streda, 26 júl 2017 17:34

Harry Potter a Dary Smrti

Príbeh o chlapcovi, o ktorom bude vedieť každé dieťa, každý človek. Príbeh o mladom čarodejníkovi s jazvou na čele a vopred určeným osudom – bojovať proti veď-viete-komu. Otvorte knihy a zoznámte sa s chlapcom, ktorý prežil.

Harry Potter a Dary Smrti je siedmy diel knižnej série o Harrym Potterovi. Celá séria je jeden dlhý, na seba nadväzujúci príbeh, ktorý je rozdelený do viacerých kníh.

V jednotke sa stretávame s nič netušiacim jedenásťročným chlapcom, ktorý sa ocitne za múrmi Rokfortu – najlepšej čarodejníckej školy. Spoznáva nových ľudí, vníma dobro a zlo, odhaľuje tajomstvá, ktoré sú vpísané v tajných chodbách. Postupne s každou knihou sa napätie zvyšuje a v poslednom diele už vidíme chlapca vo veku sedemnásť rokov, ktorý nesie obrovské bremeno. Po smrti Dumbledora musí bez jeho pomoci nájsť zostávajúce horcruxy, pretože iná cesta k zničeniu lorda Voldemorta nie je. Harry má pri sebe najlepších priateľov, Rona a Hermionu, stojí za ním Fénixov rád a aj študenti Rokfortu. Pátra po existencii Darov smrti a sám je vlastníkom jedného z nich. Musí sa skrývať, všetko totiž ovládla temnota a naokolo je čierna mágia. Ale ako vyhrať, keď je najhľadanejší človek na zemi?

Bolo to strhujúce, napínavé a prekvapujúce

Trvalo mi, kým som sa konečne aj ja dopracovala k tejto ságe. A ľutujem, že som to odkladala až doteraz. No v momente, ako som ich vzala do rúk, už som ich nepustila. V priebehu dvoch, maximálne troch týždňov som prečítala všetky knihy. Nedalo sa od nich odtrhnúť, aj napriek tomu, že som vedela, ako to všetko skončí, čo sa bude diať (aj keď len z filmov). Bolo to strhujúce, napínavé a prekvapujúce. A teraz môžem navždy čakať na svoj prijímací list z Rokfortu s cestovným lístkom na nástupište 9 a ¾.

„Harry nevedel, kde začať, ale na tom nezáležalo, lebo v tej chvíli cez prístrešok dopadlo na tanečný parket niečo veľké  strieborné. Medzi prekvapenými tanečníkmi zľahka pristál elegantný a žiarivý rys. Hlasy sa obracali a tí najbližší smiešne zmeraveli uprostred tanca. Potom sa ústa Patronusa otvorili dokorán a pomaly prehovoril zvučným hlbokým hlasom Kingsleyho Shackebolta.
,Ministerstvo padlo. Scrimgeour je mŕtvy. Prichádzajú.´“

Dychtivo budete pretáčať stranu za stranou

Toto je asi jediná knižná séria, ktorá bola každou ďalšou knihou lepšia a lepšia. Viete, väčšinou to býva tak, že tie vyššie diely už nie sú nič moc, upadajú. No tu je to presný opak. Najskôr prežívame Harryho detskejšie ja a vidíme ako z neho rastie silný mladý muž. Prvé tri knihy sú možno také, že by som ich zaradila ku knihám pre menších čitateľov. Veď predsa aj Harry mal len jedenásť. Ale čím ďalej sa dostávate, tým nebezpečnejšie to začína byť. Úžasne spletitý príbeh, v ktorom malá drobnosť z druhej časti môže mať obrovský význam v tej siedmej. Do poslednej bodky prešpekulovaný námet, do ktorého keď sa raz zahĺbite, nemáte šancu vyjsť. Ale ani nebudete chcieť.

J. K. Rowlingová vytvorila úplne nový fantastický svet, ktorý vo vašom srdci ožije a stane sa najreálnejšou vecou, ktorú poznáte. Uveríte každému jednému slovu na papieri a dychtivo budete pretáčať stranu za stranou, len aby ste mohli spájať kúsky skladačky, ktoré sa nám ukazujú cez jednotlivé kapitoly.

„,Viete,´ rýchlo začal Harry a pozrel na Hermionu a tá povzbudzujúco prikývla, ,ide o ten symbol, čo ste mali na krku na Billovej a Fleurinej svadbe, pán Lovegood. Chceli by sme vedieť, čo znamená.´ Xenophilius nadvihol obočie. ,Myslíte symbol Darov Smrti?´“

Rowlingová vytvorila úplne nový fantastický svet

Zbožňujem štýl Stephena Kinga, knihy Lisy Jackson, príbehy Joy Fieldingovej a predsa Harry Potter získal miesto ako to najlepšie, čo som kedy čítala. Veľa kníh radím do kategórie  jedna z tých najlepších, čo som kedy prečítala, ale konkrétne Dary Smrti si právom vydobyli prvé miesto. Ešte žiadna kniha mi nespôsobila také silné zimomriavky po celom tele, ktoré by mali niekoľkominútové trvanie a taktiež mi žiadna kniha nespôsobila toľko smútku a uslzených očí.

Dialógy, opisy, prepracovaný príbeh, to všetko je práca neskutočne talentovanej autorky, ktorá sa nezastavila ani po tom, čo ju niekoľko vydavateľstiev odmietlo (tie potom museli mať oči v smútku, keď zistili, aký je Harry Potter bestseller). Rowlingová nám dovolila stať sa súčasťou niečoho väčšieho, vytvorila tak nadčasový príbeh, že za desať, dvadsať rokov, bude mať stále rovnako vysokú hodnotu, naďalej ho budú generácie milovať a na zemi nebude človeka, ktorý by nepoznal chlapca menom Harry Potter.

• Meno autora: J.K. Rowlingová
  • Počet strán: 624
  • Dátum vydania: utorok, 01 január 2008