sobota, 24 november 2018 16:33

Temnota z Pressburgu. Kladivák

Muž, sila, boj. Ak máte radi hrdinov, ktorí sú rozhodne veľkými chlapmi, Kladivák by mohol byť pre vás tým pravým.

Dunajom sa potichu plaví loď menom Selena. „Námorníci“ na nej skúšajú loviť, no to, čo sa im z vôd kalnej rieky podarí vytiahnuť, ich veľmi prekvapí. Je to muž so železnou rukou, takmer v bezvedomí. Na pokyn iného muža ho zviažu a vyložia na breh. V podstate ho predajú do otroctva a kapitán lode si uvedomuje, že ak to dotyčný prežije, vďačný im za to rozhodne nebude...

Kladivák je obávaný muž podsvetia.

Silný muž so železnou rukou, je v úvode knihy Janka Išu Temnota z Pressburgu, ktorá je prvým dielom série Kladivák, skôr poľutovaniahodnou osobou, nie hrôzu vzbudzujúcim zabijakom. Neverte však prvotným písmenkám, Kladivák je obávaný muž podsvetia. A že si na chvíľu oddýchol v útulných vodách Dunaja, nuž, asi obľubuje plávanie.

„Môj plán bol priamočiary. Zabiť strážneho túlajúceho sa psa, sledovať, kde sú vchody a východy, a proste sa prebiť von. Nebolo by to prvýkrát. Pri týchto myšlienkach som podvedome zovrel päsť Ruky. Tešila sa.“

Bohapustú prestrelku v bare dokázal Iša nazvať interiérovou prestavbou...

Janko Iša ponúka vo svojej knihe samé dobré ingrediencie pre tých, ktorí obľubujú drsný štýl, nebojácnych mužov stojacich si za svojím slovom, dunivú paľbu všakovakých zbraní a potoky krvi ich od čítania neodradia, možno ich, naopak, dokonca ešte aj pobavia. Milovníčky Steelovej po tejto knihe asi nesiahnu, im ale určená rozhodne nie je. A keď bohapustú prestrelku v bare dokázal Iša nazvať „interiérovou prestavbou“, mal ma v hrsti.

Kladivák a Pressburg sú neoddeliteľne spätí, je to jeho mesto. Ožíva v noci, pulzuje obchodom, v ktorom sa dá kúpiť všetko nelegálne, na čo si len človek zmyslí: lieky, drogy, zbrane, ľudia. Aj česť. Obchod s bielym mäsom je súčasťou ponuky a dopytu na trhu, aj on sám ho chvíľu okúsil. Po vylovení z vody a následnom predaji doloval spolu s ďalšími „otrokmi“ v katakombách pod katedrálou vzácny nerast – dirihit. Na čo je dobrý, to sa ukáže o niečo neskôr.

O tom, ako Kladivák prišiel k svojej Ruke (áno, Ruke s veľkým R, keďže mu dodáva silu a uzdravuje ho), sa čitateľ veľa nedozvie. Len náznakom. Mne však svojím správaním, povahou, žoldnierskym štýlom života (kto zaplatí, tomu slúžim), ale aj takou tou prapôvodnou cťou, ktorá ho vedie k tomu, aby dodržal svoje slovo a neubližoval slabším, pripomínal iných hrdinov. Barbara Conana či Wolwerina. Jasné, že existujú výnimky, ale napísané v podstate platí.

„,Chcem si ťa najať, aby si otcovu vraždu vyriešil a... a... a aby si ho zabil!´Posledné slová skôr zašepkal. Ešte nebol skazený, stále žil v ilúzii, že o smrti sa v spoločnosti nerozpráva nahlas. Možno vo svete, z ktorého prišiel, to tak naozaj fungovalo. V Pressburgu nie. Tu ak by ste prvému okoloidúcemu povedali, že plánujete úkladnú vraždu, pokúsi sa vám predať zbraň alebo aspoň alibi.“

Kým sa mlátil „len tak“, bavilo ma to viac.

Autor však vložil do knihy skutočne veľa: kšefty, gangy, vyrovnávanie si účtov, priekupníctvo, ale aj vývoj biologických zbraní v ľudskej podobe, istý druh náboženského šialenstva, vyvolávanie démona či presun časom. Trochu menej surovín a vynikla by rýdza a pôvodná chuť kvalitného mäsa. Hoci záverečný boj, v ktorom Kladivák, čuduj sa svete, predstavoval dobro, bol logickým vyvrcholením knihy, kým sa mlátil „len tak“, bavilo ma to viac.

No ako celok hodnotím knihu pozitívne. Čitateľovi poskytuje očakávanú dávku adrenalínu, napätie, akciu; a sladkého konca sa obávať nemusíte. Bonusom sú tiež ilustrácie nachádzajúce sa v knihe, ktorých síce nie je veľa, ale zakaždým, keď na nejakú natrafíte, je to príjemné doplnenie textu. Ich autorom je, neprekvapujúco, Martin „Cuco“ Luciak, pre fanúšikov ktorého je jeho rukopis nezameniteľný.

• Meno autora: Janko Iša
  • Knihu vydalo: Artis Omnis
  • Počet strán: 256