streda, 13 júl 2016 15:31

Potomkovia

(6 hlasov)

Vraví sa, že každý deň je nový začiatok. Čo ak sa ale viac podobá koncu? Keď deň za dňom pribúdajú mŕtve deti, ľudia strácajú nádej... Prestanú veriť všetkému, najmä tomu, že s novým dňom prichádzajú šance meniť životy, a zároveň aj možnosť zostávať v zaužívanom stereotype. Je len na ľuďoch, čo si zvolia.

Hneď na začiatku príbehu sme zoznámení s hlavnou hrdinkou, ktorej meno je Kira Walkerová. Mladučká, šestnásťročná, no na svoj vek príliš vyspelá. Niet sa čomu diviť, keďže svet je v situácii, v akej je. Ľudstvo umiera. Jednoduchá a príliš bolestivá pravda. Kira je začínajúca lekárka, má priateľa Marcusa a žije vo svete, ktorý prekonal vojnu a teraz sa nachádza v ďalšej. V minulosti na ľudí zaútočili Potomkovia, geneticky upravené bytosti, ktoré mali byť len stroje. Vypustili vírus RM a ľudstvo takmer vyhynulo. Po tomto zlome bolo nutné niečo podniknúť, aby nevymrelo úplne.

Deti zomierajúce hneď po narodení.

Zostali totiž len tí, ktorí sú imúnni. No ľudia sa nezjednotili, práve naopak. Rozdelili sa. Vznikla skupina Hlas, ktorá sa búri proti tomu, čo sa deje, pretože Senát, ktorí všetko riadi, ustanovil Zákon nádeje, nútiaci mladé dievčatá vo veku 18 rokov rodiť deti rok za rokom. Problém však je, že tie deti zomierajú hneď po narodení. A preto prichádza na scénu skvelá Kira, ktorá sa odhodlá vynájsť liek proti RM, aj keď sa to doteraz nepodarilo ani skúseným vedcom. No a čitateľovi neostáva nič iné, len jej držať pri tom palce.

Táto knižka mi v poličke ležala dosť dlhý čas, neustále som odkladala jej čítanie, no teraz som sa odhodlala. Úprimne poviem, že som bola dosť skeptická v tom, či sa mi vôbec ešte bude páčiť, pretože len šestnásťročná hlavná hrdinka nie vždy sľubuje to najlepšie. V tejto knihe bol však jej vek úplne odmysliteľný. Nemala ani správanie, ani vlastnosti tak mladého dievčaťa. Dokonca už aj robila praktikantku v nemocnici, čo bolo trochu pritiahnuté za vlasy, ale budiš. Bola som však veľmi rada za to, nakoľko vyspelá mi pripadala, pretože o uplakanej, ukričanej dievčine by sa mi čítať teda nechcelo. Našťastie, Kira je úplný opak.

„,Áno,´ pokračoval, ,vy tam bývate i ja tam bývam, je to srdce nášho spoločenstva. Príslušníci Hlasu už nie sú v lesoch, ale tu, v East Meadow, priamo medzi nami. Chcú nás zničiť, ale my im to nedovolíme! Príslušníci Hlasu sú proti Zákonu nádeje. Vraj je tyranský, fašistický, totalitný. Podľa nás je našou jedinou šancou...´“

Žiadny relax pre myseľ sa nekoná.

Dielo je písané v osobe rozprávača bez toho, aby to bolo chaotické. Práve naopak, je to veľmi jednoduché na pochopenie a v texte sa nestrácate. Ak však dúfate, že si pri tomto diele oddýchnete, tak ste na veľkom omyle. Žiadny relax pre myseľ sa nekoná. Na niečo také nebude čas, pretože tu sa neustále niečo deje. Asi každá jedna kapitola je ukončená tak dramaticky, že vás to núti obrátiť list a pokračovať ďalej. Ani si neuvedomíte ako, a zrazu listujete na posledných stranách a občas zadržiavate dych.

Autor skvele sformuloval vety a slová do jedného celku, z ktorého nakoniec vznikla naozaj dobrá kniha. Obsah je dostatočne prepracovaný a hrdinovia vždy uniknú aj zo situácie, z ktorej sa to zdá nemožné. Od začiatku som skúšala predvídať, čo by sa asi mohlo stať, ako by to mohlo skončiť, ale nedarilo sa mi, lebo zakaždým nastal nejaký neočakávaný zvrat. Takže koniec tejto knihy bol úplne iný, než som si myslela.

Obsah je dostatočne prepracovaný.

„,Spomeň si, čo sme videli – ozbrojených vojakov v uliciach, ktorí pátrali po každom, kto šiel na trh alebo z trhu. Dokonca začali prehľadávať domy. Senát povie: Vyskočte! a my sa spýtame, ako vysoko, lebo nám hovorili, že ak to neurobíme, Hlas nás pozabíja. Naši chlapci idú do vojny, naše dievčatá rodia deti. Vždy robíme to, čo nám povedia, a preto sa nikdy nič nezmení. Nikdy sa nič nezlepší. A viete prečo? Lebo keby sa niečo zlepšilo, nemuseli by sme ich viac poslúchať.´“

Aj napriek mladému, pubertálnemu veku postáv tu veľa lásky, vzťahov a rozchodov nenájdeme. Teda vlastne oni tam sú, ale nie sú veľmi rozoberané. Tvoria skôr pozadie, pretože v knihe sa riešia dôležitejšie veci.

Potomkov hodnotím na jednotku, lebo boli naozaj prekvapivo dobrí. Jediné, čo môžem vyčítať, je záver. Akonáhle som sa dopracovala k poslednej vete, tak som sa zmohla len na tiché a mierne nahnevané nie, pretože... No ale nemôžem vám predsa prezradiť všetko. Už teraz sa však teším na to, čo prinesie pokračovanie tejto knihy. Teda, ak nejaké bude.

• Meno autora: Dan Wells
  • Počet strán: 352
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2012