sobota, 04 jún 2016 08:58

Pravda

Kníhtlač obrátila vtedajší svet hore nohami. Čítanie sa postupne stalo dostupné širším vrstvám obyvateľov, už nebolo výsadou hŕstky vyvolených. A to dalo impulz k vzniku špecifického druhu človeka: človek čítajúci. Povedzme Homo lexis?

Do Ankh-Morporku, najväčšieho mesta špecifickej Plochozeme, dorazil stroj, tzv. „kovárna na slova“, ktorý dokáže vytlačiť popísaný papier neuveriteľne rýchlo. Kde sú časy, keď boli písmená samostatnou entitou a ich skladanie do slov bolo výsadou nemnohých? Čo sa stane s členmi cechu rytcov? Nastane vzbura? Alebo sa prispôsobia modernej dobe a naučia sa pracovať s novými technológiami? 25. časť z cyklu Úžasná Plochozem má názov Pravda a je o novinárčine. Aké výstižné!

Pravda a žurnalistika... ako majú k sebe blízko?

„Lidé v Ankh-Morporku považovali přesný přepis slov za něco, co je vlastně jakási nástavba navíc. Brali ho stejně jako interpunkci, je jedno, jak a kam to napíšete, hlavně, že to tam je.“

Pravda. Je univerzálne platná, je len jedna, ale zároveň má každý tú svoju. Novinári majú v rukách obrovskú moc, keďže práve oni pomáhajú povedomie o pravde tvoriť. Alebo pretvárať, vyberte si. Čaro a moc slov si uvedomuje aj Mikuláš zo Slova. Rozprávač príbehu, doteraz skôr pisateľ listov, v ktorých novinky dochádzali k adresátom aj pár týždňov potom, ako sa udiali (predsa len, tie poštové holuby nie sú vždy celkom spoľahlivé) sa, nevediac ani ako, stane novinárom. Jemu príchod stroja, ktorý chrlí novinky na počkanie, zmení život v celom meste hádam najviac.

Civilizácia, to sú slová.

„Slova nekřičí ani se nehádají, což se nedalo říct o ostatních členech Mikulášovy rodiny. Slova se nikdy nesnažila najít za mrazu blátivou louži, v níž by se mohla zamazat. Nikdy neuhodila neškodná zvířata. Dělala, co jim řekl, aby dělala, a on teda řekl, že chce psát. Otec vybuchl. V jeho světe byl písař jen jediný stupínek nad učitelem.“

Lord Vetinari, vládca Ankh-Morporku, je novému zariadeniu priaznivo naklonený. Dejiny jasne hovoria, že vládcovia sú vždy priaznivo naklonení len tomu, z čoho majú prospech. Keby len vedel, ako rýchlo sa práve on stane jedným zo šťavnatých kúskov novovzniknutých novín... Lorda uniesli! Žena porodila hada! Za morom pršali z oblohy psy! Seržant je vlkolak! A ľudia čítajú a čítajú. Čo na tom, že je to hanebný bulvár, v ktorom nie je ani zrnko pravdy. A zabudnite na to, že bez vetra sa ani lístok nepohne. Občas naozaj nieto po vánku ani chýru, ani slychu.

Civilizácia, to sú slová. Sú však písmená vždy rovnakej hodnoty a kvality, nech sa z nich vytvorí akékoľvek slovo? A majú slová vždy rovnakú silu bez ohľadu na to, či sú použité v poézii, alebo v kliatbe? Podprahovo sa autor dotýka aj novinárskej etiky, žurnalistickej praxe a praktík bulváru. Ľudia chcú čítať o tom, čo vedia, ale aj o tom, čo nevedia. Zaujíma ich pravda, no fascinuje ich lož. Hádajte, čomu skôr veria? Čo sa dostane na papier, do novín, to sa stáva realitou...

Majú slová vždy rovnakú silu bez ohľadu na to, či sú použité v poézii, alebo v kliatbe?

My sme svojho času spoznali kníhtlač. Do Ankh-Morporku dorazila „kovárna na slova“. Terry Pratchett obľubuje hru so slovami a jeho dvorný český prekladateľ Jan Kantůrek je v tejto hre jeho rovnocenným partnerom. Ako vždy, aj pri tejto knihe mi bolo potešením prijať ich výzvu a zapojiť sa do rozloženej partie.

„Nejdříve uviděl trolly, protože i když trollové stojí někde v pozadí, hlouček čtyř obrovských trollů je metaforickým popředím každé skupiny. Ti dva lidé před nimi byli pouhou maličkostí a kromě toho jeden z nich byl člověkem vlastně jen díky tradici. Měl šedivý odstín zombie.“

Knižka Pravda, jedna z viac ako štyridsiatich častí série o úžasnom svete mimo toho nášho, je podľa mňa skvostné dielko. Poteší a rozveselí každého, komu sú blízke slová, literárna tvorba, kto sa písaním živí či už ako autor, novinár, editor, korektor alebo povedzme vydavateľ. Paralely medzi našim a plochozemským svetom sú veľmi jasné, spisovateľ sa ich ani nesnaží zakrývať, práve naopak. Svojím vlastným špecifickým spôsobom ich ešte vyzdvihuje, čo jeho dielu dodáva okrem fantastického i humorný aspekt.

• Meno autora: Terry Pratchett
  • Knihu vydalo: Talpress
  • Počet strán: 479