pondelok, 22 august 2016 15:28

Kruh

Internet ovládol každý aspekt ľudského života. Už dávno to nie je len nástroj na komunikáciu, ale aj účinná zbraň ako bojovať proti korupcii, zločinom, donútiť politikov byť transparentnými a vyvolať záujem ľudí o riadenie štátu. Znie to ako utópia, no čo spraví tento mocný nástroj v nesprávnych rukách?

Aké to je pracovať v najmodernejšej spoločnosti, ktorej cieľom je zlepšiť a uľahčiť život ľuďom? Pracovať vo firme, ktorá sa nestará len o klientov, ale aj o svojich zamestnancov? Poskytuje zadarmo lekársku starostlivosť, wellnes, posilovňu, divadlá, konferencie, koncerty. Všetko, na čo len pomyslíte. Znie to neuveriteľne? Nie v spoločnosti Kruh.

„Keď sa usmial, čo bolo takmer neustále, zdalo sa, že sa mu usmievajú oči, a dokonca to vyzeralo, že sa usmievajú aj jeho plecia. Bol ironický. Bol zábavný. Rozprával tak, že to bolo lyrické a zároveň pri zemi."

Zatiaľ čo sa zbližuje s virtuálnou komunitou, vzďaľuje sa od svojej rodiny a priateľov.

Mae sa splnil sen a začína pracovať v najväčšej nadnárodnej spoločnosti. Pre toto miesto by zabíjali tisíce a ďalšie stovky čakajú v rade v prijímacom procese. Po 18 mesiacoch v nudnej a neperspektívnej práci, kde aj tie najzákladnejšie počítačové schopnosti jej kolegovia obdivovali ako zázračné, sa Mae ocitá v úplne inom svete. Stala sa súčasťou progresívnej spoločnosti nazvanej Kruh.

Tá však od vás vyžaduje stopercentnú oddanosť, o štvrtej pre zamestnancov síce končí oficiálna pracovná doba, no je potrebné ukazovať sa na firemných akciách, zúčastňovať sa párty, ktoré usporadúvajú vaši kolegovia, využívať všetky možnosti areálu a, samozrejme, o všetkých aktivitách informovať a poriadne ich dokumentovať. V praxi to znamená tráviť väčšinu svojho voľného času online. Ako člen Kruhu máte automaticky tisícky priateľov a odberateľov.

Kruh prichádza so zaujímavou témou, ktorá je v dnešnej dobe až desivo aktuálna.

Hlavným cieľom spoločnosti je poznať názor každého na všetko (je to nesmierne cenný marketingový materiál, za ktoré ostatné firmy platia nemalé peniaze). Zároveň vás presviedčajú, že na vašom názore záleží, preto Mae trávi večer hodnotením produktov a kývaním hlavou do prázdna na povel hlasu zo slúchadiel. Mae ale nie je zhrozená, naopak, je nadšená systémom a komunitou, kde vás všetci poznajú ešte predtým, než ste sa osobne stretli. Zažíva raketový štart a svojej novej práci obetuje čoraz viac zo súkromného života. Mae sa tak odrazu zaplieta do niečoho, z čoho nie je východ – presne ako napovedá názov firmy, je to kruh, z ktorého sa nedá dostať. Zatiaľ čo sa zbližuje s virtuálnou komunitou, vzďaľuje sa od svojej rodiny a priateľov. Kam až Mae dovolí, aby zašiel tento experiment?

„Teraz sme my všetci Boh. Každý z nás čoskoro bude môcť vidieť a súdiť všetkých ostatných. Uvidíme, čo uvidí On, vyslovíme Jeho súd. Odvedieme jeho nenávisť a udelíme Jeho odpustenie. Okamžite a celosvetovo."

Antiutopický román Kruh prichádza so zaujímavou témou, ktorá je v dnešnej dobe až desivo aktuálna a kniha nie je až tak ďaleko od našej každodennej reality. Chytľavá téma a naliehavosť venovať viac pozornosti tomuto narastajúcemu problému však bola jediným dôvodom, prečo som príbeh dočítala. Rozsiahlosť a komplexnosť načrtnutého novovzniknutého virtuálneho sveta, a s tým spojené komplikácie, boli na spisovateľa Dava Eggersa asi príliš veľkým sústom. Heslami ako Súkromie je krádež" sa snažil napodobniť Orwellov štýl v diele 1984, no to bolo tak všetko, čím sa tomuto štýlu písania priblížil. Rozpracovanie mi prišlo nedostatočné, dej sa rozpačito motal okolo nepodstatných vecí.

Stred knihy sa neuveriteľne tiahol (nepotrebujem vedieť o tom, aké hodnotenia Mae získala od zákazníkov každý deň v práci), neustále som čakala na klimax toho všetkého a keď prišiel pár strán pred koncom, bola som rozčarovaná. Radšej by som uprednostnila podrobnejšie rozpracovanie fungovania spoločnosti, či hlbšie opisy postáv. Celé mi to prišlo prvoplánové a nedotiahnuté. Namiesto toho, aby autor ubral zo strán, kde opisuje hodnotenie produktov, bezmyšlienkovite urýchlil záver. Priznám sa, že štvrtinu knihy som len tak prelistovala bez podrobnejšieho čítania. Konanie hlavnej hrdinky bolo pre mňa absolútne nepochopiteľné, nehovoriac o príliš jednoduchom odvrátení svetovej katastrofy. V skutočnom svete to takto nefunguje.

Napriek tomu, že sa moje očakávania nenaplnili, si myslím, že prináša plno podnetov na zamyslenie.

„Ale teraz viem, že aj keby vás niekto zhodil na kolená, aj keby Kruh skončil zajtra, pravdepodobne by jeho miesto obsadilo niečo horšie."

Ďalším veľkým problémom bol preklad. Vety boli preložené doslova a anglický originál bol cítiť z kompozície viet. Strnulosť bránila v plynulosti celého textu a dalo sa len ťažko začítať. Podľa reakcií na internete nie som prvá, ktorá si tejto chybičky všimla, nehovoriac o množstve tlačových chýb. Za mňa je to nekvalitne odvedená práca.

Po tejto knihe som siahla s veľkými očakávaniami, no bohužiaľ sa nenaplnili. Napriek tomu si myslím, že kniha prináša plno podnetov na zamyslenie a prehodnotenie nášho správania v online svete. Dovolíme, aby nás virtuálne lajky a objatia zbavili skutočných zážitkov? Je to jednoduché, rýchle čítanie, určite osloví aj čitateľov, ktorí za normálnych okolností po antiutopických románoch nesiahajú, no svet vybudovaný v Kruhu sa natoľko približuje tomu nášmu, že sa čitateľ nebude cítiť zmätený z neznámeho prostredia.

• Meno autora: Dave Eggers
  • Knihu vydalo: Plus
  • Počet strán: 416