piatok, 10 január 2014 22:15

Zlatý kompas

Ak máte radi fantastické svety, tajomstvá či štipku filozofie a nadchýna vás predstava nedotknutej severskej krajiny, nad ktorou sa vlní polárna žiara, ani na okamih nezaváhajte!

Predstavte si svet, ktorý je na prvý pohľad veľmi podobný tomu nášmu, no v skutočnosti plný odlišností. Ľudia tam majú démonov ich svedomie/dušu v zvieracej podobe, krásne a večne mladé bosorky sa preháňajú hviezdnatou oblohou na borovicových konároch, kočovní cigojíni sa prevážajú na svojich „člno-domoch“ po riekach a kanáloch a obrovské hovoriace polárne medvede v brneniach vládnu Svalbardu. Okrem toho všade cítiť nadvládu cirkevných doktrín a strach z tajomného, doposiaľ nepreskúmaného prachu.

Predstavte si svet, ktorý je na prvý pohľad veľmi podobný tomu nášmu, no v skutočnosti plný odlišností.

„— Je to prach.
Spôsob, akým to povedal, vyvolal v Lyre predstavu Prachu s veľkým písmenom, ako keby to nebol iba obyčajný prach. Reakcia magistrov potvrdila jej pocit, pretože slová lorda Asriela spôsobili náhle všeobecné mlčanie, po ktorom nasledovali prekvapené zhíknutia.“

Keďže je geograficky vcelku porovnateľný s tým naším, aj v tomto svete existuje mesto Oxford, ktoré je preslávené svojou univerzitou. Práve tu, uprostred nudného života učencov, sa jedenásťročná Lyra s jej démonom Pantalaimonom preháňa ulicami, lozí po strechách či katakombách Jordánskeho kolégia a celkom bezstarostne hnevá všetkých profesorov, ktorí ju majú v opatere. Jej uličnícky život sa však náhle zmení, keď zmizne jej najlepší kamarát a dozvie sa o existencii spomínaného záhadného prachu. Veci začnú naberať spád, Lyra dostáva zvláštny „zlatý kompas“ a s jeho pomocou sa postupne ocitá uprostred udalostí, ktoré zmenia svet.

„— Čo je to? spýtala sa.
To je alethiomer. Na celom svet ich vyrobili iba šesť a toto je jeden z nich. Lyra, znovu ťa vyzývam, nikomu o tom nehovor. Bolo by lepšie, keby o tom pani Coulterová nevedela. Tvoj strýko...
Ale načo je to?
Hovorí pravdu. Ale ako ho čítať, to sa budeš musieť naučiť sama. A teraz choď – rozvidnieva sa – rýchlo sa vráť do svojej izby, kým ťa niekto neuvidí. “

...ponúka čitateľom priestor na vyšantenie fantázie, filozofovanie, prežívanie napätia a odhaľovanie tajomstiev.

Poznáte ten pocit, keď vám nedá pokoj neprekonateľná chuť na obľúbené jedlo alebo pieseň? Mne sa občas stáva niečo podobné s knihami a veru, len málokedy odolám volaniu obľúbenej, skúsenosťami overenej knihy či úryvku. Ukážkovým príkladom je Zlatý kompas, v origináli Northern Lights. Spolu so zvyškom Pullmanovej skvelej trilógie Temné hmoty (His Dark Materials) ponúka čitateľom priestor na vyšantenie fantázie, filozofovanie, prežívanie napätia a odhaľovanie tajomstiev. Je to jedinečná séria, ktorú prečítate niekoľkokrát a stále sa vám to bude máliť, lebo s pribúdajúcim vekom začnete mnohé veci vnímať inak. Čo v detstve bolo napínavým fantazijno-dobrodružným príbehom drzého dievčaťa a rozprávajúceho zvieratka, sa postupne mení na príbeh vzbury a hľadania pravdy, zmyslu života či vlastného miesta vo svete. K tomu všetkému vám autor opíše postavy a celý svet tak verne, že budete chcieť podniknúť minimálne jednu expedíciu za polárny kruh alebo aspoň nejaký ten výlet do „nášho“ Oxfordu len tak, pre istotu, aby ste sa presvedčili, či to všetko náhodou nie je skutočné.

Je to jedinečná séria, ktorú prečítate niekoľkokrát a stále sa vám to bude máliť...

„Lyre chvíľu trvalo, kým si zvykla na ten pohyb a potom cítila nespútanú radosť. Jazdí na medveďovi! Nad nimi sa v zlatistých oblúkoch a slučkách pohojdávala aurora a všade navôkol panovala krutá arktická zima a hlboké ticho severu.“

• Meno autora: Philip Pullman
  • Národnosť: britská
  • Počet strán: 310