streda, 13 august 2014 21:11

Errata

Napadlo vám niekedy, že Syzifos nemohol svoj kameň v údolí Hádes tlačiť skutočne do nekonečna? Že trením, tlakom a pôsobením iných fyzikálnych síl by sa zmenšil nielen kameň, ale i kopec?

Nepatrím k tým, ktorí dokážu slepo veriť v to, čo niekto napísal pred stovkami rokov. Práve preto mám veľmi rada knihy, ktoré píšu rypáci. Ľudia, ktorí uvažujú a neboja sa povedať svoj názor či urobiť si „dobrý deň“ zo zaužívaných dogiem. A práve taký je aj Getting. Vo svojej najnovšej knihe sa pokúsil o opravu nepresností, ktoré v známych historických udalostiach, biblických príbehoch a mýtoch našiel. Úloha to bola pomerne neľahká, ba povedala by som, že až záludná. Veď prepisovanie známych príbehov nemusí vždy padnúť na úrodnú pôdu a nájsť pochopenie. No Gettingovi sa podarilo na pomerne malom priestore priniesť zaujímavý a celkom vtipný pohľad na rôzne témy.

Vo svojej najnovšej knihe sa pokúsil o opravu nepresností, ktoré v známych historických udalostiach, biblických príbehoch a mýtoch našiel.

Na knihe ma veľmi zaujal autorov spôsob písania. Každý jeho príbeh je totiž písaný inak. Odlišujú sa vo svojej dĺžke, štýle i jazyku. Vďaka svojmu sarkazmu, obscénnosti a vedeckej argumentácii sa mu darí nahlodať myslenie čitateľa. Vo svojich príbehoch predkladá logický pohľad na jednotlivé udalosti a snaží sa nám predostrieť „pravdivý“ pohľad na ne. Neustále sa pýta všetky otázky, ktoré nás pri čítaní mýtov mohli napadnúť a dôsledne sa snaží všetko odôvodniť. Hľadá pravdepodobné a logickejšie konce príbehov.

Vďaka svojmu sarkazmu, obscénnosti a vedeckej argumentácii sa mu darí nahlodať myslenie čitateľa.

„Sivé, sivé, sivé. Také boli dni, mesiace a roky driny; avšak priniesli svoje ovocie, zákonom fyziky sa nevyhne ani posmrtný vrch, prinajmenšom nikto nemal drzosť to spochybniť. A teda drina ukrajovala síce pozvoľna, ale neodvratne kúštik po kúštiku z mátožného kopca; boli to neveľké, ale predsa kúsky, ktoré balvan dlávil, podobne ako odkrývanie pravdy dlávi každú nezrovnalosť; ...“

Osobne sa musím priznať, že mi trvalo privyknúť si na autorov štýl. Dokonca sa mi stávalo, že som sa v textoch strácala, nie každý príbeh som totižto poznala. Niektoré príbehy sú vtipné, iné menej. Z knihy je však jasne cítiť Gettingov hnev nad jedinými pravdami, ktorým musíme 100% veriť a nesmieme mať pritom žiadne pochybnosti ba ani otázky. Svojou publikáciou nám autor predkladá určitú verziu pravdy, ktorá vyvoláva našu dôveru. Docielil to použitím citácií, vďaka ktorým kniha pôsobí ako odborný vedecký text. Nič to však nemení na tom, že tieto príbehy sú komickým, niekedy až tragikomickým výsmechom.

Z knihy je však jasne cítiť Gettingov hnev nad jedinými pravdami, ktorým musíme 100% veriť a nesmieme mať pritom žiadne pochybnosti ba ani otázky.

„Rajská záhrada Edenu, gan beéden mikkedem. Všetko šliape ako má, holatý Adam s Evičkou pod stromom v strede raja, úlisný a ľstivý had sa do zblbnutia zvíja okolo kmeňa, v papuli ponúka ako lacná trhovkyňa jablko, ktoré má všetko zvrátiť; v úzadí sa poneviera Vedúci podniku, normálne má šiltovku BOSS, plus napätý výraz v tvári ako praví rejžo. Robí, že sa ho to netýka, ale zvedavo poškuľuje zlátaninu frašky a monumentálnej alegórie. ,Klapka,´ odmumle si pre seba a poškuľuje.“

Keď sa mi Errata dostala do ruky, vrhla som sa na ňu. Je to predsa len útla knižočka, ktorá sa dá prečítať pomerne rýchlo. A tak som čítala príbeh za príbehom. Narážala som však na to, že sa mi príbehy zdali čoraz menej vtipné, a tak som ju dala bokom. Keď som však po knihe siahla na druhý deň, zas bol Gettingov sarkazmus pre mňa prijateľnejší. Myslím si preto, že je lepšie dávkovať si jeho príbehy postupne, dať si na ne dostatok času a zamýšľať sa nad tým, kde je ukrytá pravda. Getting nám svoj názor povedal a teraz je už na nás či mu budeme slepo veriť, alebo sa vyberieme vlastnou cestou a budeme hľadať vlastné odpovede.

• Meno autora: Peter Getting
  • Knihu vydalo: Artis Omnis
  • Počet strán: 96