pondelok, 05 máj 2014 09:05

The Passage

„Predtým, než sa stala Dievčaťom od Nikam – Tá, ktorá vošla dnu, Prvá, Posledná a Jediná, ktorá žila tisíc rokov – bola len malým dievčatkom v Iowe menom Amy. Amy Harper Bellafonte.“

A takto sa, prosím pekne, začína kniha. No kto by po prečítaní úvodných viet, ako sú tieto, nechcel vedieť viac, však? Ja som sa namotala a zostala som namotaná, čuduj sa svete i potom, keď som zistila, že hlavnou ingredienciou celého konca sveta (a teda i hlavnej časti deja) budú upíri. Keď som si knihu kupovala, čakala som niečo z post-apokalyptického súdka ako napríklad Cesta od Cormaca McCartyho, kde sa hlavné postavy motkajú spustošenou krajinou, no upírov rozhodne nie. Nechápte ma zle, ja proti týmto tvorom v literatúre osobne nič nemám, ale v poslednej dobe sa na mňa lepí pocit akoby bol nimi knižný trh mierne presýtený, a tak sa im snažím vyhýbať. Nie vždy sa to dá a ako som už spomenula, ostala som knihe verná a ona ma nesklamala. Pre všetkých neprajníkov ságy Twilight mám dobrú správu: autor sa pri tvorení týchto upírov vybláznil z takej tej Kingovsky strašidelnej strany. Obrovské zuby-špicáky, neuveriteľná rýchlosť a celková strata ľudskosti. Á, skoro som zabudla – krvilačnosť a sila typu „dnes si z tohto človeka holými rukami odtrhnem len hlavu a nohu a aby bola zábava, strechu tanku pri tom odtrhnem tiež.“

Ja som sa namotala...

„Bol prikrčený, v diaľke dvadsiatich stôp. Nadvihol tvár a pootočil hlavou, hodnotiac Richardsa. V jeho výzore bolo niečo psie. Krv na Carterovej tvári, jeho ruky s pazúrmi, zuby ako meče, nepočetné rady mečov. Z hrdla mu vychádzal zvuk, ktorý sa podobal na klikanie... Už v momente keď vystrelil granát z tuby a sila výstrelu Richardsa zatlačila dozadu, vedel, že minul. Miesto, kde Carter stál bolo prázdne. Carter bol vo vzduchu. Carter letel. Potom padal dole, rovno na Richardsa. Granát vybuchol trhajúc pri tom predok Búdy, ale Richards to počul už iba nejasne – hluk zoslabol, blednúc do akejsi nemožnej diaľky – zažíval totiž pre neho úplne nový pocit roztrhania napoly.“

...autor sa pri tvorení týchto upírov vybláznil z takej tej Kingovsky strašidelnej strany.

The Passage je pomerne dlhá a niekedy som mala pocit, že čítam viac ako len jednu knihu, keďže dej tvoria rôzne, na prvý pohľad neprepojené príbehy. Páči sa mi, že čitatelia majú možnosť sledovať ako celá apokalypsa začala a aj keď nemám časové skoky v deji veľmi v láske, autorovi sa podarilo jednotlivé časti premostiť veľmi zručne a zaujímavo. V kontraste so spoločnosťou a svetom ako ho poznáme dnes, sa nám ponúka náhľad na kolóniu preživších, kde je najväčšou starosťou udržať v noci zapnuté svetlá a vodovod či elektrické vedenie v domácnostiach neexistujú. Stretávame rôzne typy postáv – dobrodruhov, hrdinky, zbabelcov, idiotov, stratégov i starenky, ktoré nevedia nič iné, len variť nechutný čaj a rozprávať príbehy z mladosti. A samozrejme je tu Amy – malá, krehká, tajomná a od prvej vety odsúdená na veľké veci.

...táto kniha všetky parametre a potenciál na to, aby vás zaujala...

Hoci príbeh nie je ani zďaleka rozprávkou, nájdete tam veľa skrytých i priamo napísaných myšlienok o nádeji, o tom, čo sa stane ak ju ľudia stratia, o viere v niečo/niekoho vyššieho či schopnosti obyčajného človeka. Podľa mňa má táto kniha všetky parametre a potenciál na to, aby vás zaujala – spád deja, opisy zaujímavých charakterov, akciu pri ktorej tuhne krv, hĺbku myšlienok. A ak sa nezľaknete počtu strán, dovolím si tvrdiť, že sa s chuťou (tak ako aj ja) rozhodnete pre prečítanie druhého dielu. :)

• Meno autora: Justin Cronin
  • Knihu vydalo: Orion
  • Počet strán: 977