streda, 16 október 2019 17:44

Mesto zrkadiel

Svet v troskách. Naokolo žijúca smrť. Existuje vôbec možnosť na záchranu? Na spásu tohto sveta. A je vôbec ešte koho spasiť? Presne takto to vyzerá aj roky po útokoch výrov – odporných krvilačných tvorov – ktorí vznikli len a len pričinením ľudí. Veď za skazu sveta si môžu vždy len sami ľudia.

Mesto zrkadiel, kniha radená medzi bestsellery, presne ako jej dve predchodkyne. Stretávame sa s treťou časťou trilógie od Justina Cronina, v ktorej nám ukazuje apokalyptický svet, no zároveň nádej v ľuďoch. Dvanástka, ako nazývali dvanásť testovaných subjektov, bola zničená. Možno ich nazvať nevydareným vládnym experimentom, ale to sú príliš slabé slová, keďže tento pokus zničil v podstate celé ľudstvo.

Kniha je otvorená veľmi zaujímavým prológom, ktorý vraví o zachránenom svete. Sú to úryvky zo zápisov Prvého archivára, ktoré boli prednesené na Tretej globálnej konferencii. Po tejto kapitolke sa však znova ocitáme v stále spustošenom svete. Ukazuje sa nám ich život, sú to ľudia, ktorých poznáme z predošlých kníh. Potom je však do deja zakomponovaný príbeh Timothyho Fanninga, nazývaného aj otec Dvanástky či subjekt Nula.

Scény presiaknuté krvou.

„Zabiť je veľmi mierne označenie toho, čo som im túžil vykonať. Chcel som ich vymazať z povrchu zeme. Poodtŕhať im všetky končatiny. Rozlámať im kosti a zaboriť tvár do vlhkých útrob. Siahnuť im do hrude, vytrhnúť srdcia a nadžgať sa krvavým mäsom...“

Autor nemal problém s akýmikoľvek opismi scén presiaknutých krvou. A práve príbeh Timothyho bol najzaujímavejší z celej trilógie. Bohužiaľ. Túto jednu časť by som dokonca prijala ako samostatnú knihu, pretože život Fanninga ma veľmi zaujal. Bol to dosť veľký zvrat v celom deji, kedy sme sa dozvedeli podstatu mnohých vecí. A presne táto časť bola napísaná asi najlepšie.

Príliš zdĺhavá...

Celá trilógia bola, nanešťastie, príliš... príliš zdĺhavá, príliš rozťahaná. V bežnej knihe máte jednu, dve hlavné postavy, okolo ktorých sa točí dej. Tu síce bola zdanlivo hlavnou protagonistkou Amy, ale v knihách boli rozpovedané životné príbehy hádam každého, kto sa tam mihol. Samozrejme, trochu preháňam. Ale stále, bolo tam toho naozaj veľa. Množstvo postáv vytvorených autorom bolo nemysliteľné si zapamätať, a preto asi autor prišiel s nápadom, že do druhého dielu už zahrnie aj zoznam tých postáv. Bolo ich zhruba 75, a to mi už pripadá ako dosť veľké číslo. Veľmi to zhoršovalo prehľadnosť v deji a zorientovaťsa v deji... katastrofa.

Pri čítaní jednotky som však ešte nevedela, že si musím prečítať aj dvojku, aby som ju pochopila a na záver trojku pre úplné objasnenie. Niečo ma nútilo si tie knihy, napriek počiatočnému sklamaniu, kúpiť. Možno to bolo námetom. Ten bol naozaj perfektný. Chválim tiež dokonalú prepracovanosť príbehu. Vidieť, že autor si dal záležať na rôznych detailoch a prvkoch, ktorými to obohatil. Je však pravda, že nás nemusel trápiť 600 stranovými knihami.

Neopakovateľný príbeh apokalypsy.

„Všetci sa niekam ponáhľali. Stretnutia. Schôdzky. Večere s priateľmi. Zdá sa, že ak nám niečo v živote vždy chýba, tak je to čas. Čas na prácu. Čas na jedlo. Čas na spánok. Čas ľúbiť a byť ľúbený, než príde čas zomrieť.“

Teraz sa vrátim k námetu. Justin Cronin ponúkol neopakovateľný príbeh apokalypsy. Zakomponoval tam dokonca tvory pripomínajúce upírov, ale dotiahol ich do dokonalosti. Dal tomu úplne iný ráz, ale práve zdĺhavé opisy nepodstatných vecí ubrali knihám na ich pôvabe a možnej nezabudnuteľnosti. Teda zabudnúť nezabudnem, že som ich čítala, ale hneď po dočítaní som si množstvo vecí nepamätala, keďže to bolo tak veľa informácií naraz. A čítala som to dlho. Prvú knihu hádam pol roka a celú trilógiu som ťahala niekoľko rokov.

Chválim detaily, ako sú obrázky a nákresy mapiek, ukazujúcich ako vyzeral vtedajší svet, taktiež predely medzi určitými časťami knihy, doplnené o citát z iného významného diela. Autor pridal aj datovanie rokov v danom svete, v tom som však mala úplný chaos. Asi by som si mala prečítať prvú časť odznova a dať jej druhú šancu. Teraz by som ju určite lepšie pochopila.

• Meno autora: Justin Cronin
  • Počet strán: 632
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2017