streda, 07 február 2018 14:57

Nájdem ťa v čase

Cestovaním v čase a budúcnosťou ľudstva sa už zaoberalo veľa kníh, no pekné na tom je, že každý spisovateľ má trochu inú víziu, a preto nikdy nečítame o rovnakých „faktoch“ ako v historických knihách. A čo sa stane, ak sa žena z budúcnosti zamiluje do muža z minulosti?

V knihe nie je konkretizovaný rok, v ktorom sa ocitáme, no je to približne o tisíc rokov neskôr ako naša súčasnosť. Zem už nie je tým, čím bývala. Všetko pokrýva sneh a ľad, celé životné prostredie je zmrznuté, jediným ročným obdobím sa stalo obdobie zimy. A keďže vonku to už pre ľudí nie je bezpečné, vybudovali si svoj svet pod zemou. Majú tu umelé slnko, umelý vzduch, umelú prírodu, živé vizualizácie všetkého, čo bolo kedysi samozrejmosťou. No napodiv tu nie je všetko až tak pretechnizované ako by sme očakávali pri terajšom, súčasnom vývoji. Ľudstvo časom zistilo, že nemôže všetko prenechávať robotom, lebo tým ide samo proti sebe.

Všetko pokrýva sneh a ľad, jediným ročným obdobím sa stala zima.

„A každá kniha mala navyše vlastné zvuky, vlastné živé ilustrácie, a tak sa mohlo pokojne stať, že v príbehu, kde sa vraždilo, sa na istej stránke pustila pomedzi písmenká krv alebo pri románe o Provensálsku ste mohli zacítiť vôňu čerstvých bagiet, červeného vína či levandule. Po okrajoch sa dokonca objavili malé fialové kvietky, ktoré sa ohýbali vo vetre. Ľudia si na to zvykli veľmi rýchlo.“

Nia Vei žije sama vo svojom dome nad zemou, no chodí sem len prespávať a týrať sa pohľadom na zimu, ktorá jej vzala jej milovaného Damina. Pretože táto „doba ľadová“ nastala len pred niekoľkými rokmi a nepripravenosť na ňu mnohých zabila. Damin bol botanik a na jednej z jeho ciest ho dostihol nečakaný mráz. Bolo to tesne po obrade Zviazania, čiže po niečom ako naša svadba. Nia sa z tej straty nevie spamätať a hoci pracuje pod zemou, ako aj všetci ostatní a jej práca ju nesmierne baví, nie je šťastná.

Nia spozná arogantného rockera Erika a neprejde dlhý čas, kým zistí, že je stratená.

Rozhodnutie prijať novú pracovnú príležitosť na mieste historičky vo výskumnom inštitúte Nii zmení život. Spočiatku jej prinesie len nečakané zážitky a benefity, ktoré cestovanie v čase do minulosti môže poskytnúť. Celý tím poverených ľudí skúma nevyriešené, stratené udalosti histórie, ktoré doteraz nebolo možné vierohodne preveriť, oni ich majú možnosť vidieť na vlastné oči. Na jednej z ciest Nia spozná arogantného rockera Erika a neprejde dlhý čas, kým zistí, že je stratená a potrebuje ho nájsť v čase znova a znova...

„Vôbec som si to nevedela vysvetliť. Čo bola tá neviditeľná sila, ktorá začala odrazu moje myšlienky obracať k nemu? Veď ho nepoznám a vôbec nič o ňom neviem. A predsa, keď som doňho vrazila a jeho ruky sa dotkli mojich, pocítila som niečo, čo bolo roky pochované.“

Fantasy romány nejak extra nevyhľadávam a od Michaely Elly Hajdukovej som už čítala zo dve knihy, preto ma trochu prekvapila zmena témy. Keď sa mi kniha dostala do rúk, čakala som opäť niečo zaujímavé a aspoň trochu realistické z histórie. V románe sa mihne niekoľko historických faktov, ale je to úplne iné, keď sa na históriu pozeráme zo súčasnosti a iné, keď je históriou súčasnosť a to, čo bolo predtým, je niečo totálne vzdialené. Na druhej strane je pre mňa osviežujúce občas si niečo takéto prečítať: katastrofické, no zároveň aj bombastické vízie budúcnosti.

Je úplne iné, keď je históriou súčasnosť.

A keďže som knihomoľ, najviac sa mi páčila myšlienka čítačky s vizualizáciou niektorých prvkov, ktorá nemala čitateľovi priamo podsunúť celý obraz prostredia, iba ho naviesť na tú správnu atmosféru. Horším „proroctvom“ v knihe bol proces vývinu detí zo skúmaviek ako jediný zachovaný a správny mechanizmus na rozmnožovanie ľudstva.

„Čakala nás ďalšia cesta. Rok dvetisícosemnásť v Londýne. V tom čase sa objavil fenomén, ktorého meno sa výrazne začalo skloňovať až po jeho smrti, čo znova nebolo v dejinách nič nezvyčajné. Kým žil, jeho prácu považovali mnohí za sci-fi a jeho takmer za blázna. Doktor Jean Delacroix, tvrdil, že je možné cestovanie v čase a že jeho prenos dokážeme uskutočniť my sami len vďaka myšlienkam. Bol to takpovediac praotec celého nášho výskumu.“

Knižka sa číta rýchlo a „sama“, no myslím, že je vhodná skôr pre mladšie vekové kategórie. Neviem si predstaviť, ako by ju brali staršie panie očakávajúce historickú romancu, možno by ich ten fantazijný začiatok aj odradil. Ale stojí za to prečítať si ju, aspoň sa človek hlbšie zamyslí nad tým, ako žijeme, čo máme... a ďalšie generácie po nás to už budú poznať len z učebníc – či už pozitívne alebo negatívne veci v živote.

• Meno autora: Michaela Ella Hajduková
  • Knihu vydalo: Motýľ
  • Počet strán: 240