pondelok, 02 máj 2016 13:43

Korisť

Korisť - nespravodlivý boj medzi ozbrojeným lovcom a holým, ošklbaným bažantom. Aký zmysel má ale v tomto príbehu, ak je lovenou zverou práve dozretý ľudský jedinec?

Omega, tak volajú katastrofu, ktorá vyhubila takmer celú Zem. Definitívny koniec. Počítače sa stali predmetom legiend. Neexistuje internet, mobily, nič, čo by iba vzdialene pripomínalo elektroniku. Lietadlá už dávno nelietajú a preživší obyvatelia ich ani nikdy nevideli. Väčšina áut je nepojazdná. Zachovali sa však nejaké tie vymoženosti. Napríklad zbrane či projektor napojený na generátor. Všade, kde oko dovidí, je len piesok a kopa detí. Matky po pôrode odišli na druhý svet. Deti, ktoré priviedli na tento bohom zabudnutý svet majú vrodené vady v dôsledku gama lúčov či alfa častíc. To je prípad aj nášho hlavného rozprávača, bažanta a knihomoľa, ktorého prezývka je Buchla.

Počítače sa stali predmetom legiend.

Má jednu nohu kratšiu a žije v tábore voľnosti. Nikto presne nevie, ako sa to začalo. Niektorí tvrdia, že za to môžu jadrové zbrane. Tak či tak, vyzerá to, že desiatky krajín po sebe pálili jadrové hlavice až kým nevymazali každé významnejšie mesto. Je to ešte stále relatívne mladá minulosť. Dvadsať rokov je len zrnko piesku na časovej slučke. Buchla zachráni v púšti chlapca. Ten mu pošepká, aby ho odtiaľ dostal. Vtedy ešte netušil, čo to znamená. Na druhej strane sa odvíja príbeh dvojičiek. Hope a Faith. Otec im zomrie a poradí im, že majú šancu prežiť iba ak sa rozdelia. Prečo? No to vám určite neprezradím.

Čakal nás pohreb. V tábore voľnosti sa vždy konal nejaký pohreb. Ďalšie ucho prehralo boj s ARS. Akútny radiačný syndróm. Tentoraz to schytal Dlháň, vytiahnutý chalanisko, ktorému v krku vypučal nádor ako tenisová loptička. Úprimne povedané, dobre sa mu stalo.”

Všadeprítomná radiácia, tábory, choré a postihnuté deti, dievčenské dvojičky, Pustatina, Republika, nespravodlivosť, boj o život... čo to má všetko spoločné?

Šestnásťročné statočné srdcia sa vzoprú a vezmú život do vlastných rúk.

Sú to ešte deti a náhle musia mať odvahu biť sa za svoju slobodu. Všetko, čo im nahovorili, boli len bludy a zastieračky. Razom je z nich iba korisť, lovná zver. Prečo? Pretože sú čierni? Pretože názory ich rodičov na politiku či náboženstvo boli nekorektné a v rozpore s Republikou skutočnej Ameriky? Áno. Akoby také niečo mohlo ich skutky ospravedlniť. Jedine človek sa vyžíva v smrti a trápení svojho druhu. Človek je stále človek, nech už je akýkoľvek.

Korisť je v skratke napínavé a pútavé čítanie o neľútostnom boji o život a príbeh o láske v čase vojny. Šestnásťročné statočné srdcia bojujú proti skazenej spoločnosti, postavia sa aj guľkám, vzoprú sa a vezmú svoj život do vlastných rúk.

Striedali sa nám dvaja rozprávači, čo bolo príjemným osviežením. Mladá, každým dňom silnejšia láska dodala príbehu srdce.

„Nemohol som si pomôcť a naposledy som sa pozrel na Hope. Aj napriek utrápenému výrazu, otrhaným handrám, špine na tvári a čiapke na vystrihanej hlave môžem s čistým svedomím povedať, že v živote som nikoho krajšieho nevidel. Odprisahal by som, že na prstoch stále cítim jej dotyk a na perách bozk.”

Mladá, každým dňom silnejšia láska dodala príbehu srdce.

Od tejto knihy som ale čakala viac. Nenaplnila moje predstavy, bola jemne chaotická a naivná. Napriek smutným udalostiam ma Korisť nedonútila ani k jednej slze. Podobných dystopických diel je už mnoho a ak mám úprimne niečo povedať, tak Korisť je menej vydarený pokus. Hlavné postavy mi neboli až také sympatické, pretože som sa o nich veľa nedozvedela. V tomto smere mohol autor viac popracovať.

Nechcem porovnávať s inými podobnými a úspešnými knihami, pretože v tejto dobe je už dosť ťažké vymyslieť úplné iný námet. Áno, bolo to podobné, ale mne to neprekážalo. Opisy boli živé, tak ako celý príbeh. Čitateľ sa vie vžiť do postáv a do deja je vtiahnutý priam okamžite. Má správne grády a všetko nejasné sa odhaľuje pekne postupne tak, ako to má byť, aby si autor čitateľa udržal až do konca.

Vyzerá to tak, že Korisť má aj dve pokračovania, takže sa máme na čo tešiť a príbeh bažantov sa ešte neskončil. Je vhodná pre mladšie ako aj staršie ročníky, ktoré obľubujú príbehy s postapokalyptickým obdobím, napínavý dej a boj o holý život.

• Meno autora: Tom Isbell
  • Počet strán: 360
  • Dátum vydania: pondelok, 02 november 2015