sobota, 21 september 2013 15:16

The City

Meno Gemmell je späť vo svete literatúry! Odeté do iného šatu, ale predsa...

Každý priaznivec hrdinskej fantasy a jej „kráľa“ Davida Gemmella určite v roku 2006 smútil nad jeho neočakávaným odchodom z tohto sveta. Ja som nebola výnimkou. Srdcia nám trošku pookriali, keď jeho manželka Stella dokončila posledný diel nesmierne dobre začatej trilógie Trója (Pán strieborného luku, Štít hromu, Pád kráľov). Pocit straty a toho, že už nevyjdú nové príbehy plné cti, odvahy a ľudskosti, však ostal.

...bola som veľmi rada a plná zvedavosti...

Preto som bola dosť prekvapená a ešte viac nadšená zo správy, že Stella Gemmell sa dala na sólovú kariéru a hneď ako The City vyšlo (originál v apríli 2013), jednu kópiu som si kúpila. Hoci som bola veľmi rada a plná zvedavosti, nezačala som ju čítať ihneď. Možno to bolo preto, že som sa bála sklamania a definitívnosti, ktoré prichádzajú, ak si uvedomíte, že niečo dobré skončilo a návrat späť neexistuje. Neviem. Každopádne som sa po pár týždňoch zhlboka nadýchla a ponorila sa do stránok. Aký je teda verdikt?

Kniha rozpráva príbeh Mesta (The City), ktoré sa pomaly počas dlhých milénií rozrastá a vrství, vedúc nekonečnú vojnu so susednými kmeňmi a kráľovstvami. Všetkému vládne cisár, nazývaný Nesmrteľný, o ktorom kolujú rôzne chýry: niektorí vravia, že je to už len senilný starec, iní opisujú muža v najlepších rokoch a sú aj takí, ktorí rozhlasujú, že cisár nie je obyčajný človek. Existuje však aj sieť odporu, ľudia s názorom, že jediná cesta, ako skončiť vojnu, je zabiť cisára.

„Som si istý, že poznáš všetky argumenty pre a proti vojne - či je možné, aby trvala naveky bez smrti nás všetkých. Určite je to spoločná téma medzi oboma stranami, v domoch a hostincoch Mesta, takisto ako je to u nás.“

Zoznámite sa s postavami všetkých vrstiev i vekových kategórií.

Dej vás vezme na výpravu Mestom (od špinavých a temných kanálov až do palácov tých najvyšších vrstiev), bojiskami i územiami nepriateľov. Zoznámite sa s postavami všetkých vrstiev i vekových kategórií. Začiatok je podľa mňa trošku ťažkopádny a pomalý. Zdanlivo nepodstatné a rozkúskované informácie sú podávané postavami, ktoré na prvý pohľad nemajú žiadne prepojenia. Tempo sa ale postupne stupňuje, nitky sa začínajú prepletať, dozvedáme sa viac o minulosti postáv aj Mesta. Autorka niekedy predstavuje to isté časové rozmedzie z pohľadu rôznych ľudí na rôznych miestach a v niektorých prípadoch môžu mať postavy viacero mien. Kniha si preto vyžaduje dosť pozorného a vytrvalého čitateľa.

Aj tie menej vytrvalé osoby však povzbudzujem: nenechajte sa odradiť, stojí to za to! Ako všetko postupne naberá na obrátkach, ocitnete sa čítaním spútaní, budete chcieť vedieť viac a miestami si uvedomíte, že zadržiavate dych a ignorujete plynutie času. Nie zo strachu, ale z nutkania prísť na koreň tajomstvám a hlavne rozuzliť (v tomto prípade skôr spliesť) celý príbeh.

Vraj vám to niečo pripomína? Áno, majstrovsky prepracované postavy, ich jedinečnosť, psychika a autentickosť prostredia so všetkým, čo k tomu patrí: úpadok, rozklad, kolektívny aj individuálny boj o prežitie v kontraste s hrdinskou cťou, odvahou a odhodlaním. Gemmell.

...úpadok, rozklad, kolektívny aj individuálny boj o prežitie v kontraste s hrdinskou cťou, odvahou a odhodlaním.

Pozor, žiadna kópia to nie je - upierať Stelle Gemmell jej osobnostnú a literárnu jedinečnosť sa nedá. Ani by som si to nikdy nedovolila. Len som chcela všetkých fanúšikov potešiť a tých neznalých navnadiť. Nebojte sa pustiť do čítania, ona to v sebe má - píše skvelo! Navyše, odtlačok lásky k manželovi a úcty k jeho dielu jasne z knihy sála. Preto u mňa pocit straty a obáv nahrádza vďačnosť za všetko minulé a nádej na viac obdivuhodných literárnych dobrodružstiev v budúcnosti.

• Meno autora: Stella Gemmell
  • Národnosť: britská
  • Knihu vydalo: Bantam Press