nedeľa, 27 apríl 2014 13:51

Zber kostí

Láka vás kniha plná jasnovidcov, šiestych zmyslov a pohľad na futuristickú spoločnosť? Nech sa páči, vojdite do sveta Zberu kostí...

Nie, nie, nie je to žiadna príručka pre forenzných antropológov či fanúšikov seriálu Kosti. Toto je podľa mňa jedna z tých kníh, ktoré až sa zjavia na striebornom plátne (a verte mi, o to sa už stará pán Andy Serkis, inak známy aj ako Gloch/Gollum Z Pána prsteňov), pritiahnu davy akútnych, jačiacich, vzdychajúcich čitateľov. Teda skôr čitateliek, aby som bola presná. Nieže by to kniha potrebovala – v zahraničí (a myslím, že i u nás) je už teraz dosť obľúbená najmä medzi takzvanou „young adult“ čitateľskou populáciou, a to dokonca bez toho, aby sa tam pretŕčali trblietaví upíri či navzájom sa zabíjajúce gladiátorské deti.

...je už teraz dosť obľúbená najmä medzi takzvanou „young adult“ čitateľskou populáciou...

O čom teda vlastne táto kniha je? Predstavte si rok 2059 a svet ovládaný bezpečnostnou organizáciou Scion (niečo na štýl filmu V ako Vendetta), ktorá neznáša všetko nadprirodzené. Samozrejme, že nesmie chýbať silná a niečím výnimočná hlavná hrdinka-rozprávačka. Jej meno je Paige a je jasnovidka, ba čo viac, jasnovidka zvláštneho, najvyššieho stupňa – takzvaná tuláčka po snoch. Vo svete, kde je jasnovidectvo zločin, je Paige členkou ilegálneho gangu Sedem pečatí a svojimi schopnosťami nabúrať sa do mysle iných osôb získava všemožné informácie, s ktorými následne obchoduje. Teda, dokiaľ ju príslušníci Scionu nechytia a neodvedú do tajného väzenia. Tým je mesto plné jasnovidcov všetkých stupňov, ktorí sú ovládaní bytosťami z iného sveta. Refaimci, nadradená rasa, ľudí s nadprirodzenými schopnosťami využívajú ako sluhov či vojakov a Paige sa dostane – pripravte sa na šok – k tomu najmocnejšiemu a najkrajšiemu z nich.

Predstavte si rok 2059 a svet ovládaný bezpečnostnou organizáciou, ktorá neznáša všetko nadprirodzené.

„Zrejme ma skúmal už dlhšie. Jeho pohľad sa vpíjal do môjho, ako keby čakal, kedy sa naňho pozriem, ako keby čakal na záblesk odporu. Mal tmavozlatú pokožku a privreté žlté oči. Bol z piatich mužov najvyšší, mal husté hnedé vlasy a na sebe čierne oblečenie s výšivkami. Okolo neho sa vznášala zvláštna jemná aura, ktorú zatieňovali ostatné v miestnosti. Jakživ som nevidela takého prekrásneho a zároveň desivého muža.“

Dobre, musím priznať, že štýl písania má autorka vskutku dobrý a keby tam bolo menej jasnovideckého a scionského slangu, kniha by sa čítala rýchlosťou blesku. I príbeh je celkom slušne rozpracovaný - páči sa mi, ako sa dej posúva dopredu, no popri tom sa prostredníctvom Paiginych rozjímaní o minulosti dozvedáme viac o nástupe moci Scionu a jasnovidectve vo všeobecnosti. Len keby tam nebolo tak veľa predvídateľných vecí a „zvratov“! Ach, občas som počas čítania viedla vnútorný príhovor k autorke typu „nie, nechoď tým smerom, len to nie“. A ona tam miestami šliapla a niekedy ma milo prekvapila vynaliezavosťou a originalitou. Nehovorím, že kniha je zlá, len sa pokúšam vysloviť isté sklamanie z toho, že v knihe často až príliš presvitá autorkina inšpirácia (možno nie vedomá a určite nie cielená) inými dielami z podobného súdka.

...niekedy ma milo prekvapila vynaliezavosťou a originalitou.

Na záver si dovolím ešte malú poznámku k maličkosti, ktorá ma ale dosť rozčúlila. Na prebale knihy citujú magazín Vogue, kde ktosi napísal „Je to úžasne rozsiahly svet s tolkienovskými dodatkami, glosármi, mapami a podobne.“ Ten ktosi by si podľa mňa mal Tolkiena najprv prečítať a až potom vypustiť do obehu vyjadrenie takéhoto typu. Čo už, povzdychne si moje Tolkienovi naveky oddané ja – marketing je marketing... Všetkých budúcich čitateľov a čitateľky tejto knihy si však dovolím varovať – nečakajte hory-doly a určite nečakajte apendix s novým jazykom a rodokmeňmi!

Možno som len ja príliš náročná, ktovie. Najlepšie urobíte, ak si knihu prečítate sami a urobíte si vlastný názor. :)

• Meno autora: Samantha Shannonová
  • Národnosť: britská