piatok, 21 marec 2014 09:42

Denník nočného motýľa

Kníh, ktoré sú písané denníkovou formou je na trhu neúrekom. Stavím sa, že každý z vás už čítal minimálne jednu. No rovnako som si istá, že tak zvláštny denník, ako je tento, ste v rukách ešte nedržali.

Je do neho primiešaná jedinečná atmosféra, na ktorú si treba zvyknúť a ktorá nesadne úplne každému. Z príbehu na vás vyskočí náznak depresie, ilúzie i bezmocnosti. Hlavná postava sa vám bude zdať vzdialená aj blízka, chvíľami budete mať pocit, že ju poznáte, o pár strán vám zasa bude úplne cudzia. Všetko, čo sa v príbehu odohrá, tiež nadobudne viacero odtieňov. Realita či klam? Skutočnosť či výmysel? Alebo oboje?

Hlavná hrdinka je zároveň i pisateľkou denníka. Chodí do internátnej školy, na ktorú nastúpila po samovražde svojho otca. Spoznáva tu mnoho dievčat, no najviac si sadne s peknou a milou Lucy. V ďalšom školskom roku však do internátu príde Ernessa. Zvláštna mladá žena, ktorá sa vyhýba spoločnému stolovaniu a jej správanie je viac ako čudné. Naša hlavná postava má podozrenie, že Ernessa je upírka. Saje zo svojich spolužiačok energiu a do internátu vpúšťa choroby i smrť. Lucy si s ňou výborne rozumie, no čím viac spoločných chvíľ spolu strávia, tým viac Lucy chradne a chorľavie. Podarí sa našej hlavnej hrdinke Lucy pred ňou zachrániť?

„Otvorila som dvere a zbadala som, ako ošetrovateľka odvádza Lucy a Sofiu. Plakali. S trasúcimi rukami prechádzali po chodbe. Stála som vedľa a pozorovala ich. Cez noc všetko vyzerá horšie, najmä keď vás vytrhnú z hlbokého sna. Človek nevie, kde je, kde sa končia sny a začína sa reálny svet. Dora spadla z odkvapovej rúry z vonkajšej strany Ernessinho okna. Nikto nepočul jej pád, ale keď o štvrtej ráno prišla kuchárka nachystať raňajky, zbadala na dvore jej telo.“

Knižka nie je zlá. Je len čudná, netradične spracovaná a žiada si veľkú dávku pochopenia, fantázie i tolerancie. Príbeh síce neoplýva prudkou dynamikou, no namiesto toho sa autorka sústredila na atmosféru. Na tej popracovala naozaj dôkladne, ešte žiadna kniha, ktorú som držala v rukách, nedokázala tak radikálne zmeniť moju náladu a zapôsobiť na city.

„Ernessa je upír. Dodnes som nebola schopná napísať tie slová. Nedokázala som premeniť svoj strach na vedomé vyhlásenie. Chce mňa a iba mňa, to je jasné. Jej ruka ma vedie aj pri písaní týchto slov.“

Najviac sa tento denník ujme u násťročných, ktorí radi čítajú mysteriózne príbehy s upírskou tematikou a vedia si vychutnať jedinečné momenty i drámu, ktorá graduje trochu pomalšie, ako je vo fantasy knihách bežné. Je tu však aj veľká pravdepodobnosť, že knihu nedočítate. Depresia a malé dejové kroky vpred vás možno celkom odradia a znechutia. Ak sa ale prehryziete prvou stovkou strán, dej sa začne odvíjať o niečo rýchlejšie a nové nečakané udalosti vám privodia zimomriavky.

Do Denníka nočného motýľa sa jednoducho musíte začítať a zistiť, či vám zapasuje. Na každého z vás bude vplývať inak, každému čitateľovi siahne na iné citlivé miesto. Alebo vo vás nevzbudí žiadnu emóciu a zanechá vás úplne chladnými. Schválne, skúste, ako na tento príbeh vaše vnútro zareaguje. Za pokus to stojí.

• Meno autora: Rachel Kleinová
  • Počet strán: 261
  • Dátum vydania: sobota, 01 január 2011