streda, 01 marec 2017 19:47

Problémový svet

14 dní. Čas, ktorý ľuďom ešte zostal na to, aby nezabudli, kým sú. Spoločnosť je mŕtva, civilizáciu predstavujú iba horiace mestá a vydesené zvieratá žijúce v nich sa navzájom zabíjajú pre posledné zvyšky čipsov.

Ak by sme chceli použiť nepriame pomenovanie na vzniknutú situáciu, môžeme s pokojným svedomím povedať, že kruh sa pomaly, ale isto uzatvára. Nič už nefunguje tak, ako má a svet sa pripravuje na svoj definitívny zánik. Do zrážky Zeme s asteroidom Maia zostáva presne 14 dní. Tento stav každý rieši po svojom: niekto sa oddáva konšpiračným teóriám o odklone asteroidu pomocou odpálenia jadrovej rakety, niekto rabuje a zabíja, iní žijú v sladkej nevedomosti a o blížiacom sa konci ani len netušia. A napokon je tu niekto ako detektív Hank Palace – posledný policajt s jeho posledným prípadom.

Posledný policajt a jeho posledný prípad.

Hank nerád necháva veci nedokončené, hoci to môže na niekoho pôsobiť v súčasnej situácii bizarne (koniec sveta a on miesto toho, aby rozmýšľal čo a ako ďalej – ženie sa za páchateľom, aby vyriešil asi posledný zločin, na ktorom pracuje). Tentoraz však Hanka musia chápať všetci. Ide totiž o život jeho mladšej sestry. Keď „to“ celé vypuklo, Nico sa zaplietla so skupinkou mladých ľudí, ktorí sa pokúsia spraviť nemožné, aby zachránili svet. Viacerým sa to bude zdať pritiahnuté za vlasy. Podobne na plány Nico a jej priateľov reagoval aj jej brat. Veci sa však vymkli spod kontroly – Nico sa stratila a spolu s ňou aj jej pofidérni priatelia. Hank tuší, že sa stalo niečo zlé a sestre hrozí nebezpečenstvo.

„Zdalo sa mi, že každú chvíľu vybuchnem. Všetko, čo ma až dosiaľ definovalo – moje zvyky, spomienky a výstrednosti, z ktorých okolo seba vybudoval ochranný múr – zo mňa spadlo ako omietka a teraz som sledoval prach vznášajúci sa vo vzduchu, ako sa postupne usádza na zemi. Otázka znela, či pod zemou vôbec niečo je alebo či som vždy bol len bábka – papierová dračia hlava vznášajúca sa uprostred sprievodu, zvonku nádherne vyzdobená, no vnútri prázdna. Myslím, že tam niečo zostalo, tvrdý rozžeravený kameň, aký nájdete naspodku tlejúcej pahreby. Nevedel som to však naisto. Možno som zostal celkom prázdny.“

Vykreslenie posledných dní, ktoré ľudstvu zostávajú.

V Problémovom svete vrcholí zápletka celej série, no nemôžem sa ubrániť pocitu, že posledný diel ťahá za kratší koniec. Čakať vás bude tristo strán umelo natiahnutého príbehu, ktorému na atraktivite nepridáva ani schematické vystupovanie hlavného hrdinu. Celkový dojem bude nemastný-neslaný a sériu dočíta už len skalný fanúšik Bena H. Wintersa – čo je veľká škoda, lebo prvá kniha sľubovala pútavé čítanie.

Do deja vás viac ako samotný príbeh vtiahne skôr vykreslenie posledných dní, ktoré ľudstvu zostávajú a celý tento opis vyznieva hodnoverne. Opisy červených, modrých, čiernych a zelených miest, kde sa ľudia buď zabíjali o posledné fľaše vody, miesta, ktoré vyzerali byť prázdne, resp. boli prázdne, či mestá, ktoré uzavreli tichú dohodu a snažia sa ako-tak fungovať. Tieto opisy sa spolu s myšlienkovými pochodmi hlavného predstaviteľa vyznačujú istou dávkou poetizmu a aj napriek obsahovej ťaživosti sa dobre čítajú. Dá sa povedať, že vyvažujú prázdne a hluché miesta, ktoré mali byť naplnené dramatickosťou, napínavosťou a celkovým napätím. Pretože tieto tri veci čitateľ od katastrofického románu očakáva. V Problémovom svete ich však bolo ako šafranu. Čitateľ, pokiaľ sa na knihu dobre nesústredí, pomaly ani nepostrehne, že číta o nezvratnom zániku planéty.

Skôr, ako na koniec sveta, sa príbeh točí okolo Hanka – na jeho vyrovnávanie sa s vlastným zlyhaním, na jeho vnútorné myšlienkové postrehy či strety s minulosťou. Ak príbeh pojmeme z tejto strany, po dočítaní nezostaneme sklamaní. Pokiaľ sa však sústredíme na knihu ako celok, sotva zostane náš hlad po čitateľskom zážitku zasýtený. Bude nám niečo chýbať, budeme hľadať to povestné pravé orechové.

Vzhľadom na tému chýba napätie a dramatickosť.

„Aké príjemné je len tak bežať, mihla sa mi hlavou šialená myšlienka. Užíval som si ten dlý beh a bolo mi jedno, kam sa ženieme. Pulz mi hučal v ušiach ako oceán. Slnko vyzeralo ako svetložlý kruh prenikajúci cez husté búrkové oblaky. Keby sme takto mohli bežať navždy, pomyslel som si túžobne, lebo som to cítil vo vzduchu. Bože, vedel som, čo sa k nám blíži.“

Ak holdujete sci-fi literatúre, máte radi knihy na pokračovanie, resp. dobre rozbehnuté série, nepohrdnete troškou filozofie a radi sa zamýšľate nad zmyslom života – románovú trilógiu Posledný policajt amerického autora Bena H. Wintersa nenechajte nepovšimnutú. Netvrdím, že vám prinesie nejaké hlbšie poznanie, ale zaručene si pri nej oddýchnete a účel tak zostane splnený.

• Meno autora: Ben H. Winters
  • Počet strán: 304
  • Dátum vydania: utorok, 13 september 2016