streda, 21 august 2013 07:36

Nočný cirkus

„Napokon slnko zájde za obzor a šero prechádza do tmy. Zhromaždení ľudia začínajú byť nespokojní, šuchtajú nohami a mrmlú, že už nebudú ďalej čakať na otvorenie a radšej pôjdu stráviť večer niekam do tepla. Aj vy rozmýšľate o odchode, keď vtom sa to stane.“

Každý z nás už bol niekedy v cirkuse. Či už na vystúpení artistov, alebo drezúre zvierat. Išli by ste však aj do cirkusu, ktorý otvára svoju bránu až po zotmení a zatvára takisto počas tmy? Znie to tajomne, a práve o to ide. Nočný cirkus je miesto nezvyčajných a neuveriteľných vystúpení artistov, ale aj miesto, kde sa dejú veci, ktoré sú pre nás skutočných ľudí nepredstaviteľné.

Cirkus je rafinovane navrhnutý pre potreby dlho očakávaného boja dvoch iluzionistov.

Príbeh tohto jedinečného cirkusu je síce výsledkom autorkinej fantázie, ale nie sú to kúzla, ktorým by ste nechceli uveriť, ak by ste sa ocitli za jeho bránami. Cirkus je rafinovane navrhnutý pre potreby dlho očakávaného boja dvoch iluzionistov. Ich súboj bol dohodnutý tajne a dlho pred tým, ako by vôbec mohli pochopiť o čo ide. Celia a Marco spolu súťažia v cirkuse pomocou kúziel, aby ukázali, aké ilúzie vedia návštevníkom cirkusu predviesť tak, aby to stále považovali za dokonalý trik.

V ľadovom stane sa ocitnete uprostred zasneženej krajiny, kde všetko okolo vás pokrýva sneh, ľad, inoväť sa trbliece na konároch stromov a vo vedľajšom stane stojíte pod obrovským Stromom želaní, kde korunu tvoria horiace sviece snov a túžob návštevníkov cirkusu.

Kniha sa trochu podobá svetoznámym príbehom Harryho Pottera, ale iba na prvý pohľad. Autorka vytvorila dokonalý svet ilúzií, v ktorom sa stanete jeho súčasťou tak nenápadne, že si to ani neuvedomíte. Cirkus totiž netvorí jeden obrovský stan, ale množstvo väčších či menších s bielymi a čiernymi pruhmi, ktoré ukrývajú rôzne svety. V ľadovom stane sa ocitnete uprostred zasneženej krajiny, kde všetko okolo vás pokrýva sneh, ľad, inoväť sa trbliece na konároch stromov a vo vedľajšom stane stojíte pod obrovským Stromom želaní, kde korunu tvoria horiace sviece snov a túžob návštevníkov cirkusu.

„Okraje zdobí krásna drevorezba, no inak sú to len hodiny. Ale ten dojem trvá iba dovtedy, kým sa nenakrútia. Kým nezačnú tikať a kyvadlo sa nezačne pravidelne pohybovať. Vtedy sa z nich stane čosi iné. Menia sa pomaly. Najprv sa zmení farba ciferníka – prechádza z bielej do sivej a potom sa cez ciferník začnú plaviť oblaky, ktoré na druhej strane zmiznú - medzitým sa časti hodín rozťahujú, ani čo by sa hodiny pomaly, pôvabne rozpadávali. Trvá to celé hodiny.

Farba ciferníka prechádza zo sivej do čiernej a na miestach, kde predtým boli číslice, teraz blikocú hviezdičky. Hodiny sú teraz bielosivé.

Po polnoci sa hodiny znova začnú skladať do pôvodnej podoby. Počet gúľ sa zmenšuje, až napokon žonglér zmizne. Na poludnie sú hodiny znova hodinami, a nie snom.“

Hodinára, ktorý sa stal pre ďalších milovníkov Circus des rêves po celom svete niečím ako zakladateľom klubu rêveurs – milovníkov nočného cirkusu ochotných cestovať na opačný koniec zeme, aby sa opäť ponorili do jeho kúziel.

Pri čítaní sa pomaly strácate vo fantastickom svete, kde je možné všetko, stačí si to iba predstaviť. Vo chvíli, keď "sa zobudíte" do skutočného sveta okolo seba, si uvedomíte, ako veľmi vás cirkus priťahuje. Bytostne vnímate všetko, čo sa v ňom deje. K posilneniu dojmu autentickosti príbehu prispievajú úryvky z článkov a denníka Herr Friedericka Thiessena. Hodinára, ktorý sa stal pre ďalších milovníkov Circus des rêves po celom svete niečím ako zakladateľom klubu rêveurs – milovníkov nočného cirkusu ochotných cestovať na opačný koniec zeme, aby sa opäť ponorili do jeho kúziel.

Dokonalý opis ilúzií, kúziel, prepletené osudy skutočných aj menej uveriteľných bytostí robí z tejto knihy favorita na predajných pultoch. Zaujme nielen detského čitateľa, ale aj tých starších, ktorí na pozadí tohto súboja nájdu aj inú rovinu príbehu.

My ľudia chceme veriť, že niekde za hranicou nášho chápania a vedomostí existuje svet, kde všetko nemožné sa stáva skutočným a všetko reálne vnímame ako dokonalý trik.

<p

• Meno autora: Erin Morgensternová