štvrtok, 11 júl 2013 22:12

Trója - Pád kráľov

Hektor jej pozrel do očí a s vážnou tvárou povedal: „Bude súboj, Andromacha.“ Zhlboka sa nadýchla a spýtala sa: „S Achillom, však?“ Prikývol. „Vieš, zabil som jeho priateľa Patrokla, chce sa pomstiť.“ Odrazu sa jej zmocnil hnev a vymanila sa mu z objatia. „Toto nie je hra, Hektor! Ten jeho priateľ sem prišiel s rovnakým cieľom ako Achilles: vyplieniť mesto a pozabíjať a zmrzačiť ľudí.“

Pád kráľov je záverečná, úchvatne spracovaná časť kolosálnej historickej trilógie Trója, ktorú napísal David Gemmell, autor aj predošlých dvoch dielov Pán strieborného luku a Štít hromu. Treba podotknúť, že Gemmell pri písaní záverečnej časti zomrel, a tak román dokončila jeho manželka Stella. Spočiatku som sa obávala toho, že kniha bude zaváňať odlišným autorským rukopisom, no moje obavy boli neopodstatnené. Stella sa plne priblížila dokonalému rozprávačskému štýlu svojho manžela a fanúšikov trilógie čaká množstvo zaujímavých zvratov a rozuzlení.

Keď mykénsky kráľ Agamemnón sľubmi o veľkej koristi a večnej sláve obalamutí západných kráľov, pritiahne s početnou armádou pred hradby Zlatého mesta. Trójska vojna však aj so všetkými jej bájnymi hrdinami a historicky nepresnými záznamami ponúka množstvo priestoru na to, aby si ju spisovatelia na pozadí dobových udalostí prikrášlili podľa svojich predstáv. Preto je trójska trilógia od Gemmella originálne a značne subjektívne poňatá.

Gemmell napríklad Homérom nadnesenú Helenu opisuje ako bucľatú, nesmelú a nie veľmi peknú ženu, ktorá zďaleka nebola hlavným faktorom pre vznik vojny. Obliehanie Zlatého mesta v jeho spracovaní netrvá 10 rokov, ako sprostredkúva Homér. Gemmell neuvádza ani ľstivé dobytie mesta pomocou Odyseovho trójskeho dreveného koňa a v románe sú tiež pozmenené okolnosti ohľadne legendárneho súboja medzi Achillom a Hektorom, ktorému dodal punc osobitosti.

„Hektor a Achilles boli poslední veľkí hrdinovia. A po veku hrdinov prichádza vek temnoty.“

Čo ma už od prvej časti neprestáva fascinovať je schopnosť autora detailne a súvisle pospájať viaceré dejové línie bez toho, aby dej pôsobil roztrieštene. Čitateľ sa tým pádom na vojnu nepozerá z jedného uhla pohľadu. V diele sa opäť stretávame s neľútostným Priamom a Agamemnónom, citlivým Hektorom, pyšnou Andromachou, Helikaónom, Achillom, Odyseom a s množstvom ďalších postáv, z ktorých každá stojí buď na strane Tróje, alebo jej dobyvateľov.

Prvé dve časti sa sústredili najmä na psychologické a citové vykreslenie postáv počas dlhšieho obdobia pred začatím trójskej vojny. Vďaka tomu som sa do týchto románov maximálne pohrúžila a ich trpiaci, zamilovaní a nešťastní hrdinovia mi neboli ľahostajní. Komplikovaným medziľudským vzťahom sa hĺbkovo venuje aj záverečná časť a postavy po predošlých dieloch prechádzajú určitým vývojom. Z tyranského Achilla sa vykľul prekvapivo ľudský, chápavý tvor, bojujúci so svojimi vlastnými vnútornými démonmi.

„Dávaj si pozor na dreveného koňa, kráľ Agamemnón, Bojový kráľ, dobyvateľ, lebo sa bude na krídlach hromu s rachotom hnať k nebu a ohlási smrť národov.“ „Mor na tvoje hádanky, kňaz!“ povedal kráľ. „Povedz mi niečo o Tróji a o tom, kto zvíťazí.“ „Posledným kráľom Zlatého mesta bude Mykénčan. Tak povedali bohovia.“

Kniha je oproti predošlým častiam väčšmi nasiaknutá vojenskými stratégiami a krvilačnými bitkami vystihujúcimi drsný starovek. Aj v tomto smere badať Gemmellovo majstrovstvo. Čitateľa nezaťažuje siahodlhými opismi a zúriace boje v okolí trójskych hradieb dokáže podať naturalisticky a pútavo. Ak navyše v deji občas strácate prehľad o tom, ktorý vojenský oddiel bojuje kde a s kým, vynikajúco vám pri zorientovaní sa poslúžia v úvode knihy dve mapky: Veľkého zeleného mora a bojového poľa Tróje.

Pád kráľov je bezchybným zavŕšením tejto trilógie. Po dočítaní posledných stránok ma zamrzelo, že sa s hrdinami príbehu, ktorí ma sprevádzali celou sériou, viac nestretnem. Fanúšikovia epických, historických a výpravných eposov budú prinajmenšom okúzlení, ako som bola aj ja.

• Meno autora: David Gemmell, Stella Gemmell
  • Počet strán: 456
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2012