunizmu. A to, že si myslíte, že sa netýka vás je úplná hlúposť. Netýka sa života okolo vás, ako ho poznáte. Netýka sa vašich emócií a prežívania, ktoré poznáte. Týka sa vašich milovaných, vašej duše, vášho života, tak ako ho ste ho nikdy nechceli poznať. Je o milostných vzťahoch, o milostných geometrických útvaroch. O trojuholníku, štvoruholníku i päťuholníku. Je o sexe, no nie je to erotická kniha. Je o milovaní, no nie je to Steelová.

Netýka sa vašich emócií a prežívania, ktoré poznáte. Týka sa vašich milovaných, vašej duše, vášho života, tak ako ho ste ho nikdy nechceli poznať.

Neznesiteľná kniha o neznesiteľnej ľahkosti bytia. O hľadaní všetkého, čo chceme v živote poznať. Čo si chceme privlastniť, dosiahnuť a nestratiť. O otázkach, ktoré sa nepatrí pýtať. Ktoré nepatria do spoločnosti, pretože nepotvrdzujú konformitu. Kniha nenecháva otázky nezodpovedané, ale rovno odpovedá spôsobom, ktorý vyvoláva deviácie. Odchýlky, odklony od toho, čo obyčajne považujeme za prijateľné normy spôsobu života, milovania, sexovania, spôsobu akým zapadáme do sveta.

Kunderove dotieravé otázky a nepohodlné odpovede spôsobujú, že máte otázok ešte viac. Vyvolávajú vo vás nepokoj, neznesiteľnú túžbu dozvedieť sa niečo viac. Neznesiteľnú túžbu prehodnotiť svoj vlastný život. Ocitnete sa uprostred knihy so širokou vráskou na čele, spoteným chrbtom, suchom v ústach a neodbytnou otázkou v mysli: „Čo vlastne od života chcem?“ Aby ste sa na ďalších stranách dozvedeli, že sa to nikdy nedozviete.

„Človek nikdy nemôže vedieť, čo má chcieť, pretože žije len jeden život a nemôže ho nijak porovnávať so svojimi predchádzajúcimi životmi, ani ho opraviť v nasledujúcich životoch.“

Sedíte s knihou a ste divák či diváčka. Voyer. Sledujete Tomáša. Lekára, intelektuála, notorického milovaníka žien. Terezu, citlivú bytosť, Tomášovu ženu, ktorá sa vždy definuje prostredníctvom muža a žije v extrémnej ťažobe bytia. Sabinu, Tomášovu milenku, umelkyňu, ktorá bojuje proti konvenciám a žije spôsobom extrémnej ľahkosti. Franza, Sabininho milenca, profesora, idealistu, ktorý hľáda čistotu a oddanosť lásky. A Karenina. Psa, ktorý je tiež voyer, pozorovateľ, nemý svedok a spojivo Tomáša s Terezou.

Štyria ľudia a pes v období komunizmu v Československu. Na pomedzí hraníc obmedzujúceho východu s vraj slobodným západom. Na pomedzí hraníc lásky, skutočnej lásky, sexu a milovania. A vlastne. Je medzi tým nejaký rozdiel?

„Tomáš si hovoril: milovať sa so ženou a spať so ženou sú dve vášne nielen rozdielne, ale takmer protikladné. Láska sa neprejavuje túžbou po milovaní (táto túžba sa vzťahuje na nespočetné množstvo žien), ale túžbou po spoločnom spánku (táto túžba sa vzťahuje len k jedinej žene).“

Kunderov román je niekedy až neznesiteľne známa kniha. Až natoľko, že samotný autor zakázal jej akékoľvek filmové či iné adaptácie. Pretože to nie je román pre hocikoho. Neznesiteľná ľahkosť bytia je ťažká kniha. Napriek tomu, že viem čítať závratnou rýchlosťou, kniha ma zamestnala na mesiac. Nedovolí vám ňou len povrchne preletieť. Keby ste sa azda aj pokúsili len ľahko sa spustiť po jej povrchu, boli by ste zaiste sklamaní a rozčarovaní. Ak románu neviete darovať potrebnú trpezlivosť, kŕmite sa prvoplánovými zápletkami a populárnymi životnými múdrosťami, nestrácajte čas. Alebo vyčkajte.

Neznesiteľná ľahkosť bytia je nesmrteľná. Spokojne si ju môžete prečítať aj o pár rokov, pretože myšlienky v nej nevyblednú ak by aj stránky zažltli. Nečakajte však pridlho. Stále máme len jeden život pre knihu, ktorá vás môže zachrániť. Môže sa stať, že vám odhalí vaše skutočné túžby a pomôže vám zbaviť sa neznesiteľnej ťažoby z nepohodlných rozhodnutí, ktoré musíte urobiť. Ľahkosť bytia však so sebou prináša zodpovenosť, ktorú nie každý dokáže uniesť.

• Meno autora: Milan Kundera
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: Atlantis