nedeľa, 02 marec 2014 00:00

Svetová vojna Z

(7 hlasov)

V poslednej dobe sú zombíci neuveriteľne populárni a stále sa vedú debaty o tom, či je možné, aby sa takáto nočná mora stala skutočnosťou. V knihe Svetová vojna Z sa nepolemizuje, tam sa proti nemŕtvym bojuje.

Pre mňa to bude navždy vojna so zombie, a hoci mnohí budú namietať, že slovo zombie nie je vedecky presné, budú sa musieť napokon zmieriť s celosvetovo prijatým názvom pre tvory, ktoré nás takmer vyhubili.“

Bestseller s podtitulom Dejiny svetového konfliktu so zombie nie je obyčajnou knihou a dokonca ani nie je obyčajným románom. Tvári sa byť skutočnou vojnovou kronikou a nebyť toho, že bežne na ulici nenarazíte na chodiacu hnijúcu mŕtvolu, možno by ste aj uverili, že je reálna a zachytáva skutočnú históriu. Istý pracovník OSN totižto počas vojny so zombie precestoval celý svet a zozbieral osobné svedectvá ľudí – od detí, cez vojakov až po námorných admirálov. Vznikol tak desivý obraz o dobe temna, kedy bolo ľudstvo takmer položené na lopatky a nemŕtvi preberali vládu nad Zemou.

desivý obraz o dobe temna, kedy bolo ľudstvo takmer položené na lopatky a nemŕtvi preberali vládu nad Zemou

Dej je rozdelený do kapitol, a to podľa jednotlivých etáp kolapsu. V každej z nich sú prepisy výpovedí ľudí, ktorých sa vojna svojím spôsobom dotkla. Zdanlivú autenticitu textom dodávajú aj ponechané otázky autora, ktoré navádzajú príbeh tým správnym smerom, pričom si každý z nich zachováva svoju vlastnú dejovú líniu.

Spočiatku sa Svetová vojna Z číta zvláštne. Po chválospevoch na genialitu románu možno budete sklamaní. Treba sa však týmto začiatkom prelúskať, zvyknúť si na osobitý štýl a nechať sa unášať hrozivým rozprávaním.

„Prvé zetko, ktoré som videla, bolo malé. Bolo to asi dieťa, ťažko povedať. Malo zjedenú tvár, kožu, nos, oči, pery, dokonca aj uši a vlasy... niečo z nich ostalo, ale len čiastočne vyčnievali v chumáčoch na lebke. Azda malo viac rán, to som nevedela. Bolo vopchaté vnútri dlhého civilného batohu, niekto ho jednoducho vopchal dnu a zviazal okolo krku.“

Fikcia zasadená do skutočného prostredia existujúcich krajín si vyžaduje veľkú pozornosť najmä v tejto záležitosti, a v tomto prípade sa nič nedá vytknúť

Treba uznať vynikajúcu znalosť autora v reáliách jednotlivých krajín. Fikcia zasadená do skutočného prostredia existujúcich krajín si vyžaduje veľkú pozornosť najmä v tejto záležitosti, a v tomto prípade sa nič nedá vytknúť. Nuž, možno len miestami nudné pasáže z rozprávaní vojakov, pričom narážam na opis vojenských manévrov spolu so všetkým arzenálom, ktoré mala armáda k dispozícii. To sú však len malé nedokonalosti, ktoré pôsobia ako nutné zlo a zmierňujú ich autorove vysvetlivky pod čiarou ku každému neznámemu pojmu.

„Čo takto zbrane typu JSOW? Bola to klzáková bomba navádzaná GPS-kom a inerciálnou navigáciou. Mohli sme ju vypustiť zo vzdialenosti šesťdesiat kilometrov. Základná verzia niesla stoštyridsať výbušných hlavíc BLU-97B a každá z nich mala tvarovanú nálož proti obrneným cieľom, trieštivý obal proti pechote a zirkónový prstenec, ktorý zapálil celú cieľovú zónu.“ A

k by som mala pomenovať román Svetová vojna Z jedným slovom, bolo by to slovo „zvláštny“. Avšak svedomie by mi nedalo a musela by som k nemu pridať aj „geniálny“

Ak by som mala pomenovať román Svetová vojna Z jedným slovom, bolo by to slovo „zvláštny“. Avšak svedomie by mi nedalo a musela by som k nemu pridať aj „geniálny“. Pretože ak niekto dokáže vyslovene nereálnu vojnu so zombie napísať takým spôsobom, že každému jednému slovu veríte, nemôže to byť zlé. K tomu prispievajú najmä zážitky a pocity ľudí, ktorí tzv. „zetkám“ museli čeliť na vlastnej koži. Svetovú vojnu Z neodporúčam milovníkom romantiky a pátosu, pretože to by ste tu nenašli. Ak však máte radi romány, pri ktorých netreba veľmi rozmýšľať a napriek tomu vás vtiahnu do deja, ste na správnej adrese. A ak by teda niekedy niečo podobné nastalo, zdá sa, že to veru nebude sranda.

maxzombies

• Meno autora: Max Brooks
  • Knihu vydalo: Premedia