utorok, 29 november 2016 18:11

Odlet

Fakty hovoria, že cestovanie lietadlom patrí medzi najbezpečnejší druh dopravy. A čo takto cestovanie v čase? O tom nám síce fakty veľa nepovedia, ale pasažieri letu 305, letiaci z New Yorku na londýnske letisko Heathrow, áno. Z obyčajného" leteckého nešťastia sa v jedinom okamihu stáva boj o prežitie celej populácie. Nájde sa hrdina, ktorý nás všetkých zachráni?

Čítanie tohto diela ma prinútilo zamyslieť sa nad tým, prečo nesiaham po knihách z kategórie sci-fi častejšie. Romány s takouto tematikou by ste v mojej zbierke hľadali naozaj márne, ale, paradoxne, fantasy filmy mám veľmi rada. Pred tým, ako sa pustím do recenzovania, musím vyzdvihnút najmä autorov nápad - teda hlavnú ideu Odletu. Lietadlo, ktoré sa po havárii ocitne v budúcnosti, je niečo, o čom nečítame každý deň.

Pri čítaní som sa zamyslela, prečo nesiaham po sci-fi knihách častejšie.

„,Ahoj.´
,Ahoj,´vyslovím, no nie som si istá, či ma v tom okolitom hluku vôbec počul.
,Počuješ ma?´Z nejakého dôvodu je jeho hlas krištáľovo čistý.
,Áno,´odpovedám a konečne počujem svoj vlastný hlas, akoby prichádzajúci z diaľky.
,Schúľ sa do seba a hlavu si daj medzi kolená. Prsty rúk si prepleť na zátylku. Nepozeraj sa hore.´
,Prečo?´
,Myslím, že sa zrútime.´"

Všetko sa to začína na palube lietadla letu 305, ktoré stratí kontakt z riadiacou vežou a z neznámych príčin sa zrúti niekde mimo civilizácie. Alebo žeby tie príčiny neboli až také neznáme? Príbeh je napísaný z dvoch pohľadov. Prvý patrí sebavedomému Nickovi Stoneovi, ktorý sa po páde lietadla ujíma riadenia a kontroly preživších, a ten druhý mladej spisovateľke Harper Laneovej, ktorá sa na situáciu pozerá pozorným, ženským okom.

Tieto mužsko-ženské časti sa striedajú, takže raz prežívame nešťastie s jednou a raz s druhou postavou. Pre mňa osobne je takéto netradičné vyrozpávanie príbehu oživením, pretože máme možnosť sledovať akoby dve dejové línie, ktoré sa v pravý okamih stretnú. Po havárii majú udalosti klasický priebeh. Ak sa dá hovoriť o klasike pri niečom takom vážnom, ako je pád lietadla. Na mieste nešťastia sa striedajú rôzne emócie. Paniku nahrádza strach a strach zase nádej, že tým, ktorí prežili, príde predsa len niekto na pomoc.

Začiatok knihy považujem sa skvele prepracovaný.

Otáčam hlavu a prvýkrát sa pozerám dolu uličkou. Od šoku ani nedýcham. Lietadlo je preč. Takmer všetko z neho je preč. Zostala len prvá trieda a kabínky biznis triedy."

Počas záchrannej akcie, keď Nick zisťuje, koľkých ľudí môže z vraku lietadla zachrániť, sa postupne zoznamujeme aj s ďalšími postavami, ktoré patria do príbehu a poriadne v ňom neskôr miešajú kartami. Patrí sem napríklad technologický génius Yul, ktorý sa od svojho počítača ani nepohne alebo aj doktorka Sabrina, ktorá o celej situácii vie oveľa viac, ako sa na začiatku zdá.

Začiatok knihy považujem sa skvele prepracovaný. Dej sa stupňoval presne tak, ako to pri napínavých príbehoch má byť. Miestami bol dramatický, inokedy zase dovolil čitateľovi vydýchnuť. Dovolím si však tvrdiť, že sa to „pokazilo" v okamihu, keď sa aj pozitívne vyhliadky pasažierov na happyend vytratili kamsi do neznáma. Odrazu sa začali objavovať prvky sci-fi, ktoré ma miatli.

Neviditeľná armáda v ligotavých skafandroch, lietajúce lode a napodobenina Stonehengu, v ktorej sa dozvedáme o nezvyčajnej epidémii nadpriemerne rýchleho starnutia, mi síce dosť jasne pripomínala, že čítam fantasy, ale čítať fikciu by mi nemalo pripadať absurdné. Mala by som autorovi uveriť každé jedno slovo a čítať príbeh tak, ako by to bola skutočnosť. Z leteckého nešťastia sa tak v jednom okamihu stáva príbeh o cestovaní v čase a o tom, ako sa pár ľudí postará o to, že sa pokazí celá naša budúcnosť. Aby toho zmätku nebolo málo, ukáže sa, že vinníkmi celej situácie nie je nikto iný, ako naši hlavní protagonisti Nick a Harper. Rok 2147 bol ťažký nielen pre ľudí, ktorí v ňom žili, ale aj pre mňa ako čitateľa.

Rok 2147 bol ťažký nielen pre ľudí, ktorí v ňom žili, ale aj pre mňa ako čitateľa.

Myslím si, že sa sám autor trochu v deji stratil a uvedomil si, že vytvoril niečo, čo môže byť dosť ťažké na pochopenie. Asi preto sa v knihe stretávame aj s pasážami, ktoré sa nám snažia vedecky vysvetliť, ako je možné, že sme v budúcnosti. Za mňa je to asi tak, že som bola zmetená ešte viac.

Neodsudzujem Riddlovu knihu a nemôžem o nej povedať, že bola zlá, pretože ma zaujímalo, ako sa príbeh rozuzlí. Mala by som však varovať každého, kto sa rozhodne po nej siahnuť. Nečudujte sa, ak budete v jednej chvíli čítať o vyvíjajúcom sa vzťahu dvoch ľudí a v druhej zase bojovať s ich budúcimi ja o záchranu ľudstva, pretože presne taká je kniha Odlet.

Otázka, ktorú musím položiť: Prečo Let 305? V hlave sa mi opäť vynárajú Nicholasove slová: Mali sme jedinečnú príležitosť. Let, v ktorom môžu byť z vašej časovej osi vyňatí kľúčoví ľudia zapojení do nadácie TITAN a nášho veľkého omylu."

• Meno autora: A.G.Riddle
  • Knihu vydalo: Motýľ
  • Počet strán: 296