nedeľa, 16 marec 2014 21:56

Srdcová dáma

(6 hlasov)

Uvidieť vlastnú smrť? Na tento zážitok by každý z nás zareagoval inak. Boli by ste vystrašení, brali by ste to na ľahkú váhu alebo by ste cítili vďačnosť za to, že máte možnosť svoj osud zvrátiť?

Rebeka pracuje ako programátorka, no po svojich predkoch zdedila cenný dar. Vidí budúcnosť, auru i duchov. Keď raz na ulici vycíti, že istému mužovi hrozí nebezpečenstvo, snaží sa ho varovať. Ten si z jej slov však k srdcu nezoberie nič. Skončí sa to tak, že ju o pár dní príde navštíviť. No už ako duch. Rebekine vízie sa tak potvrdili a teraz už zosnulý Ladislav Hôrka ju prosí o pomoc a záchranu jeho priateľky. Dá jej isté informácie, ktoré by jej mohli pomôcť. Rebeka tak vkročí do vôd, ktoré dýchajú kriminalitou a nebezpečenstvom. Vražda, obchod s bielym mäsom... Keď v jednej vízii uvidí okamih svojej smrti, nepomáha jej ani myšlienka, že na jej strane stojí policajt. Dokáže sa vymaniť spod krídiel vopred určenej budúcnosti?

„,Viete, v mojej rodine tento dar dedíme a ja som už tretia generácia. Moja prababka ho nechtiac získala od jedného starého bosoráka. Odvtedy sa odovzdáva v našej rodine. No a bonusom k tomu daru je aj videnie mŕtvych, respektíve ich duší. Doteraz som ho odmietala, desila ma predstava, že vidím duchov zomrelých ľudí. Lenže keď za mnou prišiel duch Ladislava Hôrku, vedela som, že sa s tým darom musím konečne zmieriť a prijať ho.´
,Prečo?´ spýtal sa.
,Pretože som mala víziu o svojej vlastnej smrti, ktorá mala súvisieť s tou jeho.´“

K Srdcovej dáme som pristupovala opatrne, s istou dávkou podozrievavosti a nedôvery. Príbeh s fantasy prvkami, slovenská autorka, kabelkový formát, vydavateľstvo, ktoré väčšinou na trh prináša drámu, romantiku či humor. Výsledný dojem mohol byť výborný, priemerný ale aj taký, pri ktorom by sme sa cítili, akoby si z nás niekto vystrelil.

Keď som prečítala pár prvých kapitol, povedala som si, že autorka vie, čo robí. Predstavila nám postavu Rebeky, príbeh potiahla do fantastických a mysterióznych rovín, prifarbila ho kriminálnou zápletkou, na pozadí ktorej nechala voľný priebeh akejsi začínajúcej love story medzi Rebekou a policajtom, ktorý ju chránil. Stupňovala napätie, dávala pozor na to, aby žiaden čiastkový žáner príliš nevystúpil do popredia a neustále ich spájala do jedného celku, v ktorom sa navzájom nepobili ani nerobili jeden druhému prieky. Romantika si tu teda podala ruku s fantasy žánrom, ten sa zasa načiahol ku kamarátke kriminálke a ona sa pevne upla na kolegu z mystery oblasti. Trochu nevídané, trochu zvláštne, no v žiadnom prípade nie zlé!

Dokonca i to kabelkové podanie tu pôsobilo celkom dôstojne. Príbeh by síce zniesol o čosi komplikovanejšiu zápletku a možno i viac pasáži, pri ktorých by sa nám zježili vlasy, no keď vezmem do úvahy, že ženy kupujúce knižky z tohto vydavateľstva túžia tak trochu aj po oddychu, pôsobí to na malý počet strán a pomerne náhle ukončenie príbehu ako ospravedlnenka. Knihou preletíte rýchlo, bez akýchkoľvek komplikácii a v prípade, že vás mysteriózne prvky pohltia, dovolím si povedať, že aj jedným dychom.

Začítaním sa do Srdcovej dámy nebudete veľa riskovať. Áno, podobných príbehov je na svete dosť. Sama mám v knižnici dve ďalšie knihy, ktoré majú takmer identickú zápletku. Takže originalitu nečakajte. Skôr mierne osvieženie. Hoci je postava Rebeky oboma nohami v nebezpečenstve, stále je to také light nenáročné čítanie, ktoré vám dovolí zabudnúť na vaše starosti a prenesie vás do iného sveta. A nemusíte sa báť toho, že sa po návrate do reality budete cítiť ako vyžmýkaný citrón.

• Meno autora: Vita Jamborová
  • Národnosť: ukrajinská
  • Počet strán: 264