pondelok, 30 júl 2018 17:24

Mestečko Wayward Pines: Posledné mesto

Na počiatku bolo Slovo. A to slovo bolo u Boha a slovo bol Boh. Tak začína najčítanejšia kniha sveta. Na počiatku tohto príbehu bol muž, ktorý sa chcel stať bohom, chcel byť tým, kto reštartuje ľudstvo a dá mu tak šancu v dobe, keď sa nezadržateľne ženie do záhuby. Byť bohom je však nezávideniahodná úloha, doslova nadľudská.

Tretia a záverečná časť trilógie Mestečko Wayward Pines – Posledné mesto prináša obraz apokalypsy. Potom, čo obyvatelia odmietli akceptovať svet, ktorý na konci 20. storočia pripravil a po sublimácii o dvetisíc rokov vytvoril David Pilcher, okúsili hnev svojho „boha“. Pilcher totiž znefunkčnil bezpečnostné systémy, čím otvoril brány na pomyselnej zlatej klietke dokorán. Mutantom, rozlezeným po celej Zemi, tak nič nebráni, aby robili to, čo je ich zvykom. Agresívne napádajú všetko živé, vtrhnú do mestečka a ako záplavová vlna ničia, čo majú na dosah. Obyvatelia rýchlo pochopia, že vzoprieť sa Pilcherovi znamená zostať odkázaní sami na seba. Začína sa boj o holý život, boj o prežitie ľudského druhu.

Byť bohom je však nezávideniahodná úloha, doslova nadľudská.

Napínavé od začiatku až do konca. Všetko sa deje vo veľkej rýchlosti, kedy nie je čas na zdĺhavé rozhodovanie. Momenty rozhodujú o živote či smrti. Do mestečka sa zároveň vracia záhadný Tobias, zved, ktorý ho opustil pred vyše tromi rokmi. Aké správy so sebou prináša? Bude to iskierka nádeje či hlas umieračika? Čo to spraví s napätými vzťahmi? Stane sa súperom Ethana, miestneho Promethea a vodcu Waywardčanov, alebo sa postaví na jeho stranu?

„Bezo mňa by bol tento svet bez nášho druhu. Sme tu vďaka mne, vďaka mne samotnému. Vďaka mojim peniazom. Vďaka mojej brilantnosti. Vďaka mojej vízii. Dal som im všetko.“

Blake Crouch, spisovateľ a milovník seriálu Twin Peaks zdarne pokračuje v tom, čím si nás získal na začiatku. Treba však podotknúť, že oná twinpeaksovská atmosféra sa postupne vytráca, mysterióznosť ustupuje faktom a akcii. Napätie, zvraty, zamotané vzťahy, časové presahy a ťažko pochopiteľné procesy. S hlavnými hrdinami sa dokážeme ľahko stotožniť, tešíme sa, keď robia správne rozhodnutia, fandíme im a veľmi by sme boli radi, keby boli vo svojom snažení úspešní. Kdesi v sebe ale cítime, že nech budú robiť čokoľvek, nemôže to skončiť šťastne. Na druhej strane musíte veriť v človeka, veď sa už v dejinách neraz dokázal dostať z poriadnej šlamastiky.

Momenty rozhodujú o živote či smrti.

„Vo svete, v ktorom sme žili, bola naša existencia veľmi jednoduchá. Plná nespokojnosti, pretože bola príliš jednoduchá. Ako by si našiel zmysel, keď si iba jedinkou súčasťou siedmich miliárd? Keď jedlo, oblečenie, čokoľvek, čo potrebuješ, je vzdialené iba na takú diaľku, akou je cesta do Walmartu? Keď ochromili naše mysle a nechali ich zaspať na všelijakých obrazovkách a HD rozlíšeniach, zmysel života, našej existencie a cieľ sa vytratili.“

Wayward Pines nie je len románom, ktorý si nás pripúta svojím dejom, rýchlym spádom a pútavými motívmi. Je to aj román, ktorý nám kladie otázky aktuálne v súčasnosti a možno ešte aktuálnejšie v blízkej budúcnosti. Čo bude s ľudstvom, keď si zničí svet? Čo s ním bude, keď podľahne čaru bezmedznej moci? Čo sa stane, keď príroda začne vracať úder plnou silou? Dostaneme ešte šancu? Dáme si tú šancu sami? Aké budú naše odpovede? Máme nejaký plán B? Otázky plné nepokoja. Výborné čítanie od prvej po poslednú stranu.

Kladie otázky aktuálne v súčasnosti a možno ešte aktuálnejšie v blízkej budúcnosti.

„Okrem do očí bijúcich piatich opazúrovaných prstov, radu ostrých zubov a enormnej fyzickej sily je celkom humanoidný. Tieto bytosti sa očividne vyvinuli z nás a svet teraz patrí im. David Pilcher, Hasslerov šéf a stvoriteľ mesta Wayward Pines, predpokladal, že na tomto kontinente je asi pol miliardy mutantov.“

V úvode som napísala, že byť bohom je úloha nadľudská, hoci uznávam, že mimoriadne lákavá. Môžete čokoľvek, čo si dokážete predstaviť, všetko a všetkých máte pod kontrolou, o všetkom rozhodujete sami, nikoho sa na nič nemusíte pýtať. Problém boha spočíva v tom, že s rastúcimi možnosťami stúpa miera zodpovednosti za udalosti a chod sveta. Zodpovednosti takej veľkej, že človeka úplne prerastá. Pár spomedzi nás to skúsilo a nikdy to nedopadlo dobre. Preto buďme radi, že nie sme bohmi a tešme sa z napätia, ktoré z takýchto pokusov plynie. Ponuka je široká, trilógia Mestečko Wayward Pines však rozhodne patrí medzi tie, ktoré stoja za prečítanie.

• Meno autora: Blake Crouch
  • Knihu vydalo: Zelený Kocúr
  • Počet strán: 300