streda, 14 máj 2014 22:39

Nekonečný príbeh

(8 hlasov)

Aj vám sa len ťažko opúšťa svet knižných hrdinov po dočítaní knihy? Čo ak by som vám povedala, že už viac nemusíte? Čo ak existuje kniha, ktorej dej môžete ovplyvniť svojimi želaniami a túžbami?

Bastian Baltazár Bux je desaťročný chlapec, ktorý nemá priateľov, deti v škole ho šikanujú a vysmievajú sa mu. Je totiž tučný, v telocviku nešikovný a má príliš bujnú fantáziu. A tak sa Bastian uchyľuje do sveta kníh. Jedného dňa v antikvariáte ukradne knižku a ukryje sa s ňou na povale školy, kde zažije niečo neuveriteľné. Stane sa súčasťou Nekonečného príbehu a pokúsi sa o záchranu krajiny menom Fantázia.

Jedného dňa v antikvariáte ukradne knižku a ukryje sa s ňou na povale školy, kde zažije niečo neuveriteľné.

„‚Prečo si sa vybrala na cestu, Blub?‘ ‚U nás v Močiarnej krajine sa stalo čosi nepochopiteľné,‘ vysvetľovala bludička váhavo. ‚Vlastne to stále pokračuje... ťažko vám to vysvetlím... všetko sa začalo tak, že... teda na východe našej krajiny je jazero, vlastne bolo jazero. A jedného dňa jazero zrazu zmizlo, jednoducho bolo preč, chápete?‘ ‚Chcete povedať, že vyschlo?‘ vyzvedal Ykuk. ‚Nie, lebo potom by tam bolo vyschnuté jazero. Ale nič také. Tam, kde bolo jazero, nie je vôbec nič – jednoducho nič, rozumiete?‘“

Nekonečný príbeh je veľmi rozsiahla kniha, ktorá je v podstate rozdelená do dvoch častí. V prvej časti Bastian číta o záhadnej krajine, na ktorú zaútočila Ničota a kde kráľovná Fantázie smrteľne ochorela. Vyslala preto smelého bojovníka Atreja, aby našiel pre ňu liek a všetkých zachránil. V tejto časti knihy sa stretnete so všakovakými postavami ako napr. kameňožrútom, obrovskou korytnačkou Morlou i drakom šťastia Falkom. Aj keď je príbeh písaný veľmi jednoduchým štýlom, kniha dokáže zaujať a pobaviť všetky vekové kategórie, ktoré milujú dobrodružstvo a kúzla.

Aj keď je príbeh písaný veľmi jednoduchým štýlom, kniha dokáže zaujať a pobaviť všetky vekové kategórie, ktoré milujú dobrodružstvo a kúzla.

V druhej časti Nekonečný príbeh Bastiana vtiahne do seba a stane sa jeho súčasťou. S Orinom na krku začne Bastian prežívať svoje najväčšie dobrodružstvá. Táto časť vám rozkrúti všetky mozgové závity a vaša fantázia začne pracovať na plné obrátky. Druhá časť knihy ponúka výlet do krajiny, v ktorej sa všetky sny môžu stať skutočnosťou. Otvára svet, ktorý svojou záhadnosťou, krásou a dobrodružnosťou prevyšuje i tie najväčšie očakávania. Nekonečný príbeh neustále má čím čitateľa prekvapiť. Nie je však len o vymyslených príbehoch. Prináša nám poznanie toho, čo je v živote skutočne dôležité. Poznanie, že človek si nemôže robiť, čo sa mu zachce, bez toho, aby potom znášal následky svojho počínania. Nekonečný príbeh v sebe nesie taktiež varovanie, že sa nemôžeme len nechať unášať svojou fantáziou, lebo môžeme stratiť seba samého.

Prináša nám poznanie toho, čo je v živote skutočne dôležité.

„Po poslednom dni Bastian veľa premýšľal o tom, čo mu lev povedal. Niektorým veciam sa však nedá prísť na koreň premýšľaním, treba ich zažiť. A tak sa stalo, že si na tie slová spomenul a začal ich chápať až omnoho neskôr, keď už veľa zažil. V tom čase sa Bastian zmenil. Ku všetkým vlastnostiam, ktoré nadobudol od stretnutia s Mesačnicou, pribudla odvaha. Ako zakaždým, aj tentoraz o niečo prišiel – celkom zabudol na svoju niekdajšiu bojazlivosť.“

Keď som sa dozvedela, že sa pripravila dotlač Nekonečného príbehu, povedala som si, že tú knihu jednoducho musím mať. Dlho som však otáľala. Odrádzala ma obálka knihy, ktorá ani trošku nepôsobí magicky. Tu však skutočne platí, že knihu netreba súdiť podľa jej obalu. To, čo obálke chýba, úplne stráca význam, keď sa do knihy začítate. Slová vám budú plynúť pred očami a Nekonečný príbeh nepustíte z rúk, kým ho nedočítate. A kým budete sledovať, ako Bastian menil svoj pohľad na seba i na svet okolo seba, kniha zmení i vás.

Nekonečný príbeh je skutočným klenotom. V kníhkupectve ho síce nájdete medzi literatúrou pre malých chlapcov, vek a ani pohlavie však pri nej nie je rozhodujúce. Pred deťmi sa vďaka knihe roztvorí svet nekonečnej fantázie plný neuveriteľných kúzel a krásnej krajiny a dospelí v nej nájdu múdrosť, ktorá prichádza vekom a skúsenosťami.

• Meno autora: Michael Ende
  • Národnosť: nemecká
  • Počet strán: 422
  • Dátum vydania: utorok, 06 august 2013
  • Poznámka: Kniha Nekonečný príbeh je napísaná dvomi farbami písma: scény z reálneho sveta sú napísané červenou a scény odohrávajúce sa vo Fantázii modrou. V roku 1984 do kín prišla filmová adaptácia románu.
Čítané 2091 krát