nedeľa, 28 september 2014 20:52

Sokrates

Pokiaľ ste fanúšikom motivačnej literatúry, meno Dan Millman vám určite nie je cudzie. Ak ste sa v tomto utvrdili, tak som si takmer istá, že vám jeho dielo Pokojný bojovník takisto niečo hovorí. Sokrates je jeho ďalším dielom a, samozrejme, ďalšou knihou do zbierky s názvom PREČÍTAŤ.

Dan Millman nás už previedol životom mladého chlapca, ktorý náhodne zavítal na benzínovú pumpu, kde stretol starého pána, ktorý si hovoril Sokrates. No o tom, či toto stretnutie bolo naozaj náhodné, by sa s určitosťou dalo polemizovať. Dielo Sokrates (ako už z názvu vyplýva) sa bude venovať práve životu tohto starého a múdreho pokojného bojovníka. Jeho ceste a jeho znovuzrodeniu, až sa zasa raz vrátime na starú známu pumpu, avšak o niečo múdrejší a s iným pohľadom na dielo, ale aj na náš život.

Sokrates (vlastným menom Sergej Ivanovič) je mladý chlapec, ktorému zomrie rodina a dostáva sa do vojenskej školy, kde sú chlapci cvičení na to, aby chránili cára. Rozhodne sa však z tejto školy ujsť a pri úteku stretne svojho nepriateľa z vojenskej školy – Dmitrija Zakoljeviča. Medzi chlapcami dôjde ku škriepke a Sokrates sa domnieva, že protivníka zabil.

Sergej putuje, skrývajúc sa pred svetom, až sa dostanem k istej rodine, ktorú mu kedysi dávno predstavil jeho starý otec. Keď to však vyzerá, že sa mu život naozaj dáva do normálnych koľají, na lúke sa objaví Dmitrij aj s jeho bandou kozákov a prevráti mu život naruby. Vtedy sa Sokrates (alebo Sergej, ak chcete) zaprisahá, že všetko nepriateľovi odplatí a nezastaví sa, kým jeden z nich nezomrie.

„Nestál o ich kajanie – chcel ich hlavu. A od toho dňa bude žiť, aby oni zomreli.“

Rozhodne sa vycvičiť fyzicky, v boji, aj duchovne. Táto cesta ho privedie k rôznym ľuďom a naučí ho rôzne stupne duchovnej úrovne. Takto sa začína cesta pokojného bojovníka.

Román Sokrates ukrýva svoju zaujímavosť vo viacerých aspektoch. Jedným z prvých, pre mňa nezvyčajných, bolo prostredie. Autor situuje dielo na Ukrajinu a do čias cárov a kozákov. To, že Dan Millman je skvelým autorom v oblasti, ktorej sa venuje, vám isto nemusím pripomínať. Táto kniha taktiež spája zaujímavosť prostredia a zápletky, no navyše aj niečo vyššie. Duchovnejšie. Práve to púta ľudí na jeho dielach a môžem povedať, že je jeho majstrovstvom.

„Po niekoľkých náročných mesiacoch nespoznával sám seba. Zmenila sa mu aj tvár uzdravila sa. Jazva, ktorú mal na paži, takmer zmizla. Jeho telo ako keby o desať rokov omladlo a bolo to zasa telo dieťaťa. Len biele vlasy mu ostali, aby mu pripomínali minulosť. Ale minulosť a čas ako taký zostali už len užitočným zvykom, iluzórnou predstavou, pretože Sergejova pozornosť sa upínala k súčastnej chvíli."

Cez príbeh Sergeja Ivanoviča vám autor odovzdáva myšlienky a popudy k meditácií nad sebou samým, nad zvyčajnými reakciami či názormi, ktorým by občas padlo vhod prehodnotiť predtým, ako opustia myseľ. Pri čítaní sa neraz zamyslíte, či by ste mali silu podobnú Sergejovej a či by ste konali ako on, alebo úplne ináč. Je zaujímavé, ako vo vás samotný autor dokáže vyvolať rozpoltenosť názoru.

Cesta pokojného bojovníka, ktorou si prešiel Sokrates, bola ťažká a plná rôznych prekážok, ktoré mu kládli ľudia i život. V reálnej sfére si to pokojne môžeme previesť aj na naše životy. Nikto vám nebráni v tom, aby ste sa podobne ako Sergej Ivanovič vydali na cestu pokoja a duchovna a odovzdávali vedomosti ďalej. Dúfajme však, že si ju nebudete musieť vybrať za okolností, ktoré postretli hlavného hrdinu.

• Meno autora: Dan Millman
  • Knihu vydalo: Eugenika
  • Počet strán: 352