nedeľa, 20 september 2020 08:03

Fytopaleontológia

Snaha o tvorbu distopických románov neobišla ani našu krajinu, prečo by aj mala, téma je zaujímavá, svet budúcnosti poskytuje toľko možností, koľko len spisovateľ chce. Stačí načrieť do fantázie a písať, ak je teda čo...

Fytopaleontológia je náuka vyhynutých rastlinách. Fytopaleontológia je ale aj kniha slovenského spisovateľa, básnika a prozaika, Petra Šuleja. Ide síce o tretiu časť trilógie (HistóriaSpoluFytopaleontológia), avšak aj podľa jeho vlastných slov je možné každú z týchto kníh čítať ako samostatnú jednotku.

Slovensko ako svetové centrum.

Bratislava, rok 2087. Konečne sme sa dočkali. Slovensko je pupkom sveta. Ok, áno, spolu s ďalšími krajinami Európy, Maďarskom, Českom, ale sme tam! Dokonca sa spolupodieľame na vývoji sveta ako technologická veľmoc. Už čo môže byť väčšia utópia ako toto? Po ekologickej katastrofe sú totiž okraje svetadielov zaliate vodou, inteligentný život sa stiahol do vnútrozemia a my sme jednoducho mali šťastie na geografickú polohu.

„Na vrchole rebríčka absurdít kraľovala teória spájajúca katastrofálny pokles pôrodnosti s vymiznutím klasických kľučiek na dverách. riešiteľ: vedecký tím z univerzity svätého štefana v békešskej čábe. katedra novej sociológie. pomóóóc!“

Zložitý svet literárne výborne podkutého autora.

Svetová katastrofa znamená tiež nedostatok jedla, zelene, vymieranie sveta, absenciu ľudských detí. Už sa nerodia. Nečakajte však, že sa dozviete, čo sa stalo. To nie je podstatné. Svet je proste takýto a v ňom žijú Miro, Daniel a Peter. Kamaráti od detstva, dnes štyridsiatnici, v podstate veľmi úspešní ľudia. Každý z nich má svoju rodinu a teda aj svoju vlastnú malú životnú históriu.

Šulej pracuje s textom na viacerých úrovniach, jednou z nich je tá, že do svojho príbehu implementuje vety a celé odstavce z iných príbehov, z iných kníh. Priznáva ich, pod čiarou pomenúva diela a autorov, od ktorých čerpal, zároveň sa však tieto texty stávajú relevantnou súčasťou jeho textu. Ak by ich nevyznačil, nevedeli by sme, že nie sú jeho. Pre mňa to bolo obohatenie čítania a zároveň som mala potrebu dohľadať si tie ďalšie diela. Či už jeho, alebo iných.

Budúcnosť často funguje vďaka umelej inteligencii, spolupráci s ňou či v boji proti nej. Je aj súčasťou knihy Fytopaleontológia, umelá inteligencia je dokonca jedným z rozprávačov. Kapitoly, ktoré „hovorí“ ona, sú písané odlišným štýlom ako tie ostatné, používa ultrakrátke vety často zložené len z jedného či dvoch slov. Bodky však neukončujú myšlienku, len vetu, bodky, na ktoré sme zvyknutí, tu robia šarapatu. Rozsekávajú myšlienku na malé kúsky, čitateľ sa v tomto prípade nesmie nechať viesť bodkami. Musí byť pozorný. A to je v podstate osviežujúce.

Jedným z rozprávačov je umelá inteligencia.

„musíme vyťažiť z každej jazykovej situácie. budeme operovať s rečou. reč je dvojčaťom našich vízií. nemožno jedno druhým porovnávať. cez vízie. prúdi naša sila. rečou. myslieť rečou vízií. predstavovať si reč. kombinovať. budeme. hovoriť rečou malého. miestami zabudnutého. niekedy neznámeho. alebo len nepoznaného etnika. podkarpatský endemit.“

Ide o zložitý svet literárne výborne podkutého autora. Čitateľ nesmie podľahnúť jednoduchým kapitolám, v ktorých dominujú vzťahové či až dobrodružné časti, pretože by sa následne mohol stratiť v deji. Ten nie je lineárny, tu a teraz platí pre rok 2084, ale tu a teraz platí povedzme aj pre rok 2020. Takmer súčasne vystupuje žena a zároveň jej vnučka.

Peter Šulej sa s nami pohráva. Priznávam, nie všetko sa mi spojilo a nie všetkému som rozumela. Chýbalo mi vysvetlenie katastrofy, ukazuje sa však, že je to niečo, k čomu (pravdepodobne) spejeme tiež v našej realite a nemusí sa preto udiať jedným závažným skutkom v jeden konkrétny deň. My si tú katastrofu privolávame spôsobom nášho života neustále, neexistuje nejaký bod 0, v ktorom konkrétne sa čosi odohrá.

Kniha je v desiatke najlepších prozaických kníh uplynulého roka, je v desiatke ceny Anasoft litera 2020. O jej úspechu a budúcnosti rozhodnú porotcovia – a najmä čitatelia samotní.

• Meno autora: Peter Šulej
  • Knihu vydalo: Marenčin PT