sobota, 04 marec 2017 17:00

Zaklínač: Čas opovrhnutia

Prežije len ten najsilnejší, pričom sila nemusí spočívať v schopnosti používať zbrane. Mozog je totiž zbraňou najmocnejšou. Platí to nielen vo svete ľudí...

Literárne dielo Zaklínač Andrzeja Sapkowského je rozsiahlou ságou, ktorú tvoria dve knihy poviedok a päť kníh románového charakteru. Celý epos patrí k tomu najlepšiemu, čo v žánri fantasy vzniklo. Je fascinujúce ponoriť sa do sveta, ktorý je krutý a nemilosrdný, kde rovnaké slovo majú ľudia, čarodejníci, zaklínači a rôzne stvorenia s oveľa väčším počtom nôh či hláv, ako je bežné v ľudskom rode.

Jedno z najlepších fantasy diel

Ujasnime si to. Zaklínač je človek, ktorý za peniaze zabíja rôzne príšery a monštrá. Geralt, ktorý je nosnou postavou celého široko rozvetveného príbehu, nie je iný, práve tým sa živí. No jeho cestu vedie poslanie, nutnosť ochrániť princeznú Ciri z Cintry, posledného priameho potomka kráľovnej Calanthe.

Väčšina tých, ktorí ju hľadajú, tak nerobí s dobrým úmyslom. Chcú ju zabiť. A tak je niekedy jediným možným spôsobom, ako ju aspoň na chvíľu ochrániť, šírenie klamstva o jej smrti. Mŕtvy je raz mŕtvy, už nemusí nikoho zaujímať... Aj to je jedna z hlavných myšlienok knihy Zaklínač: Čas opovrhnutia, ktorá je štvrtou časťou (druhou románovou) celej ságy.

„,Nezabúdaj, Geralt, my nebojujeme ani o korunu pre princeznú Cirillu, ani o to, aby sme ju o korunu pripravili. Z rozchýrenej klebety má vyplynúť, že dievča nemožno využiť pri získavaní Cintry, že ak sa niekto na čosi také podujme, bude ho ľahké spochybniť, zneistieť. Dievča prestane byť hráčom v politickej hre, stane sa z neho len nepodstatná figúrka. A potom...´
,Ju nechajú žiť.´“

Mŕtvy už nemusí nikoho zaujímať...

Geralt možno nie je nadšený tým, čo robí, čo MUSÍ urobiť. Podvolil sa však osudu a vzal na seba ťažké bremeno. Ochrániť dievča, ktoré je vlastne takmer ešte dieťaťom. Kráľovstvo Cintra je v troskách a Ciri na úteku pred smrteľným nebezpečenstvom. Nie vždy sú jej nablízku tí, ktorí by ju mali chrániť, zaklínač Geralt a čarodejnica Yennefer. Občas sa musí jednoducho pretĺcť aj sama.

Aplegatt je kuriér, nosič správ. Veľa dôležitých správ síce nosí v torbe prehodenej cez plece, ešte viac však v hlave. Tie najcitlivejšia a najdôležitejšie, ktoré nie je možné zveriť ani pergamenu. Ide o tzv. ústne posolstvá. Aplegatt je síce ústrednou postavou prvej kapitoly, druhej sa však nedožije. Ale to sa Sapkowského postavám stáva častejšie, treba byť na to pripravený...

„,Ále, pes vás sral, hovno ste pochopili, veď to vidím. Ale nič si z toho nerobte, ja na tom nie som o nič lepšie. Ale na chápanie tu máme jeho milosť kráľa, grófov, vojvodov a šľachtu. My sme vojsko! Naša vec je počúvať rozkazy: dôjsť k riečke Dyfne do troch dní, tak sa rozostaviť a stáť ako jednoliata hradba.“

Najdôležitejší muž knihy sa dostane do nečakanej pozície. Ukáže sa totiž, že čarodejnice sú neskutočne márnivé, každá chce byť najkrajšou a každá chce získať práve toho chlapa, ktorý je už zadaný. Napríklad Geralta, o ktorého sa strhne priam boj. V ňom síce nerinčia meče a nestrieľajú pištole, o to väčšmi však fungujú úklady a využívanie prefíkaných ženských zbraní. Bosorky však majú smolu, jeho srdce patrí Yennefer. Sprevádza ju i na otváracom bankete čarodejníckeho snemu, ktorý sa však napokon zvrtne tak, že to mnohých prekvapí.

Aj vo svete čarodejníkov existuje špionáž, zrada a vojna.

Aj vo svete čarodejníkov existuje špionáž, zrada a vojna. Čarodejníci sa postavia jeden proti druhému, v dramatickom boji medzi zaklínačom Geraltom a čarodejníkom Vilgefortzom pôjde opäť raz o Ciri. Jej sa však z vražedného besnenia podarí ako zázrakom uniknúť. Dobitá, dolámaná, smädná a hladná prežije zopár ďalších útrap, kým nájde niekoho, kto jej pomôže. Svorku, ktorú tvoria Deti opovrhnutia. Hovoria si Potkani. Rabovanie a korisť ich nezaujímajú, berú si len to, čo potrebujú, no ich ruky sa máčajú v krvi. Príchodom Ciri, ktorá si zvolí meno Falka (znalci ságy vedia, že to nie je náhodná voľba), sa zo šestice stane sedmička.

„Čierny kôň sa predral cez kríky pri ceste, rytier nahlas vykríkol. V tom kriku sa ozývala Cintra. Bola v ňom noc, vraždenie, krv a oheň. Ciri premohla ochromujúcu hrôzu a vrhla sa na útek. V rozbehu preskočila živý plot; dopadla na malé nádvorie s jazierkom a fontánou. Z nádvoria nebolo úniku, naokolo čneli múry, vysoké a hladké. Ocitla sa v pasci.“

Zaklínač: Čas opovrhnutia plynule nadväzuje na predošlú časť. Ak človek nečíta knihy vzápätí za sebou, má spočiatku zmätok v postavách, ktorých je priveľa. A to nielen živých postáv, kniha sa hemží kráľovstvami, čarodejníkmi, ľuďmi, kráľmi, vojakmi a ešte aj kopcami, riekami, lesmi... A každý/každé z nich má navyše aj špecifické, často nie jednoduché meno. Jeden príklad za všetkých: Emhyr van Emreis, Deithwen Addan yn Carn aep Mordvudd.

Najväčšou chybou knihy (jedinou?) je priveľa chýb a preklepov v texte (napr. akási zamotaní symbolika, nepochopíš sa, bižšie, krašia; vety začínajú malými písmenami, slová sú spojené v jedno, prípadne v nich chýbajú či prevyšujú písmená), čo spôsobila asi snaha o urýchlene vydávanie jednotlivých častí. No, radšej by som si na ne počkala trochu dlhšie, ako sa rozčuľovala práve nad týmto... Milovníci fantasy a Sapkowského, ako aj Geralta či Ciri sa však určite dokážu nad tieto zbytočnosti povzniesť a nechajú sa vtiahnuť do sveta, ktorý je tomu nášmu čímsi predsa len podobný...

• Meno autora: Andrzej Sapkowski
  • Národnosť: poľská
  • Knihu vydalo: Albatrosmedia