pondelok, 11 apríl 2016 15:47

Dámy a páni

Pozor, pozor, hlásenie! Prichádzajú Dámy a Páni! Prichádza šľachta. Povstaňte, prosím!

Napísať viac ako štyridsať kníh o jednom a tom istom svete, to dá zabrať. Postavy sa prelínajú knihami a dejmi, niektoré sa objavia v prvej, šestnástej i tridsiatej časti, niektoré sa zjavia iba raz a sú aj také, ktoré čitateľa sprevádzajú takmer neustále. Magický svet Úžasnej Zeměplochy od Terryho Pratchetta milovníkom fantasy príbehov netreba predstavovať.

Terry Pratchett podľa mňa vymýšľal knihy so žiariacimi očami a sám sa na tom, čo vymyslel, od srdca uchechtával.

„Stařenka Oggová se podívala pod postel, aby zjistila, zda se tam náhodou neskrývá nějaký muž. Nebyl tam, ale člověk nikdy neví, kdy přijde ke štěstí.“

Aj štrnásty diel série nazvaný Dámy a pánové je písaný s láskavým humorom, ktorý je plný šibalstva. Terry Pratchett jednoducho miloval svoje postavy. Podľa mňa vymýšľal knihy so žiariacimi očami a sám sa na tom, čo vymyslel, od srdca uchechtával. Ja som sa uchechtávala asi od piateho riadku prvej strany a neprestalo to, kým som knihu nedočítala. Jeho humor nie je v tom štýle, že sa budete od smiechu chytať za bruchá, to vôbec nie. Budete sa uškŕňať a občas vypustíte nejaký ten pazvuk. Ak Pratchetta obľubujete, budete to cítiť rovnako. Ak ho nepoznáte, sú len dve možnosti. Buď sa beznádejne zamilujete, ako sa to stalo mnohým z nás, alebo len nechápavo pokrčíte plecami a krútiac hlavou ho odložíte bokom. Nie každému chutí práve tento druh literatúry...

Staré čarodejnice majú konkurenciu - skupinku mladých dievčat

Príbeh ukrytý pod názvom Dámy a pánové sa odohráva v kráľovstve Lancre. Tri čarodejnice sa po istej prestávke do neho opäť vrátili. Bábi Zlopočasná, Stařenka Oggová a Magráta Česneková vedia o živote svoje. Dobre, možno vedia skôr vaše ako svoje, ale na veci to nič nemení. Sú to raz čarodejnice a svet preto pre nich nepredstavuje žiadnu záhadu. Ľudské city občas áno. Magráta sa má vydávať. Priamo za kráľa Lancre. Samá láska, čo vám poviem.

„,Takže všechno je dohodnuto, že?´
Magrátin hlas, mírně ochraptělý, se konečně vrátil z dalekých krajů. ,Poslyš a nepředpokládá se, že se taky zeptáš mě?´
,Cože? Ach tak. Ehm. Ne, vlastně ani ne, ´ odpověděl ji Verence. ,Králové se neptají. Všechno jsem to promyslel. Jsem král, rozumíš, a ty jsi, bez urážky, přece jen moje poddaná.´“

Bábi a Stařenka sú čarodejnice už dlhé roky. Svoje znalosti získavali učením sa od ešte starších čarodejníc, učili sa praxou. V Lancre sa však objaví skupinka dievčat vedená Diamandou, ktoré sa tiež chcú stať čarodejnicami. Ich znalosti však vychádzajú z kníh a zatiaľ akurát vykladajú karty, maľujú si nechty na čierno a tancujú nahé v lesoch. Diamanda však cíti, že jej sila je väčšia, ako ostatných dievčat, no sama netuší, odkiaľ sa vzala. Medzigeneračný konflikt čarodejníc na seba nenechá dlho čakať. Kto vyhrá súboj? Stará, vetchá, no skúsená Bábi Zlopočasná, alebo mladá, nebojácna a trúfalá Diamanda?

Prípravu svadby narúšajú objavujúce sa kruhy v obilí. Ale aj kruhy vo fazuli, kvetináčoch či ovsenej kaši...

Svadba medzi Magrátou a kráľom Verencom je naplánovaná na deň letného slnovratu. Prípravu narúšajú objavujúce sa kruhy v obilí. Ale aj kruhy vo fazuli, kvetináčoch či ovsenej kaši... Len staré čarodejnice Gyta Oggová a Esme Zlopočasná vedia, čo sa deje a vedia aj to, že musia ľudí ochrániť. Hranica medzi svetmi sa stenčuje a na zem, tú ktorú poznáme, sa snažia dostať bytosti z inej reality. Totiž Dámy a páni. Šľachta. Nič dobré však od nej nečakajte, napriek honosnému pomenovaniu. Sú krutí pre vlastné potešenie, sú nemilosrdní, nepoznajú súcit ani zľutovanie. Pratchett vám dokonca celkom iste zničí ilúziu o jednom z druhov, ktoré všemožné vesmíry obývajú, no ja vám neprezradím, o koho ide. Aby ste mali aj nejaké to prekvapenie....

„Stařenka vytáhla z kapsáře kapesní nůž.
,Co to chceš, u všech rohatých, dělat, Gyto?´
,Chci ukončit jeho trápení, Esme.´
,Mně se nezdá, že by se nějak trápil.´
Stařence Oggové lišácky zablesklo v očích.“

Dámy a pánové ako štrnásty diel série Úžasná Zeměplocha ponúka všetko to, na čo sú čitatelia a čitateľky Terryho Pratchetta zvyknutí. Nečakané dobrodružstvá, inteligentné šarvátky, bytosti, ktoré si obľúbite i také, ktoré by ste najradšej poslali do horúcich pekiel. Nechýbajú čarovné názvy, vzájomné nepochopenia postáv ako zdroje humoru a samozrejme, čary. Veď pri čarodejniciach a mágoch to inak ani nejde. Ako čitateľka vysoko neobjektívna a milujúca Pratchetta od nášho prvého stretnutia všetkým jeho diela odporúčam. Lebo sa musia páčiť všetkým. Ak máte v sebe fantáziu a nebojíte sa snívať, určite áno.

• Meno autora: Terry Pratchett
  • Knihu vydalo: Talpress
  • Počet strán: 395