nedeľa, 03 júl 2016 19:21

Revival

(9 hlasov)

Čo má podľa vás najväčšiu silu vo vesmíre? Pre niekoho je to Boh. Pre iného možno človek. Pre ďalšieho niečo, čo nevieme pomenovať. A čo ak vám poviem, že je to blesk. Ten jedinečný jav prírody, ktorý pozorujeme  počas búrky. Je to nebezpečná energia poháňaná pomocou elektriny. Neradno sa s ňou zahrávať, ale čo ak...

Stephen King nám predstavil ďalšiu úžasnú knihu s názvom Revival. Hlavným hrdinom je James Morton – Jamie. Príbeh je písaný retrospektívou a hlavná postava na toto všetko spomína a rozpráva ho. Všetko sa začína, keď má Jamie šesť rokov a prvýkrát sa stretáva s reverendom Charlesom Jacobsom, ktorý sa práve s manželkou a synom prisťahoval do ich farnosti. Charles má koníček, a tým je elektrina. Fascinuje ho ako nič na svete. No táto spočiatku neškodná zábavka postupne prerastie do posadnutosti. To sa stane po nešťastnej nehode jeho manželky a synčeka, pri ktorej obaja tragicky zahynú.

Zvraty, samé nečakané zvraty.

„Patsy Jacobsová mohla použiť len jednu ruku, lebo druhú jej odtrhlo pri lakti. Z tváre sa jej liala krv. Pri pleci jej plieskal kus pokožky z hlavy, krvavé kučery nadnášal mierny jesenný vánok. Pravé oko jej ležalo na líci. V jedinom okamihu prišla o celú krásu.“

Autor si rozhodne nedával servítku pred ústa pri opisoch akejkoľvek situácie. Našťastie však tých menej zvládnuteľných pre naše žalúdky tu nie je také množstvo. Dej príbehu je rozprávaný prostredníctvom spomienok Jamesa, ktorý sa stal muzikantom a hrával v rôznych kapelách. Aj keď dospel, stále sa venoval hudbe, no prvé miesto v jeho srdci si vydobyli drogy. A z nášho milého Jamieho sa stala absolútna troska. Po mnohých rokoch sa opäť stretáva s Charlesom, stále milým, no dostatočne vyšinutým na to, aby si človek pri ňom dával pozor. Človek, čo má v moci elektrinu, môže byť veľmi nebezpečný, a to zistil aj James.

Majster opisov... obzvlášť tých tajomných

Zvraty, samé nečakané zvraty. Pri tejto knihe si človek naozaj neoddýchne, pretože myseľ je nútená neustále pracovať. Netrúfnete si ani len náhodou predvídať, čo sa bude diať, lebo nemáte šancu to trafiť. Do samého konca je človek taký zmätený, že nevie, kam to celé smeruje. O čom to vlastne celé je? Toto bola častá otázka, ktorú som si kládla. Moje snahy prísť na niečo, boli úplne márne. Každou prečítanou stranou máte silnejší pocit, že sa niečo stane, ale ono stále nič neprichádza. No čo narobíme, Stephen King je majster opisov... obzvlášť tých tajomných a my mu môžeme jedine ďakovať.

„Bol som dlhoročný feťák, ktorý pred dvoma rokmi prešiel na ihlu, najprv si pichal len do kože, no čoraz častejšie mieril na žily. Bol som podvyživený a vyziabnutý. Navyše som mal horúčku. Liezla na mňa chrípka a postupovala veľmi rýchlo.“

... tragédia, ktorou je presýtená celá kniha.

Neviem, či je nutné spomínať, aké dokonalé formulovanie slov do viet nám prezentuje autor nie len v tejto, ale aj v iných knihách. Neraz mi dokázal, že patrí medzi tých najlepších. Či už tajomnosťou, ktorou vás zavedie na nepoznané miesta plné strachu a hrôzy, alebo naopak priamosťou, ktorou vám v niektorých situáciách otvorí oči, taktiež humorom, ktorý na krátku chvíľu pomôže odľahčiť situáciu a napokon ho vystrieda tragédia, ktorou je presýtená celá kniha.

Nevravím, že je to najlepšia Kingova kniha (teda možno pre niekoho je), ale rozhodne v nej vytvoril silné charaktery, veľmi neobyčajné, ba až výnimočné svojím myslením a konaním. Vdýchol im život a mne ako čitateľovi dal pocit, že ich sprevádzam všade, kam sa pohnú. A presne toto zbožňujem na knihách, tú vymyslenú realitu, v ktorej môžem na okamih žiť. Jedna časť môjho ja chcela veľmi rýchlo prečítať dielo, ale druhá časť si bola vedomá toho, čo bude nasledovať. Prázdnota, ktorú pozná asi väčšina z nás a príde vždy po dočítaní skvelej knihy.

„Niektoré z týchto siekt a cirkví sú mierumilovné, ale tie najväčšie – najúspešnejšie – stoja na krvi, kostiach a kriku tých, čo mali tú drzosť, že sa nesklonili pred ich predstavou Boha...“

• Meno autora: Stephen King
  • Počet strán: 456